name | autoweek.cz

James Dyson ukázal svůj elektromobil

James Dyson ukázal svůj elektromobil

19.05.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

James Dyson odhalil podrobnosti o elektromobilu, na jehož vývoji pracoval několik let. Měl mít dojezd téměř 1000 km a byl blíž sériové výrobě než se dosud myslelo. Jenže jeho cena byla tak vysoká, že nedávala šanci na komerční úspěch.
Vynálezce, zakladatel a šéf britského výrobce domácích spotřebičů Dyson James Dyson v rozhovoru pro Sunday Times poprvé ukázal podobu elektricky poháněného automobilu a odhalil o něm mnohé podrobnosti. Mimo jiné odhalil, jak drahé by muselo být aby dosáhlo komerční úspěch a za jakých okolností by projekt mohl začít znovu. Ukázalo se, že vývoj pokročil mnohem dál, než se dosud myslelo. James Dyson navíc uvedl, že již řídil první funkční prototyp N526.

Velmi pokročilý projekt předpokládal pětimetrové sedmimístné SUV s pohonem všech kol ve stylu Range Roveru, které mělo mít na jedno nabití akumulátoru dojezd 600 mil, tedy 996 km. To údajně mělo být dosažitelné i za nepříznivých povětrnostních podmínek při jízdě rychlostí až 110 km/h se zapnutým topením a rádiem. Díky dvěma trakčním elektromotorům se systémovým výkonem přes 370 kW (500 k) a točivým momentem 650 N.m dokázalo při hmotnosti 2600 kg zrychlit na 100 km/h za 4,8 s a dosáhnout maxima 200 km/h. Obrázek publikovaný v Sunday Times s Jamesem Dysonem sedícím ve voze ukazuje minimalistický interiér s tenkými předními sedadly s neobvyklým čalouněním. Veškeré informace pro řidiče se zobrazují výhradně na head-up displeji.

Projekt skončil kvůli penězům. Nikoliv kvůli nákladům na vývoj, které dosáhly 560 milionů eur. Ty za svůj projekt utratil sám Dyson, který je nejbohatším Britem s odhadovaným majetkem 16,2 miliardy GBP. Problémem bylo, že by dokončené auto muselo stát přibližně 170 000 eur, aby byl projekt ziskový. Dyson se proto pokusil pro projekt najít kupce a když nebyl úspěšný, v říjnu loňského roku se překvapivě rozhodl projekt zastavit.

James Dyson vysvětlil skutečnost, že jeho elektrické vozidlo nepřišlo do výroby kvůli nedostatečné ekonomické perspektivě. Zavedené automobilky mohou žít se ztrátou tisíců eur za každý prodaný elektromobil kvůli splnění požadavkům na emise jejich vozového parku, zejména v EU. „My jsme si ale nemohli dovolit vstoupit na takovýto trh,“ uvedl Dyson. Přiznal, že až na konci vývoje vozidla si uvědomil, že by jeho výroba byla podstatně dražší, než co může zajistit konkurence.

Nicméně v rozhovoru zdůraznil, že pokud se naskytne možnost auto vyrábět za rozumnou cenu, pak to udělá. Zejména akumulátor s pevným elektrolytem určitě má budoucnost. Dyson ocenil výkon přibližně 500 vývojářů: „Vzhledem k rozsahu a složitosti projektu byly jejich úspěchy obrovské.“

Dyson v roce 2017 na vstup do automobilového průmyslu vyčlenil více než dvě miliardy eur, z čehož polovina byla určena pro moderní akumulátory s polovodičovou technologií. S finanční ztrátou se 73letý průmyslník vyrovná, rozhovoru pro Sunday Times nicméně mluvil o „obrovském smutku a zklamání. Náš život je plný rizik a selhání. Snažíme se o různé věci a ty se nedaří. Život není snadný.“

James Dyson (73) ovšem elektromobilitu tak docela neopouští. Nedávno naznačil, že by se vývoj moderních akumulátorů mohl zhodnotit v menším dopravním prostředku. Ostatně je pravděpodobné, že se zveřejněním fotografií svého elektrického automobilu snaží vzbudit zájem mezi potenciálními partnery a zájemci o výsledky dosažené jeho vývojáři.