name | autoweek.cz

Karoq připraven k úspěchu

Karoq připraven k úspěchu

12.10.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda Karoq významnou měrou posílí už tak dobré postavení značky Škoda nejen proto, že vstupuje do segmentu kompaktních SUV, který je v posledních nejrychleji rostoucím v Evropě, ale také proto, že jde o auto, které má všechny předpoklady aby nadchlo potenciální zájemce.
Karoq je jednoznačným dokladem toho, jak hloupé je tvrzení některých diletantů mezi novináři nebo ekonomy tvrdících, že se u nás vyrábějí německá auta jen s jinou značkou. Karoq příkladným způsobem využívá možnosti, nabízené z nabídky koncernových řešení, a přetavuje je v typicky české auto.
 
SUV-mánie ovládá Evropu
Automobily vycházející z podoby terénních vozidel nejsou ničím novým. Poměrně dobře se prodávají už od 90. let. Dokonce natolik dobře, že už v roce 2004 jich bylo v ulicích Londýna tolik, že tehdejší starosta Ken Livingstone označil jejich řidiče za „úplné idioty“. Pro SUV připravoval zavedení speciálního mýta, aby omezil možnosti jejich vjezdu do měst. Jenže s následujícími volbami jeho politická kariéra skončila, zatímco na SUV to nejlepší teprve čekalo.
 
V roce 2006 Nissan uvedl na trh model Qashqai jako alternativu ke kompaktním hatchbackům. Qashqai se rázem zařadil mezi nejprodávanější auta v Evropě a v první desítce se drží dodnes. Evropšté zákazníci propadli nadšení z SUV, čímž následovali trend, který už mnoho let pozorujeme v USA, kde SUV a terénní pickupy spolu s menším podílem MPV představují větší část trhu, protože se jich prodává víc, než tradičních typů osobních aut.
 
SUV mají z hlediska utomobilek ještě jednu velkou výhodu - více než 2/3 kupujících si následně opět kupují SUV. Důležité pro automobilky proto je tyto kupující udržet a nabídnout jim následně ještě vyšší kvalitu.
 
Yeti určil cestu
Automobilky na tento trend samozřejmě rychle zareagovaly. Také Škoda Auto už v roce 2009 uvedla na trh model Yeti, který okamžitě zaznamenal obrovský prodejní úspěch a zařadil se mezi nejprodávanější kompaktní SUV v Evropě. Z dnešního pohledu je to trochu paradoxní, protože Yeti by se dnes svými rozměry jednoznačně řadil mezi malá SUV. Na konci svého životního cyklu se nicméně ocitl ve stejném segmentu jako velký model Kodiaq, který svými rozměry ale i výbavou hodně převyšuje standardy kompaktních SUV.
 
Opravdu kompaktní SUV: Karoq
Nyní Škoda Auto uvádí na trh skutečně kompaktní SUV - model Karoq, o 40 cm kratší než Kodiaq (4382 mm při rozvoru náprav 2638 mm) ale o 16 cm delší než Yeti. Je to vůz, se kterým může mít značka Škoda skutečně velké prodejní ambice.
 
První dojmy ze svezení s tímto vozem plně potvrzují pocit z jarní statické prezentace. Toto je auto, které se svými jízdními vlastnostmi, komfortem, výbavou ale i designem nepochybně zařadí mezi nejúspěšnější modely tohoto segmentu. Tvrdím to i přesto, že konkurence je zde obrovská a má vysokou technickou úroveň i s vědomím toho, že prakticky současně s Karoqem přicházejí další vysoce ambiciózní novinky, jako jsou nová generace Renaultu Koleos, Opel Grandland X nebo Jeep Compass.
 
Stejný základ, jiné auto
Karoq samozřejmě vychází ze stejného základu jako Volkswagen Tiguan nebo Seat Ateca. Dojmy z jízdy a delšího pobytu ve voze ale jasně ukazují, že technici v Česaně opět odvedli vynikající práci. Toto auto je úplně jiné než jeho koncernoví sourozenci. Nastavení podvozku jej řadí na vrchol segmentu a také pro ty, kteří hledají auto schopné jízdy v terénu má hodně co nabídnout.
 
Karoq má zcela osobitý charakter vozů Škoda a přidává i mnoho chytrých nápadů. V tomto ohledu stojí za zdůraznění především možnost získat tři samostatně posuvná a vyjímatelná zadní sedadla se systémem VarioFlex. Ta tento vůz posouvají variabilitou interiéru na úroveň MPV. Díky nim lze měnit objem zavazadlového prostoru v rozmezí 479 až 588 l (základní podoba s klasickými sedadly má 521 l) podle potřeby prostoru pro nohy cestujících vzadu.
 
Úsporné pohonné jednotky
Karoq přichází se zajímavou nabídkou pohonných jednotek, v  porovnání s koncernovými sourozenci zaměřenou na ty hospodárnější, nicméně nepostrádající potřebnou dynamiku.
 
Zážehové motory při uvedení na trh reprezentují turbodmychadlem přeplňované tříválce 1,0 TSI/85 kW (115 k), vyvinuté v Mladé Boleslavi, a zcela nové čtyřválce 1,5 TSI Evo ACT/110 kW (150 k) pracující s deaktivací válců (systém ACT). Stejné výkony nabízejí i oba turbodiesely 1,6 TDI/85 kW (115 k) a 2,0 TDI/110 kW (150 k). Všechny motory lze kombinovat se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou nebo sedmirychlostní dvojspojkovou DSG. Motory 1,5 TSI a 2,0 TDI/110 kW (150 k) se dodávají i s pohonem 4x4, vždy v kombinaci se sedmistupňovou převodovkou DSG. Vrcholem nabídky je motor 2,0 TDI/140 kW (190 k), dodávaný výhradně s pohonem všech kol a sedmistupňovou převodovkou DSG.
 
Dokáží Kvasiny uspokojit poptávku?
Karoq má vlastně jen jediný problém, a tím je kapacita výroby v Kvasinách. Fenomenální prodejní úspěch jiného skvělého díla českých techniků, modelu Superb, následovaný nadšeným přijetím modelu Kodiaq a Seatu Ateca, který se zde rovněž vyrábí, působí starosti, které Škodě mohou jiné automobilky jen závidět - výrobní kapacita závodu přestává stačit zájmu o tato auta. Proto se celkem logicky hledá řešení, přičemž jednou z možností je přesun výroby některého z modelů do jiného výrobního závodu v rámci koncernu. To v žádném případě neznamená brát práci dělníkům v české továrně.
 
„Škoda Auto se nyní pohybuje na samém limitu své výrobní kapacity. To je dokladem toho, že naše dlouhodobá strategie je úspěšná. V současné době nejsme schopni pokrýt další navýšení výroby v České republice. To je důvodem, proč se díváme jinam a hledáme volné výrobní kapacity,“ uvedl šéf Škoda Auto Bernhard Maier na obavy českých médií a politiků z přesunu výroby do jiných zemí. K obavám odborářů ze ztráty pracovních míst dodal: „Pro pokrytí současné poptávky potřebujeme naopak přijmout další asi 3000 zaměstnanců případně i víc.“
 
Žádné akční slevy ale nabídka lépe vybavených verzí
Karoq je dokladem silného postavení značky Škoda i tím, že při uvedení na trh přicházejí nejprve lépe vybavené verze a nepodbízí se jakoukoliv zaváděcí akční slevou.
 
Karoq se při zahájení prodeje nabízí ve dvou vyšších výbavových stupních Ambition a Style, zatímco základní výbava Active bude následovat později. První předváděcí vozy budou u autorizovaných prodejních partnerů Škoda k dispozici při zahájení prodejní fáze 18. října 2017. Přesto už nyní Škoda Auto registruje kolem 3000 závazných objednávek.
 
Škoda Karoq s motorem 1,0 TSI/85 kW, přímo řazenou šestirychlostní převodovkou, pohonem 4x2 a druhou úrovní výbavy Ambition má cenu od 529 900 Kč. Stejný vůz se vznětovým motorem 1,6 TDI/85 kW přijde na 579 900 Kč. V této podobě nabízí mimo jiné dvouzónovou klimatizaci, infotainment Bolero s 8“ displejem, Bluetooth a konektivitou SmartLink+ a digitálním příjmem DAB, dešťový senzor a Light Assist, zadní parkovací senzory, 16“ kola Castor z lehkých slitin, tempomat s omezovačem rychlosti, asistent rozjezdu do kopce a vyhřívaná přední sedadla. Standardem je také výškové nastavení sedadel řidiče i spolujezdce, síťový program pro zavazadlový prostor i podélné střešní nosiče. Standardními bezpečnostními prvky jsou například systém Front Assist či sedm airbagů včetně kolenního. Paket Ambition Plus za 15 000 Kč přidává například LED hlavní světlomety s funkcí AFS a LED mlhovými světlomety s Corner funkcí či rezervní kolo.
   
Prodej kompaktních SUV a crossoverů v Evropě v 1. pololetí 2017 a porovnání s rokem 2016
1. Nissan Qashqai  136 480 126 179 +8,2 %
2. Volkswagen Tiguan  128 033 72 997 +75,4 %
3. Peugeot 3008  81 860 612 -
4. Hyundai Tucson  79 623 82 705 -3,7 %
5. Ford Kuga  78 402 63 366 +23,7 %
6. Kia Sportage  71 184 77 890 -8,6 %
7. Renault Kadjar  63 309 70 976 -10,8 %
8. Toyota C-HR  61 500 -
9. Seat Ateca  41 498 1 104 -
10. Nissan X-Trail  39 463 32 516 +21,4 %
Škoda Yeti  30 585 32 613 -0,6 %
Škoda Kodiaq 24 548 - -
Segment celkem  989 421 723 521 +36,8 %

 
Prodej prémiových kompaktních SUV a crossoverů v Evropě v 1. pololetí 2017 a porovnání s rokem 2016
1. BMW X1 61 101 47 384 +128,9 %
2. Audi Q2 42 398 - -
3. Audi Q3 41 797 51 353 -18,6 %
4. Range Rover Evoque T33 164 34 647 -4,3 %
5. Mercedes-Benz GLA 32 959 33 262 -0,9 %
Segment celkem 237 542 191 664 +23,9 %