konference o elektromobilitě | Aktuality | autoweek.cz

Konference o elektromobilitě

Konference o elektromobilitě

23.09.2019 | Rybecká Ivana | Aktuality

Na Ministerstvu dopravy ČR se uskutečnila konference „Podpora rozvoje elektromobility z programu CEF“.
Na úvod pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský informoval o stavu rozvoje elektromobility z pohledu regulatorního rámce a o strategii České republiky v rámci aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility. Seznámil s dosavadními dotačními programy, díky nimž bylo pořízeno více než 1000 elektrifikovaných vozidel (vč. 69 elektricky poháněných autobusů a 9 plug-in hybridů) a 634 veřejných rychlodobíjecích stanic.
 
Vrcholný představitel AutoSAP Zdeněk Petzl promluvil o očekávaném rozvoji elektromobility z pohledu automobilového průmyslu České republiky, který představuje 26% veškeré průmyslové výroby ČR, 23 % exportu, přímo zaměstnává 170 000 lidí a včetně navazujících oborů to je okolo půl milionu zaměstnanců.
 
Transformace automobilového průmyslu už začala, firmy začaly s investicemi a automobilky uvádějí na trh nové modely. Pro rozvoj elektromobility je ale potřeba aktivní účast vlády a samospráv, jinak bude ohroženo jak snižování emisí, tak i konkurenceschopnost ČR.
 
Připomenul, že doslova smršť každým rokem se zpřísňujících se emisních norem má vážné důsledky pro celý evropský automobilový průmysl, protože vývoj nového vozu trvá pět let a jeho životnost na trhu by měla být pět až sedm let. Průměrný věk osobních vozů v Evropě je 11 let (v ČR to je 14,8 roku), přičemž pouze 2,5 % nových vozidel je elektrifikovaných. Upozornil na limitovanou dostupnost komponent pro výrobu elektromobilů.
 
Z hlediska České republiky je problémem chybějící infrastruktura dobíjecích stanic - při předpokládaném růstu podílu elektricky poháněných vozů a stávajícím tempu jejich výstavby jich v roce 2025 bude chybět 3000 a v roce 2030 už to bude 20 000 chybějících stanic. Pro řešení tohoto problému je potřeba nejen zajistit prostředky, ale také vytvořit potřebné legislativní podmínky.
 
Potřebná opatření podle AutoSAP:
Infrastruktura
-zrychlení přípravy a realizace dobíjecích stanic
- dodatečné prostředky na výstavbu dobíjecí infrastruktury
- zavést zrychlené odpisy na dobíjecí stanice
- neveřejné dobíjecí stanice v bytových domech
 Elektromobily
- podpora nákupu pro podnikatele
- zavedení zrychlených odpisů
- snížení odvodů z pořizovací ceny u služebních elektromobilů využívaných i pro soukromé účely
- vyjasnění daňových souvislostí pro poskytnutí wallboxu zaměstnancům
- vyjasnit náhrady při domácím dobíjení služebních vozů
 
Na závěr zástupkyně ČEZ Eva Polanská a Helena Švejdová ze společnosti e.on představily projekty sítě rychlodobíjecích stanic ve střední Evropě CEF - EV Fast Charging Backbone Network Central Europe. Pro elektrárenské společnosti je problémem vytíženost dobíjecích stanic, návratností investice a nájem místa. Největší překážkou ale je složité stavební řízení, které je neúnosně zdlouhavé a komplikuje jej nejednotný postup jednotlivých stavebních úřadů. Pro ČEZ jakož státní společnost je rovněž problém nutnost vypsat výběrové řízení na dodavatele ultrarychlých dobíjecích stanic. V tom má e.on výhodu a už uvedl do provozu už čtyři.