name | autoweek.cz

Jaguar I-Pace mění vnímání elektromobilů

Jaguar I-Pace mění vnímání elektromobilů

06.03.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Jaguar I-Pace přichází s originálním designem, architekturou s kabinou posunutou dopředu a prostorným interiérem. Především to ale je crossover s elektrickým pohonem s možností rychlého dobíjení. I-Pace má mnoho předpokladů pozměnit pohled na elektromobily.
Elektrický pohon otevírá stylistům zcela nové možnosti. Zatím ale možnosti, nabízené zcela odlišnou architekturou pohonné jednotky, málokdo dokázal využít. Jaguar I-Pace se o to snaží. Prostor, vzniklý odstraněním rozměrného pohonného ústrojí v přídi vozu, využil tým designérů vedený Ianem Callumem k vytvoření dramatického profilu s kabinou posunutou výrazně dopředu až na hranici toho, co je možné z hlediska zachování prostoru pro nezbytné deformační struktury. Výsledkem je nejen atraktivní vzhled vozu, ale i výjimečný vnitřní prostor, daný dlouhým rozvorem náprav  2990 mm.
 
„Chtěli jsme navrhnout nejpřitažlivější elektromobil na světě a jsem přesvědčen, že jsme tento cíl dokázali splnit,“ říká Ian Callum.
 
Podmínky pro velký vnitřní prostor
Sériová podoba I-Pace velmi přesně odpovídá tomu, co ukázal koncept předvedený na autosalonu v Los Angeles v roce 2016. Přináší stále oblíbenější kombinaci prostorného SUV s vyšší stavbou se sportovně laděným profilem kupé.
 
I-Pace byl postaven s využitím nové hliníkové platformy, která v sobě má sady lithio-ionových akumulátorů s kapacitou 90 kWh umístěné pod podlahou mezi oběma nápravami. Díky tomu je těžiště vozu o 130 mm níž než u F-Pace. Toto uspořádání umožnilo navrhnout vozidlo s krátkou kapotou, prostornou kabinou a aerodynamicky efektivnějším tvarem zádě. Navíc má vůz ideální rozdělení hmotnosti mezi obě nápravy 50:50 %. Přední kola jsou zavěšena na dvojitých příčných ramenech a vadu je víceprvková náprava Integral Link. Za příplatek se nabízí i vzduchové pérování a konfigurovatelný systém Adaptive Dynamics.
 
I-Pace má kompaktní vnější rozměry a přitom jeho vnitřní prostor je podobný jako v sedanu střední třídy Jaguar XE s délkou 4682 mm. K tomu je k dispozici zavazadlový prostor o objemu 656 l, se sklopenými sedadly 1453 l.
 
Pozoruhodný dojezd v reálných podmínkách
I-Pace má na každé nápravě elektromotor, takže pracuje s elektricky řízeným pohonem čtyř kol. Kombinovaný výkon je 294 kW (400 k) a točivý moment 696 N.m. To vozu dodává skvělou dynamiku, což dokládá i zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 s.
 
Akumulátory lze s využitím běžné dobíjecí stanice o výkonu 50 kW nabíjet na 80 % kapacity za 85 minut. I-Pace je ale také kompatibilní s rychlodobíjecími stejnosměrnými stanicemi 100 kW, což zkrátí dobu nabíjení na 45 minut. Už po 15 minutách se získá prodloužení dojezdu o 100 km. Při nabíjení z domácí sítě 230 V se plná kapacita akumulátorů dosáhne asi po 10 hodinách. Celkový dojezd na jedno nabití je podle nové metodiky WLTP 480 km.
 
Nové technologie
Majitelé I-Pace mohou využívat novou verzi informačního systému Jaguar Touch Pro, který nově umožňuje aktualizaci softwaru. Satelitní navigační systém ukládá informace o předchozích cestách a osobních stylech jízdy a vyhodnocuje topografii nastavené trasy pro mnohem přesnější výpočet využití kapacity akumulátoru.
 
Jaguar současně začal nabízet aplikaci Alexa od Amazonu s hlasovým ovládáním a možností objednávání služeb hlasem. Alexa navíc majiteli umožní zjišťovat informace o stavu vozu, například stav nabití baterie.
 
I-Pace vyrábí smluvní partner Magna Steyer ve Štýrském Hradci v Rakousku. První dodávky jsou ohlášeny na červenec. Ve stejné době by Audi mělo představit své podobně koncipované SUV e-tron, zatímco příchod sportovního sedanu s elektrickým pohonem Porsche Misson E se očekává koncem letošního roku.
 
Vůz už lze objednávat. Ceny v České republice začínají na 2 039 092 Kč včetně DPH. Jaguar na celé auto poskytuje záruku tři roky nebo 100 000 najetých km. Na samotné akumulátory je záruka osm let nebo 160 000 km.