name | autoweek.cz

Klíčové trhy se dál propadají

Klíčové trhy se dál propadají

04.10.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Předběžné výsledky prodeje nových aut za září ukazují další propad klíčových evropských trhů. Ne všichni ale mají problémy - výrobci exkluzivních aut vesměs vykazují růst prodeje.

Porovnání prodeje nových aut v průběhu září vykazuje v porovnání se situací před rokem pokračující pokles na nejdůležitějších trzích v Evropě jako důsledek skončení vládních systémů podpor prodeje.

Ve Španělsku se prodalo o 26,9 % aut méně, což znamená už třetí měsíc za sebou se dvouciferným poklesem prodeje. Ve Francii se prodalo o 8,1 % aut méně než před rokem a v Itálii zaznamenali pokles o 18,9 %. Prodej Fiatu, který ovládá okolo 30 % italského trhu, se propadl dokonce o 26,3 %. To potvrzuje trend poklesu zájmu především o nejlevnější auta.

Vše zatím nasvědčuje tomu, že letošní rok bude představovat pokles na dlouhodobě nejnižší úroveň prodeje. Šéf Opelu a Vauxhallu Nick Reilly proto tvrdí, že \"trh je stále v hluboké krizi.\" Vicepresident Hyundai Europe Allan Rushforth k tomu dodává: \"Myslím, že jsem jedním z největších pesimistů v automobilovém průmyslu. Jsem stále přesvědčen, že bude trvat ještě dlouho, než se trh vzpamatuje a začneme se blížit situaci z roku 2007.\" Šéf Fiatu Sergio Marchionne je jen o málo menším pesimistou: \"Prodejní výsledky se vyvíjejí přesně podle našich předpokladů. Trh se jen pomalu stabilizuje. Vzestup poptávky přijde možná až v průběhu roku 2011.\" Marchionneho ale tento vývoj neznepokojuje, neboť Fiat očekává na konci roku zisk díky růstu prodeje v Jižní Americe.

S problémy značek spoléhajících na velký objem prodeje ale kontrastuje růst zájmu o exkluzivní auta, který dokazuje návrat bohatých kupujících. To naznačuje, že finančně silní zákazníci rychle hodili za hlavu nedávné problémy a skončili se šetřením. Napomáhají k tomu signály o rychlém ekonomickém růstu v Asii, především v Číně, a díky tomu i lepšící se výsledky hospodářství v zemích, které sem vyvážejí, tedy zejména Německa.

\"Byli jsme překvapeni, jak rychle se trh vzpamatoval z krize. V lednu bych rozhodně nepředpokládal, že letos prodáme přes milion aut,\" komentuje situaci prodejní šéf Audi Peter Schwarzenbauer a dodává: \"Dnes už nenajdete trh, o němž by se dalo tvrdit že je v krizi. Snad jen s výjimkou Řecka hlásí všechny země velký nárůst.\"

Šéf Ferrari Luca di Montezemolo odhaduje, že jeho firma se letos těsně přiblíží historicky nejlepšímu výsledku z roku 2008. K tomu ovšem značce dopomohou především skvělé prodejní výsledky v Číně.

Výrobci luxusních aut se dostávají do paradoxního problému, neboť musejí prodlužovat dodací lhůty. Nemají totiž dostatek dílů, které potřebují k výrobě svých vozů, protože mnozí jejich malí subdodavatelé byli nuceni propustit mnoho svých zaměstnanců a nyní jim chybějí potřební specialisté.

 

Podobný vývoj jako v Evropě hlásí i z Japonska. Tam skončila 14 měsíců trvající vládní podpora prodeje nových aut a prodej nových nízkoemisních aut rázem poklesl o 4,1 %. Vývoj v Japonsku je ale přesto jiný než v Evropě, neboť si solidní objem prodeje udržela malá auta do 660 cm3, zatímco největší pokles postihl hybridní vozy, zejména Toyotu Prius. Pro japonské automobilky je ale nepříjemné především to, že zájem kupujících v průběhu září rychle klesal den ode dne, takže výhled na říjen je krajně pesimistický. Prodejci Toyoty například ohlásili pokles počtu objednávek o plných 40 %.

Naproti tomu v USA zaznamenali v září meziroční nárůst prodeje o 29 %, což je dosud největší přírůstek od loňského zářijového kolapsu trhu vyvolaného skončením amerického šrotovného \"Cash-for-clunkers\". Nárůst přišel po srpnovém poklesu o 21 %, samozřejmě způsobeném tím, že vloni srpnový prodej vzrostl díky šrotovnému. Jenže po něm vloni následoval stejně dramatický propad během září, což letošní vzestup poněkud relativizuje.

Pro Američany je potěšující, že největší nárůst hlásí Chrysler (o 61 %) a Ford (o 40 %). Chrysler se díky tomu po dlouhé době posunul na čtvrtou pozici před Hondu. Méně úspěšné bylo General Motors s nárůstem jen o 11 %. Asijské značky si vedly různě - Toyota Motor si polepšila jen o 17 %, American Honda o 26 %, Nissan NA o 34 % a Hyundai-Kia dokonce o 44 %.

Velký růst prodeje hlásí Indie (o 30 %) a mírný také Korea.