name | autoweek.cz

Kia představuje svoji vizi budoucí mobility

Kia představuje svoji vizi budoucí mobility

10.01.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Kia Motors na mezinárodním veletrhu spotřební elektroniky CES 2018 v Las Vegas prezentuje svoji vizi budoucí mobility. Kia Niro EV Concept ale nemá být předobrazem sériového modelu.
Niro EV Concept s elektrickým pohonem
Kia na veletrhu CES 2018 představuje koncept kompaktního SUV s elektrickým pohonem Niro EV Concept. Byl navržen korejským designérským studiem. Karoserie svým aerodynamickým tvarem umožňuje čisté obtékání vzduchu přes střechu, boky i podvozkové partie vozidla. Tradiční masku chladiče z hybridní resp. plug-in hybridní verze, která zde není potřeba, nahrazuje hladký interaktivní displej, kombinovaný se štíhlými předními světlomety. Hladké zadní partie s ostrými koncovými hranami usnadňují odtrhávání proudu vzduchu na zádi vozidla.
 
Niro EV Concept pohání jednotka určená pro elektromobily příští generace. Energii dodává vysokokapacitní lithio-polymerový akumulátorový modul s kapacitou 64 kWh, napájející elektromotor o výkonu 150 kW. Dojezd je 383 km - to je o 160 km víc než sériová Kia Soul EV nebo sesterský Hyundai Ioniq Electric.
 
Nový systém aktivního varování chodců APWS využívá přední kamery, technologii rozpoznávání objektů a přední reproduktory. Pokud systém identifikuje chodce nebo cyklistu křižujícího před vozidlem z reproduktorů se ozve akustické varování, které upozorní na přítomnost vozidla. APWS jde ruku v ruce s novým systémem interaktivního osvětlení, který uživatelům a chodcům zprostředkuje intuitivní vizuální komunikaci s vozidlem.
 
Kabina byla navržena se zaměřením na uživatelskou interakci. Přístrojová deska zaujme svým horizontálním uspořádáním se širokými a hladkými povrchy.
 
Kokpity s nejnovější technologií rozhraní HMI
Ve vystavených kokpitech Kia předvádí i své nejnovější technologie rozhraní HMI, funkce autonomního řízení a první systém palubní konektivity 5G. V kokpitu konceptu Niro EV Concept si mohou návštěvníci vyzkoušet nové průkopnické rozhraní s vylepšenou interakcí mezi nimi a vozidlem. Systém palubního infotainmentu i systém topení, větrání a klimatizace (HVAC) se ovládá dotykem a gesty, přičemž roli dálkového ovladače zde přebírá volant. Řidiči stačí mávnout ve spodní části volantu a různými gesty pak přepínat mezi hudebními stopami, ovládat hlasitost nebo upravovat nastavení ventilace.
 
Rozhraní HMI, podporující intenzivnější digitální interakci mezi řidičem a vozidlem než u tradičních vozidel, umožňuje přihlásit se k vozidlu pomocí technologie rozpoznávání tváře nebo hlasu. Tato technologie, vyvinutá ve spolupráci s AWS (Amazon Web Services), uvítá řidiče a přizpůsobí vozidlo na základě individuálních přednastavení. Nový systém, jenž využívá technologie Amazon Recognition a Amazon Polly systému AWS (vysoce přesná analýza tváří a hlasové služby), je též schopen zablokovat řadu funkcí vozidla v případě, že řidič identifikací neprojde.
 
Druhý kokpit představuje celosvětově první systém palubního připojení 5G s živým propojením mezi Las Vegas a Soulem. Připojení 5G dovoluje uživatelům spolehlivě streamovat obsah do vozidla s připojením na systém vystaveného palubního infotainmentu.
 
Kokpit rovněž představuje systém samostatného ovládání zvuku pro Niro EV Concept, díky němuž si uživatelé v přední a zadní řadě sedadel mohou sami vyzkoušet technologii samostatného ozvučení. Ta cestujícím umožňuje současně poslouchat hudbu podle vlastního vkusu aniž by se navzájem rušili. Systém používá osm reproduktorů zabudovaných do hlavových opěrek, zprostředkujících zvuky pro každou řadu sedadel samostatně. Díky vytvoření dvou akustických zón ve vozidle si cestující v obou řadách mohou vychutnávat poslech odlišné hudby nebo podcastů.
 
Strategie ACE
Ve snaze rozšířit horizonty svých služeb mobility Kia představuje nové technologie, které jsou součástí její strategie ACE zaměřené na autonomii (A), konektivitu (C) a ekologii/elektrický pohon (E):

Autonomie (A) - Kia plánuje, že do komerčního provozu uvede vozidla s autonomní technologií - od roku 2019 vyšle na veřejné komunikace zkušební flotilu autonomních vozidel a od roku 2021 chce v chytrých městech komerčně provozovat autonomní vozidla s technologií úrovně 4

Konektivita (C) - Do roku 2025 Kia nasadí technologie konektivity do všech svých modelových řad, přičemž do roku 2030 by měly konektivitou disponovat úplně všechny modely značky

Ekologický/Elektrický (E) - Kia do roku 2025 představí 16 elektrifikovaných vozidel včetně hybridů, plug-in hybridů a elektromobilů a v roce 2020 se představí elektromobil na palivové články.
 
Vedle uvedených technologií Kia oznámila plán spustit v roce 2018 vlastní službu sdílení vozidel WiBLE. Jejím prvním trhem bude Evropa (v Koreji běží od roku 2017).