name | autoweek.cz

Když dojde proud

Když dojde proud

02.08.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Organizace AutoBest uskutečnila první srovnávací elektromobilů ukazující jejich skutečný dojezd při jízdě blízké metodice měření WLTP. Výsledky testu doplňujeme ještě o popis toho, jak se každé z vozidel chová v poslední fázi před úplným vybitím akumulátorů.
Detailní popis testu skutečného dojezdu elektromobilů, který uskutečnila organizace AutoBest, a jeho kompletní výsledky jsme uvedli před týdnem. V přiložených tabulkách připomínáme nejdůležitější výsledky. Hodnoty dojezdu jsou vždy podle údaje měřicího zařízení Blunik při úplném zastavení vozu.
 
BMW i3 ukázal nepříjemnou nestabilitu při jízdě větší rychlostí. Poté, co se objevila informace, že je akumulátor zcela vybitý vůz absolvoval ještě dalších více než 20 km.
 
Hyundai Ioniq na displeji neukazuje dojezd v posledních kilometrech jízdy. Poslední zobrazený údaj byl 7 km a poté už byly na displeji jen tečky. Vůz v posledních kilometrech pozvolna snižoval výkon klimatizace a výkon motoru až se pomalu zastavil. Během tohoto procesu byl řidič informován o nutnosti okamžitě dobít akumulátor.
 
Jaguar I-Pace ukazoval údaj o zbývajícím dojezdu až do nulové hodnoty. Po zobrazení 0 ale bylo možné ujet ještě dalších 7,6 km než se vůz zastavil se zcela vybitým akumulátorem. V průběhu posledních kilometrů se na displeji objevily různá varování informující nejprve o vypnutí klimatizace, poté o nutnosti okamžitě dobít akumulátor a nakonec požadavek okamžitě vůz zastavit. To může vyvolat obavy, že další jízda může způsobit nějakou poruchu, ale nic takového se nestalo a vůz další jízdu přečkal bez úhony.
 
Kia Soul EV při stavu dojezdu 3 km vyslal audio výstrahu, nicméně klimatizace nadále fungovala. Další výstraha přišla při zbývajícím 1 km. Poté vůz začal pozvolna zpomalovat a přesně po ujetí 1 km zůstal stát - žádná zbývající rezerva zde nebyla.
 
Nissan Leaf při údaji o zbývajících 13 km přidal varování, že je potřeba okamžitě nabít akumulátor. Jakmile se objevil dojezd 0 km ukazatel stavu nabití akumulátoru ještě stále ukazoval 3 %. Poté, co i stav akumulátoru klesl na 0 ještě vůz chvíli pokračoval. Od údaje 0 km dojezdu tedy Leaf ujel ještě dalších 23 km.
 
Opel Ampera-e se choval poněkud odlišně, protože se zastavil když na ukazateli dojezdu bylo ještě 25 km. Už před tím se ale ukázalo několik výstrah. Před zastavení v jistou chvíli vůz radikálně redukoval výkonnost pohonné jednotky, nicméně vůz nadále pokračoval v jízdě. Všechny doplňkové funkce vozidla včetně klimatizace přitom byly i nadále funkční. Jakmile se vůz zastavil, nebylo možné znovu zařadit režim Drive, byť ukazatel stavu akumulátoru neukazoval úplné vybití, takže by mělo být možné ujet ještě určitou vzdálenost.
 
Tesla Model S ukazuje inteligentní řešení: poté, co se na ukazateli dojezdu objevilo 0 km, vůz pozvolna snižuje výkonnost pohonné jednotky a jízda se zpomaluje. Až po několika minutách jízdy se na displeji objevuje oznámení, že je potřeba urychleně najít bezpečné místo k zastavení vozu.
 
Tesla Model X po naskočení údaje o dojezdu 0 km ujel ještě dalších 5 km.
 
Volkswagen e-Golf nebyl v posledních 10 km moc příjemný, protože se zcela vypnula klimatizace, nicméně použitelné zůstávají doplňky pro jízdu v zimě, například vyhřívání skla. Při zbývajících 5 km vůz přešel do režimu velmi pomalé jízdy, což při jízdě na dálnici může být hodně problematické. Jakmile ukazatel přeskočil na 0 km, bylo stále ještě možné dojet dalších 5 km než se vůz zastavil. I poté ale fungovala výstražná světla.