name | autoweek.cz

Jaký bude elektromobil Škoda?

Jaký bude elektromobil Škoda?

27.09.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vedoucí Managementu produktu společnosti Škoda Auto Dr. Guido Haak nám poodhalil, jak bude vypadat připravovaný automobil s elektrickým pohonem se značkou Škoda. Do prodeje by měl přijít v roce 2020.
Během autosalonu IAA ve Frankfurtu jsme měli příležitost mluvit s vedoucím Managementu produktu společnosti Škoda Auto Dr. Guidem Haakem. Vysvětlil nám hlavní principy, na jejichž základě vzniká automobil, s nímž se už brzy automobilka Škoda zařadí mezi výrobce elektromobilů.
 
Nutnost daná legislativou
Po roce 2020 nebude možné splnit budoucí limity emisí CO2 bez elektrifikace části výrobního programu. Přitom se předpokládá další zpřísnění limitů do roku 2025. Automobilky proto budou brzy nuceny prodávat bezemisní (ZEV) a nízkoemisní (LEV) vozidla ve velkém počtu. Jenže kupující stále nemají potřebnou motivaci kupovat vozidla vybavená těmito novými technickými vymoženostmi. To vyvolává intenzivní úsilí automobilek prolomit tuto nedůvěru zvyšováním dojezdu vozidel, jejich lepší využitelností, snižováním provozních nákladů a především pořizovací ceny.
 
To vše se samozřejmě týká i značky Škoda. Ta už ohlásila, že v roce 2019 uvede na trh plug-in hybridní verzi (PHEV) modelu Superb a do roku 2020 zahájí prodej prvního modelu s elektrickým pohonem s napájením z akumulátorů (BEV). Do roku 2025 chce mít Škoda kromě plug-in hybridů v nabídce i pět elektromobilů s akumulátory.
 
Jaká bude Škoda BEV?
„Automobil s elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů se značkou Škoda nechce být konkurentem jiných elektromobilů. Naším jednoznačným cílem je navrhnout takové auto, které bude konkurovat těm nejlepším vozům v příslušném segmentu bez ohledu na způsob pohonu. Příkladem jeho možné podoby je koncept Vision E,“ uvedl Haak.
 
Jaké jsou hlavní strategické cíle, které byly postaveny před tým vývojářů značky, aby pro toto vozidlo zajistili budoucí úspěch?
1) dostatečný dojezd pro každodenní rutinní provoz ale i pro případné mimořádné potřeby
2) odpovídající hodnota za vynaložené peníze
3) příjemné k řízení
4) připojení vozidla a vyspělé asistenční systémy pro pomoc řidiči
5) přitažlivý design
 
Při konstrukci vozu Škoda Auto samozřejmě využije koncernovou platformu připravenou pro vozidla s elektrickým pohonem. VW Group už představila modulární platformu pro elektromobily MEB, ale jak ve Frankfurtu uvedl koncernový šéf Matthias Müller, pracuje se na vývoji dalších dvou.
 
Klíčové parametry elektromobilu Škoda s akumulátory
Pohon zadních nebo všech kol (u elektrického pohonu je možné využívat jinou celkovou architekturu vozidla, takže není potřeba používat pohon předních kol jako u pohonu se spalovacím motorem)
Výkon pohonné jednotky: 105-225 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h: do 6 s
Největší rychlost: 180 km/h
Kapacita akumulátorů: 50 až 80 kWh
Dojezd: 400-600 km (podle NEDC)
Dobíjení: střídavým proudem 11 kW, stejnosměrným 125 kW
Zavazadlový prostor - objem: 560 l
Konektivita: bezdrátová aktualizace softwaru
Asistenční systémy pro pomoc řidiči: ADAS úroveň 3 (řidič musí být ve voze, ale za určitých okolností se nemusí věnovat řízení a může plně přenechat ovládání vozidla autonomnímu systému, intervenuje jen v případě potřeby)
Cena: konkurenceschopná s automobily se spalovacími motory
 
Pro porovnání: Škoda pro studii Vision E s rozvorem náprav 2851 mm (délka 4688 mm) uvádí dva elektromotory s celkovým výkonem 225 kW, pohon všech kol, dojezd 500 km, největší rychlost 180 km/h a automatizované řízení s úrovní 3.
 
Bez součinnosti vlády to nepůjde
Měnící se podmínky v rámci celého systému vyžadují strategická rozhodnutí k zajištění konkurenceschopnosti v mezinárodním měřítku. Škoda Auto chce zajistit výrobu vozidel s elektrickým pohonem České republice v Mladé Boleslavi. K tomu ale je potřeba také zabezpečit potřebnou domácí výrobu komponent. Přechod z produkce komponent pro spalovací motory k dílům pro elektřinou poháněná vozidla (BEV i PHEV) může zajistit zachování pracovních příležitostí v České republice. To vše ale vyžaduje vytvoření potřebných podmínek ze strany vlády.
 
Přechod výzkumu a vývoje od spalovacích motorů k elektromechanickému pohonu potřebuje vytvoření potřebných podmínek z hlediska výzkumu, vzdělávání i právního systému. Je potřeba vytvářet pilotní projekty spolu s plněním potřeb elektromobility. K tomu je nezbytné aktualizovat Národní akční plány, zvýšit podporu výzkumu a vývoje, modernizovat systém vzdělávání a vytvořit systém podpory pro kupující aby se urychlil přechod od spalovacích motorů k elektromobilitě. To vše je nezbytné, aby si značka Škoda mohla udržet konkurenceschopnost v mezinárodním měřítku.
 
Celoevropský kontext
V roce 2020 by automobily s elektrickým pohonem (BEV i PHEV) měly představovat už 8 % trhu nových vozidel a v roce 2025 dokonce 25 %. Jenže v prvním pololetí letošního roku podíl elektromobilů v Evropě narostl na 0,9 % z loňských 0,6 %.

VW Group už iniciovala zahájení spolupráce automobilek na budování celoevropské transitní sítě dobíjecích stanic se stejnosměrným rychlodobíjením. Systém dobíjecích stanic s dobíjením střídavým i stejnosměrným proudem ovšem vyžaduje podporu ze strany dalších partnerů.
 
U studie Vision E se uvádí indukční dobíjení. Jeho použití by vyžadovalo vybudovat zcela nový systém dobíjecích stanic vedle v současné době budovaných stanic pro rychlé i standardní dobíjení s kabely (i zde se používá několik různých konektorů).
 
Škoda Auto se již mnoha strategickými faktory elektromobility systematicky zabývá. Zásadní řešení hledá při budování sítě dobíjecích stanic nejen v rámci České republiky, ale i zemí Visegrádské čtyřky, protože je relativně malou firmou jen s regionálním dosahem. K tomu ale potřebuje i další partnery, které usilovně hledá. Také v tomto ohledu nebude možné dosáhnout úspěch bez vládní podpory.