koncern volkswagen zvyšuje investice do nových technologií | Aktuality | autoweek.cz

Koncern Volkswagen zvyšuje investice do nových technologií

Koncern Volkswagen zvyšuje investice do nových technologií

14.11.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Koncern Volkswagen pokračuje ve své transformaci ve společnost pro digitální mobilitu. Skupina v příštích pěti letech vynaloží na elektrifikaci, hybridní pohony a digitální technologie 73 miliard eur.
Po zasedání dozorčí rady společnost Volkswagen oznámila, že v následujících pěti letech se investice do výzkumu a vývoje budoucích technologií zvýší na 50 % z celkových 150 miliard eur místo dosud plánovaných 40 %. Investice do digitalizace se zdvojnásobí na 27 miliard eur, což odráží silné zaměření skupiny na budování zázemí pro vlastní vývoj softwaru. Přibližně 35 miliard eur bude vynaloženo na vývoj elektrických vozidel s akumulátory a dalších 11 miliard eur bylo vyčleněno na vývoj hybridních verzí stávajících modelů.
 
Plánovací kolo vychází z očekávání, že globální ekonomika v příštích pěti letech mírně poroste a mírný růst s regionálními rozdíly se rovněž očekává u jednotlivých trhů. Transformaci má finančně zajistit zvýšení produktivity o 30 % a úspory ve správě.
 
Skupina dále systematicky pracuje na optimalizaci svého produktového portfolia. Proto budou zjednodušeny modelové varianty a vyřadí se méně žádané kombinace motor-převodovka a funkcionality aby se snížila složitost a zvýšila účinnost portfolia. Plánování nezahrnuje společné podniky v Číně, protože ty financují investice do závodů a produktů z vlastních zdrojů.
 
Elektrická mobilita a hybridní technologie
Volkswagen usiluje o to, aby byl klimaticky neutrální do roku 2050. V příštích deseti letech skupina hodlá uvést na trh přibližně 70 plně elektricky poháněných modelů, přičemž 20 z nich už se vyrábí. Do konce desetiletí je navíc plánováno přibližně 60 hybridů, z nichž se již více než polovina vyrábí.
 
Plánovací kolo počítá s výrobou 26 milionů plně elektricky poháněných automobilů do roku 2030. Asi 19 milionů z nich bude založeno na platformě MEB a většina ze zbývajících 7 milionů bude používat vysoce výkonnou platformu OOP. Skupina ve stejném období odhaduje produkci přibližně sedmi milionů hybridních vozidel.
 
Výrazně větší důraz na klíčové téma digitalizace
Vzhledem k zásadní roli, kterou pro budoucí úspěch Volkswagenu bude hrát software, dosáhnou kapitálové výdaje na digitalizaci přibližně 27 miliard eur, což je dvojnásobek částky stanovené v předchozím plánovacím kole.
 
Zahrnuje to výdaje na organizaci skupiny Car.Software, která byla úspěšně spuštěna počátkem tohoto roku. Cílem je vybudovat odpovídající zásobu softwarových řešení, která od roku 2024 vzejdou z projektu Audi Artemis. Podíl využití vlastního softwaru se má zvýšit z 10 na 60 %. Kromě toho bude velká část finančních prostředků určených na digitalizaci investována do klíčových oblastí umělé inteligence, autonomního řízení a digitalizace významných obchodních procesů.
 
Roste tlak na transformaci Německa jako centra průmyslu
Investováním do svých německých závodů Volkswagen jako jeden z největších průmyslových podniků v zemi přispívá k silné německé ekonomice a zároveň pokračuje v prosazování transformace země do udržitelnější a digitálnější budoucnosti s dlouhodobou jistotou zaměstnání. Po Sasku se Dolní Sasko stane druhým německým centrem elektromobility.
 
V Salzgitteru bude skupina investovat miliardu eur do strategicky důležité technologie akumulátorů. Ve spolupráci se švédským partnerem Volkswagen ve společném podniku Northvolt vybuduje zařízení na výrobu článků, které začne dodávat v roce 2024 a zvýší konkurenceschopnost Německa.
 
V jednotlivých závodech bude pokračovat strategie konsolidace modelových řad s více značkami aby se ještě více využila synergie mezi značkami a dosáhlo se další zvýšení efektivity výroby.
 
Wolfsburg přidá do svého výrobního programu nový model - od roku 2024 zde bude z montážní linky sjíždět další SUV pro evropský trh s klasickým spalovacím motorem. V tomto závodě se již vyrábí kompletní modelová řada Golf, Tiguan a Seat Tarraco.
 
Volkswagen Užitkové vozy bude v budoucnu v Hannoveru vyrábět plně elektrický minivan ID.Buzz, který zde bude uveden na trh v roce 2022. Spolu s ním to budou také tři zcela nová plně elektricky poháněná prémiová SUV vyšší střední třídy, a to nikoliv pro Volkswagen, ale pro jiné koncernové značky. Jejich výroba by měla být zahájena v roce 2024. Závod v Hannoveru urychluje již zahájenou transformaci na elektrickou mobilitu.
 
Také v závodě v Emdenu rychle postupuje transformace na elektrickou mobilitu a nyní byl definován druhý elektrický model pro tento závod. Vedle ID.4 jím od roku 2023 bude čtyřdveřové plně elektricky poháněné kupé Volkswagen Aero
 
Model Passat, v současné době vyráběný v Emdenu, se bude od roku 2023 vyrábět v Bratislavě společně s modelovou řadou Škoda Superb, což také znamená využití synergie v rámci této skupiny vozidel. Přesunutí výroby Superbu z Kvasin do Bratislavy má společnosti Škoda poskytnout v České republice potřebnou kapacitu pro uskutečnění plánu růstu značky.