name | autoweek.cz

Jak Brexit ovlivní automobilový průmysl

Jak Brexit ovlivní automobilový průmysl

28.06.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V souvislosti s referendem, v němž občané Velké Británie rozhodli o odchodu země z EU, se vyrojila řada úvah o tom, jaký to bude mít dopad na britský automobilový průmysl.
Zatím ještě nebyla ani zahájena jednání o tom, jakým způsobem Velká Británie opustí EU, a už řada expertů vyhrožuje tím, jak katastrofální dopad bude mít Brexit na britský ale i náš automobilový průmysl. Jakékoliv úvahy přitom zatím nemají žádný smysl.
 
Šéf řídící organizace britského automobilového průmyslu SMMT (The Society of Motor Manufacturers and Traders) Mike Hawkes k tomu uvedl: „Britská veřejnost zvolila novou budoucnost v odchodu z Evropy. Vláda teď musí zajistit ekonomickou stabilitu a zajistit obchodní dohodu s EU, která zajistí zájmy automobilového průmyslu Velké Británie. To zahrnuje zajištění bezcelního přístupu na evropské i další světové trhy, což nám zabezpečí, a bychom mohli získávat talentované pracovníky z EU a zbytku světa a učinit Velkou Británii nejvýhodnějším místem v Evropě pro investice do automobilového průmyslu.“
 
Samozřejmě, že EU může zatížit vozy vyvážené z Velké Británie clem ve výši 10 %, a podobně zatížit clem i díly dovážené z Velké Británie. Pokud by se v Bruselu našel šílec ochotný něco takového učinit a zahájit tak hospodářskou válku se Spojeným královstvím, případná odvetná opatření by dopadla na evropské automobilky v mnohem závažnější míře, protože dovoz aut z EU značně převyšuje export. Mělo by to vážný dopad i na německé a japonské automobilky, protože právě ty jsou vlastníky velkých výrobních závodů na britských ostrovech.
 
K postiženým by se přidal indický koncern Tata, který kontroluje největší britskou automobilku Jaguar Land Rover. Ten ale buduje velký výrobní závod na Slovensku, jehož kapacita může zcela nahradit dovoz z Británie, zatímco auta vyrobená v Castle Bromwich, Halewoodu a Solihullu budou nadále směřovat především do USA, na Střední východ a do Ruska.
 
V roce 2015 bylo ve Velké Británii vyrobeno 1 587 677 automobilů, což bylo nejvíc za posledních 10 let, ale stále ještě o 23 % méně, než v rekordním roce 1972. Poprvé byla překonána úroveň výroby před hospodářskou krizí, ale stále nepřekonala produkci roku 2005 (1 595 697 aut).
 
Z uvedeného množství našlo 359 796 vozů své kupce na domácím britském trhu a 1 227 881 aut bylo vyvezeno. Největší podíl na vývozu měl export do zemí EU - plných 57,5 % (706 032 aut). Ve Velké Británii bylo v roce 2015 zaregistrováno 2 633 503 nových automobilů, což znamená, že na britské ostrovy bylo dovezeno 2 273 707 aut. Největší podíl na dovozu aut na britské ostrovy měly německé automobilky.
 
Velmi pravděpodobným dopadem Brexitu na automobilový průmysl bude pravděpodobné zablokování jednání o dohodě TTIP, kterou nekompromisně prosazují německé automobilky.
 
Nejvýznamnější výrobci aut ve Velké Británii, sídlo ústředí a poslední oficiální údaj o roční výrobě
Výrobce majitel produkce 2015
Jaguar Land Rover Tata Motors (Indie) 489 000
Nissan UK Nissan Motor (Japonsko) 476 000
Mini BMW Group (Německo) 354 325
Toyota Manufacturing UK Toyota Motor (Japonsko) 190 000
Vauxhall Motors Adam Opel (Německo) 187 000
Honda UK Manufacturing Honda Motor (Japonsko) 119 382
GM Manufacturing Adam Opel (Německo) 77 836
Bentley Motor VW Group (Německo) 11 302
Rolls-Royce Motor Cars BMW Group (Německo) 3828
Aston Martin AM Lagonda (Velká Británie) 3149
McLaren Automotive McLaren Group (Velká Británie) 1498
Morgan Motor Morgan Motor (Velká Británie) 507
MG Motor SAIC (Čína) neuv.