name | autoweek.cz

Jaguar XK se modernizuje

Jaguar XK se modernizuje

17.06.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilka Jaguar pro modelový rok 2012 modernizovala všechny své modelové řady. Už jsme si přiblížili novinky u modelu XF. Nyní se podívejme na sportovní Jaguar XK, XKR, XKR Convertible a XKR-S.

Všechny Jaguary pro modelový rok 2012 prošli významnou proměnou stylu. Navazují na zlepšené prodejní výsledky značky v roce 2010 a současně jsou předznamenáním velkých změn, které se připravují v nejbližší budoucnosti a budou spojeny nejen s novými vozy, ale i se vstupem na nové trhy a do nových tržních segmentů.

Sportovní vozy XK představují víc než jen jednu z modelových řad v nabídce značky Jaguar. Vyjadřují totiž dokonale firemní filosofii a ukazují na kontinuitu vývoje a její důvěryhodnost značky. V podobě, v jaké přichází v roce 50. výročí představení legendy zvané E-Type, nový XK a jeho klony ukazuje i na novou orientaci na mladší klientelu.

Celá modelová řada XK dostala nový profil přídě. Součástí toho jsou i nové hlavní světlomety s integrovaným LED pro denní osvětlení DRL (Daytime Running Lamps). \"Naší filosofií je vynikající aerodynamika s čistými plochami. Chceme být naprosto svébytní a nikoliv konkurovat německému stylu,\" řekl nám při představení vozu ve Whitley šéfdesignér projektu Wayne Burgess.

Rovněž interiér se pozměnil - je luxusnější s vylepšeným uspořádání přístrojové desky, novým víceúčelovým volantem (u Jaguaru mu říkají Cluster Steering Wheel) a řadicí pákou. Nově tvarovaná jsou i sedadla.

Na středové konzoli jsou přehledně uspořádané ovladače Jaguar Drive Control umožňující mj. i nastavení režimu jízdy. V případě volby Dynamic Mode se pozmění charakteristika motoru tak, aby poskytoval sportovnější průběh točivého momentu, zrychlí se proces řazení, přičemž umožňuje dosahování vyššího rozsahu otáček před změnou rychlostního stupně, nastaví se sportovnější charakteristiku adaptivní dynamiky vozu a u verze XKR se otevřou aktivní výfukové ventily.

Zvětšila se tuhost hliníkové nosné struktury vozu. U otevřeného Convertible je díky tomu nyní větší než byla dosud u kupé.

Adaptivní dynamika je systém aktivního podvozku vyvinutý techniky Jaguaru, kteří při tom vycházeli ze software firmy Bilstein. S jeho pomocí se omezuje pohyb karoserie a její naklánění ve všech osách. Řídicí jednotka systému vyhodnocuje neustálé sledování pohybu všech kol a karoserie. Systém má zvětšený rozdíl mezi extrémními režimy nastavení, což zlepšuje možnosti ovládání vozu v extrémních situacích při zachování jízdního komfortu a agility vozu. Jedná se o systém s plynule proměnlivou charakteristikou tlumičů umožňující využití přednastavených režimů

Rovněž vlastními silami techniků Jaguaru byl vyvinu aktivní diferenciál ADC (Active Differential Control). Jeho řídicí jednotka vyhodnocuje neustále sledovaný průběh točivého momentu a záběrové parametry. Na základě jejích pokynů rychle reagující elektromotor podle potřeby zvyšuje svornost zadního diferenciálu. Celý systém je plně integrován do systému dynamické stability DSC (Dynamic Stability Control). Díky přesnému vyladění se významnou měrou zlepšuje záběrové schopnosti vozu a jeho stabilitu a přitom nevyvolává nedotáčivost v malé rychlosti.

 

Verze XKR dostala výkonnější verzi hliníkového motoru AJ-V8 3. generace. Motor V8 5,0 l s přeplňováním mechanicky poháněným dmychadlem typu Roots zde má výkon 375 kW (510 k) a točivý moment 625 N.m. Převodovka je šestirychlostní samočinná. Největší rychlost je omezena na 250 km/h, takže o výkonnosti vozu více vypovídá zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 s. Z hlediska zákazníků je neméně důležitý mnohem větší rozsah možností personifikace vozů pomocí různých sad (např. Dynamic Pack, Exhaust Pack či Speed Pack s největší rychlostí zvýšenou na 280 km/h) i jednotlivých doplňků.

 

Vrchol představuje supersportovní verze XKR-S, v současné podobě nejvýkonnější sériově vyráběný model značky Jaguar všech dob. Podle slov vedoucího projektu Russe Varneye se jedná o dosud nejextrémnější sériový vůz značky.

Vše je zde zaměřeno na jediný cíl: poskytnout řidiči maximální potěšení z ovládání tohoto vozu. Za tím účelem byl přeladěn systém adaptivní dynamiky, aktivní diferenciál ADC a systém dynamické stability DSC. Zcela nové je software režimu TracDSC určeného především pro jízdu na okruhu. Ten zlepšující rozjezd a umožňuje větší vliv řidiče na ovládání vozu i při využívání zabezpečení pomocí DSC.

Změnilo se rovněž nastaveno podvozku. Světlá výška byla snížena o 10 mm ale současně se zvětšil zdvih pérování o 28 % vpředu a o 32 % vzadu. Charakteristika pérování byla přeladěna tak, aby se omezilo naklánění karoserie ve všech směrech. K tomu dopomohly i zesílená horní ramena předních závěsů a tvrdší charakteristika jejich tlumení.

Hodně se zapracovalo také na aerodynamice hliníkové karoserie. S pomocí počítačové simulace proudění CFD se podařilo snížit vztlakovou sílu působící na vůz o 26 %. Dosaženo toho bylo především pomocí rozdělovačů proudu na přídi a zádi. Na zádi je účinný difuzor ve tvaru Venturiho trubice vyrobený z uhlíkového kompozitu.

Výkonnostní parametru motoru AJ-V8 byly v porovnání s XKR zvýšeny o 10 % - na výkon 405 kW (550 k) a točivý moment 680 N.m. Za mnohem důležitější u Jaguaru pokládají dynamičtější odezvu pohonné jednotky a zlepšení sportovního zvuku. I u XKR-S je největší rychlost elektronicky omezena, zde ovšem na 300 km/h, a na 100 km/h z klidu zrychluje za 4,4 s. Odladění motoru umožňuje i zcela normální jízdu, protože vychází z toho, že 80 % jízd je při otáčkách pod 2500/min a 90 % pod 4000/min.

Interiér je vyváženou kombinací povrchů z kvalitní kůže a uhlíkových kompozitů, přičemž velká péče byla věnována kvalitě zpracování detailů. Speciální sedadla dodala firma Lear.