name | autoweek.cz

Ke Kodiaqu se přidá Karoq

Ke Kodiaqu se přidá Karoq

29.04.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda ohlásila, že nové kompaktní SUV ponese jméno Karoq. Současně zveřejnila sérii fotografií z testovacích jízd připravovaného vozu a poskytla o něm první informace. Úplnou novinkou u značky Škoda je digitální přístrojový panel a poprvé se zde objevuje i nový motor 1,5 TSI Evo.
Škoda Karoq bude mít světovou premiéru 18. května ve Stockholmu. Veřejnosti se představí na podzim na autosalonu ve Frankfurtu a uvedení na trh je naplánováno na druhou polovinu roku 2017.
 
Potenciál dalšího růstu
Kompaktní SUV jsou segmentem s největší mírou růstu v Evropě. Značku Škoda v tomto segmentu reprezentoval veleúspěšný model Yeti, který je ale svými rozměry menší než typická kompaktní SUV a současně je větší než vozy v segmentu malých SUV.
 
Karoq vychází z koncernové modulární platformy MQB a sdílí mnoho komponent s vozy Volkswagen Tiguan a především Seat Ateca. Oba tyto modely byly přijaty zákazníky s nadšením a je zde předpoklad, že se stejně dobře prosadí i Škoda Karoq. Ten bude tradičně přidávat přednosti, které jsme si zvykli spojovat s vozy značky Škoda. Měl by tedy podpořit další růst objemu prodeje mladoboleslavské automobilky. Spolu s Atecou se bude vyrábět v závodě v Kvasinách, který už dnes pracuje hodně na limitu své kapacity.
 
Typické přednosti vozů Škoda
Design s řadou krystalických prvků využívá nový stylistický výraz vozů SUV značky Škoda. Karoq nabídne volitelně i Full LED světlomety s čirou optikou.
 
Délka vozu je 4382 mm, šířka 1841 mm a výška 1605 mm. Rozvor náprav je 2638 mm (u verze s pohonem všech kol 2630 mm). Prostorný interiér nabídne velký zavazadlový prostor o objemu 521 l, přičemž s využitím systému sedadel VarioFlex se může měnit v rozsahu od 479 do 588 l. Při sklopení zadních sedadel se zvětší až na 1630 l. Zadní sedadla lze navíc i zcela vyjmout a využitelný nákladový prostor pak vzroste až na 1810 l. Karoq může táhnout přívěs do hmotnosti 2000 kg.
 
Infotainment a konektivita
Poprvé ve voze značky Škoda bude k dispozici digitální přístrojový panel (Digital Instrument Panel), který řidiči umožní nastavit uspořádání velkoplošného displeje. V interiéru je nové LED ambientní osvětlení a phonebox pro připojení telefonu k anténě vozidla a jeho indukčnímu nabíjení.
 
Infotainment vychází z druhé generace koncernové modulární stavebnice s kapacitními dotykovými displeji. Vrcholné systémy Columbus a Amundsen disponují funkcí WLAN-hotspot. Pro Columbus je v nabídce na přání i LTE modul, který umožňuje internetové připojení.
 
Nové mobilní on-line služby Škoda Connect odpovídají rychlostnímu standardu LTE a jsou rozdělené do dvou kategorií: Infotainment Online sloužící pro informace a navigaci a služby Care Connect, které pomáhají při poruchách a v nouzi. Tlačítko nouzového volání eCall, které v Evropě bude předepsaným standardem až od roku 2018, je součástí sériové výbavy v rámci služby Care Connect. Další on-line služby fungují prostřednictvím aplikace Škoda Connect App. S nimi lze vůz na dálku kontrolovat, konfigurovat a třeba také najít pomocí chytrého telefonu.
 
Pohonné jednotky
Novinkou v nabídce pohonných jednotek jsou oba zážehové a dva vznětové motory. Všechny jsou přeplňované turbodmychadlem a mají přímé vstřikování paliva, systém Start-Stop a rekuperaci brzdné energie. Mají zdvihové objemy 1,0 l, 1,5 l, 1,6 l, a 2,0 l a pokrývají rozsah výkonů od 85 kW (115 k) do 140 kW (190 k). Poprvé se ve voze Škoda objeví i zcela nový motor 1,5 TSI Evo vybavený systémem deaktivace válců Active Cylinder Management Technology.
 
S výjimkou nejvýkonnějšího vznětového motoru jsou všechny dodávány buď s šestirychlostní přímo řazenou nebo sedmirychlostní převodovkou DSG. Motor 2,0 TDI/140 kW (190 k) je dodáván výhradně s pohonem všech kol a novou sedmirychlostní převodovkou DSG.
 
Od výbavy Ambition bude k dispozici volba jízdního profilu v režimech Normal, Sport, Eco, Individual a Snow (ve verzi 4×4). U verze s pohonem všech kol zlepší jízdní vlastnosti mimo zpevněné silnice režim Offroad.
 
Asistenční systémy
K novým komfortním systémům patří např. Park Assist, Lane Assist nebo Traffic Jam Assist. K vyšší úrovni bezpečnosti přispívají systémy Blind Spot Detect, Front Assist s prediktivní ochranou chodců nebo Emergency Assist. Pro couvání s přívěsem je připraven asistent pro jízdu s přívěsem. Pro Karoq budou k dispozici i asistenční systémy pro udržování dostatečného odstupu od následovaných vozidel, hlídání jízdy v jízdním pruhu udržují, sledování dopravních značek a asistenty pro parkování.
 
Nové jméno
Není obvyklé, aby automobilka opustila úspěšné jméno modelu. Z historie známe mnoho případů, kdy se to nevyplatilo. Přesto se vedení automobilky Škoda k tomuto riskantnímu kroku rozhodlo, protože chce v rámci své SUV ofenzivy vytvořit jednotný systém označení svých modelů v tomto segmentu.
 
Inspiraci pro jméno Škoda Karoq dali - stejně jako u modelu Kodiaq - obyvatelé ostrova Kodiak u jižního pobřeží Aljašky. Tamní původní obyvatelé z kmene Aleuťanů ve svém jazyce označují automobily slovem Kaa’raq a  Ruq znamená šíp, který je v logu značky Škoda. Z kombinace obou slov vzniklo jméno Karoq.