name | autoweek.cz

Japonský carmagedon nekončí

Japonský carmagedon nekončí

26.03.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Stále více se ale po celém světě začíná projevovat nedostatek důležitých komponent z japonské produkce. Skutečná celosvětová krize ale nastane koncem dubna.

Stále větší obavy po celém světě vyvolává výpadek dodávek dílů z Japonska do USA a Evropy. V oblasti postižené zemětřesením a jeho následky působí nejméně 500 firem napojených na automobilový průmysl.

Nejmenší díly se z Japonska vozí letecky, ale většina komponent se dopravuje po moři. Doprava od japonského výrobce do továrny v USA trvá dva až sedm týdnů, do Evropy ještě déle. Většina analytiků (HIS, Morgan Stanley, TTAC) se proto shoduje na tom, že problémy se projeví ve třetím dubnovém týdnu, nejpozději počátkem května.

Michelle Krebsová z agentury Edmund`s varuje, že problémy s přerušením dodávek komponent z Japonska teprve začínají: \"Automobilky na celém světě teprve nyní zjišťují kdo jim vlastně dodává i ty nejmenší součástky, protože nedostatek kterékoliv z nich by mohl způsobit zastavení výroby. Postižená není jen Toyota, ale problémy v podstatě hrozí úplně všem výrobcům.\"

Dokladem jsou například snímače průtoku. Společnost Hitachi Automotive jimi uspokojuje 60 % potřeb největších automobilek po celém světě. Jejími klienty jsou nejen japonské automobilky, ale také Ford, General Motors, Renault či Volkswagen. Tato čidla jsou nezbytná pro řídicí jednotky motorů. Jenže výrobní závod Hitachi na tato čidla byl značně poškozen. Problémy má ale i jediný výrobce pigmentu pro speciální barvy Merck KGaA, jehož továrna Onahama leží v těsné blízkosti poškozené jaderné elektrárny Fukušima-Daiiči.

Japonští dodavatelé mají mnoho továren i mimo Japonsko. Nyní se snaží jejich prostřednictvím nahradit výpadky domácí produkce. Je ale pravděpodobné, že nejnáročnější technologie se používají jen v Japonsku.

 

Společnost IHS Automotive odhaduje, že následky přírodní katastrofy v Japonsku způsobí snížení celosvětové výroby automobilů až o 30 % v případě, že se nepodaří obnovit dodávky komponent během šesti týdnů. Už nyní podle IHS celosvětová produkce aut poklesla o 13 %. Bloomberg odhaduje, že zastavení výroby v Japonsku dosud způsobilo nevyrobení 320 000 automobilů a do konce března toto číslo patně vzroste na 450 000 vozů v Japonsku (V březnu 2010 bylo v Japonsku vyrobeno 945 271 automobilů) a celkem 600 000 aut po celém světě.

IHS uvádí, že se denně ve světě vyrobí 280 000 až 300 000 aut (to vychází ze 260 pracovních dní ročně - vloni bylo na celém světě vyrobeno 77,6 milionu automobilů). Nedostatek dílů z Japonska by tento objem mohl snížit až o 100 000 vozů denně. Vicepresident IHS Automotive Michael Robinet k tomu řekl: \"Pokud nebude brzo nalezeno řešení, musí se většina největších automobilek připravena na přerušení dodávek, protože síť dodavatelů je globálně propojená. Budou tím postižena většina automobilek.\"

 

Daniel Cheng z konzultační firmy AT Kearny vysvětluje, proč automobilky stále ještě nejsou schopny přesněji definovat jakým problémům by během pár týdnů mohly čelit: \"Automobilky mají dobrý vztah s dodavateli v první řadě, kteří jim dodávají komponenty přímo do výroby. Tito dodavatelé mají vlastní síť subdodavatelů komponent ve druhé a třetí řadě a potřebných materiálů. Výsledkem je síť dodavatelů bez jakéhokoliv ústředí, z něhož by bylo možné odhadovat důsledky problémů v nižších řadách. Automobilky jsou v kontaktu s dodavateli v první řadě, ale nikoliv s těmi ve druhé a třetí řadě. To vytváří jakýsi slepý úhel.\"

Analytik Matteo Fini ze Supplier Business k tomu dodává: \"Přerušení zásobování muže být v Severní Americe i Evropě mnohem závažnější. Automobilky nemají přehled o dodavatelích ve druhé a dalších řadách. Proto i tolik dní o zemětřesení mají problém zjistit co se vlastně stalo. Největší problém představuje druhá řada dodavatelů, přes kterou není vidět ke zdrojům. Přitom pokud dojde k výpadkům na úrovni druhé řady přestanou proudit díly k dodavatelům v první řadě a až teprve poté automobilky zjistí, že nastal problém.\"

 

Odhady o tom, o kolik by proto mohla poklesnout celosvětová produkce, se pohybují mezi 1,2 až 3 miliony aut, přičemž asi polovina z tohoto množství by připadla na úkor Japonska. Existují sice i mnohem pesimičtější scénáře, ale je nepravděpodobné, že by automobilky nedokázaly nastalé problémy řešit opravdu dlouhou dobu.

 

Omezení výroby v Evropě kvůli nedostatku dílů z Japonska už ohlásily automobilky Opel a PSA a připravují se na něj Volkswagen a Ford. Výroba pick-upů v Thajsku zatím má dostatek dílů, ale i tamní výrobci bedlivě sledují situaci v Japonsku a Ford preventivně zrušil přesčasy při výrobě modelu Ranger. Skupina Hyundai-Kia je v tomto ohledu soběstačná, ale problémy v Koreji už mají GM DAT i Samsung Motors patřící Renaultu.

Druhý největší dodavatel autodílů na světě Robert Bosch připustil, že vzhledem k nedostatku elektronických komponent není jisté, zda bude schopen od začátku dubna zabezpečit výrobu. Další z velkých subdodavatelů Continental údajně má dostatek zásob na čtyři týdny. Němečtí výrobci se proto už obrátili na vládu se žádostí o pomoc pro dělníky v případě, že by byli nuceni přerušit výrobu.