name | autoweek.cz

Kabriolet, který nemá konkurenta

Kabriolet, který nemá konkurenta

02.01.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Opel Cascada BiTurbo CDTi je s délkou 4,7 m unikátním modelem na evropském trhu nemajícím žádného konkurenta. Jde o vůz srovnatelný jen s prémiovými modely, jako je především Audi A5 Cabrio. 

Opel má po technické stránce velmi dobré produkty s atraktivním designem, ale jejím problémem je pověst značky. Dlouhou dobu přetrvávající nejistota ohledně její budoucnosti a přístupu GM k evropskému trhu jí samozřejmě na prodejnosti nepřidala. Jak tomu čelit?

Šéfdesignér Mark Adams nám k tomu při představení nové verze Cascada BiTurbo CDTi ve Splitu řekl: "Naše situace vyžaduje především trpělivost, dělat svou práci i nadále co nejlépe a krok za krokem v očích potenciálních zákazníků zlepšovat své postavení. Základem postavení značky Opel je její německý původ, který by měl být zárukou kvality a solidnosti. K lepšící se reputaci musíme přidávat i emoce - nesmíme nabízet nudná auta. Technická úroveň je samozřejmě důležitá, ale nakonec rozhodují emoce, tedy design. Každý z nás se rozhoduje především srdcem a ne jen logicky. Proto je stále důležitější design, a to zejména design interiéru, který dosud nebýval naší prioritou. Naší snahou je zjednodušit ovládání, i když to ve spojení s rostoucími potřebami nových systémů není jednoduché."

Cascada není modelem, který by Opelu přinesl velký nárůst po stránce objemu prodeje, ale je to auto, které dokonale vystihuje to, co nám řekl Mark Adams. Je to auto dokazující, že Opel nedělá nudná vozidla, ale auta, s nimiž je možné si užít spoustu zábavy.

Cascada je čtyřmístný roadster vybavený plátěnou střechou s plně elektrickým ovládáním, umožňujícím její zatažení či otevření během 17 s i za jízdy, a to až do rychlosti 50km/h. V tomto ohledu s ním nemůže soupeřit žádný z vozů s karoserií Coupé-Cabrio vybavených pevnou skládací střechou. Střechu lze dokonce ovládat na dálku pomocí klíčku.

U kabrioletu je rozhodující pohoda při jízdě bez střechy. Po této stránce je Cascada opravdu vynikající - s protivětrnou clonou, puštěným topením a čepicí na hlavě lze jezdit i v hodně chladném počasí.

Novinkou v nabídce pohonných jednotek roadsteru Cascada je turbodiesel s dvojicí tzv. sekvenčních turbodmychadel a zdvojeným chlazení stlačeného vzduchu. Každé turbodmychadlo má jiné rozměry. Menší z nich s malou setrvačností se využívá v nízkých otáčkách pro rychlejší reakci, zatímco větší zaručuje hladký chod ve vyšších otáčkách.

Dvoulitr s přímým vstřikováním nafty systémem Common Rail má výkon 143 kW (195 k) a největší točivý moment  400 N.m v rozsahu otáček 1750-2500/min. Díky dvojici turbodmychadel je zaručeno dosažení 80 % z maxima točivého momentu už od 1250/min. To je zárukou vynikajících dynamických schopností tohoto vozu. Přitom se Cascada BiTurbo CDTi může chlubit kombinovanou spotřebou 5,2 l/100 km, mj. i díky využívání systému Start/Stop.

Cascada ale není jen autem pro radost z jízdy. Jde o praktický vůz se solidním zavazadlovým prostorem o objemu 280 l (se staženou střechou) resp. 380 l při jízdě s nataženou střechou. Unikátní je možnost sklopení zadních sedadel, umožňující zvětšení využitelného objemu zavazadelníku až na 750 l.

Opel Cascada je roadster vytvořený na platformě GM Delta II. Cascada má přední nápravu se vzpěrami High Performance Struts, odvozenými ze závodních vozů a původně vyvinutými pro špičkovou verzi Insignia OPC. Nabízí i adaptivní tlumení podvozku FlexRide.

Mezi mnoha asistenčními elektronickými systémy je třeba vyzdvihnou zejména specialitu Opelu - adaptivní bi-xenonové světlomety AFL+ s vynikající schopností předvídat potřebu přepnutí vždy tak, aby měl řidič vždy optimálně osvětlenou silnici a přitom neoslňoval protijedoucí vozy. Využívá při tom 11 samočinně přepínaných režimů. V tomto případě žádný detailní popis nemůže nahradit osobní zkušenost z jízdy zatáčkovitým terénem.

Opel Cascada BiTurbo CDTi nabízí srovnatelné výkonnostní parametry a technické vymoženosti jako prémiové vozy. Jenže ve srovnání s nimi je cenově podstatně dostupnější. Jeho cena v úrovni výbavy Cosmo začíná na 745 900 Kč.

"Počínaje modelem Insignia, uvedeným v roce 2003, se změnila kultura značky Opel. Postupně vznikla nová rodina modelů nesoucích společné linie, ale současně s odlišným charakterem. Důležitá přitom je důslednost, protože právě ta vytváří vnímání značky. Nejde o to zříci se minulosti, ale přinášet zásadní oživení, nevytvářet jen další klony, ale udržovat ducha, držet se stejné podstaty," konstatoval Mark Adams.

Jak se mu bude dařit naplňovat tato slova, uvidíme už brzy. Opel slibuje 23 nových nebo modernizovaných modelů uvedených na trh v období let 2013 až 2015.