name | autoweek.cz

Kvóty na dobíjecí stranice?

Kvóty na dobíjecí stranice?

27.01.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Šéf odborů Volkswagenu Bernd Osterloh požaduje, aby EU pro členské státy zavedla kvóty pro dobíjecí stanice elektricky poháněných vozidel a pomohla tak automobilovému průmyslu.
Vedoucí podnikové rady odborů VW a člen dozorčí rady koncernu VW Bernd Osterloh vyzval EU, aby stanovila kvóty nutící členské země vytvořit přiměřenou síť pro nabíjení elektricky poháněných vozidel. Politici by podle něho neměli nechávat odpovědnost za vytváření potřebných podmínek pouze na automobilkách.
 
„Očekávám, že Evropská unie jednotlivým členským zemím uloží povinnost vybudovat potřebnou infrastrukturu kvótami. Pouze v případě dostatečného množství dobíjecích stanic budou zákazníci kupovat dostatek elektromobilů aby bylo možné splnit dosažení cílů v oblasti klimatu stanovených politiky,“ uvedl Bernd Osterloh ve Wolfsburgu. Osterloh dodal, že odpovědnost za budování příslušné prodejní sítě nesou výrobci automobilů: „Odpovědní výrobci automobilů nyní urychleně budují infrastrukturu pro dobíjení, což je podle mě vzrušující.“
 
Podle programu spolkové vlády na ochranu klimatu by do roku 2030 měl být v Německu milion veřejných míst pro dobíjení. Doposud jich podle energetické asociace BDEW je jen asi 24 000.
 
Osterloh současně kritizoval plány investic nové šéfky evropské komise Ursuly von den Leyenové a jejího transformačního fondu, který má poskytnout 100 miliard eur na přeměnu uhelných regionů: „Zaměřit se jen na uhlí je chybné. V transformačním fondu musejí být vyčleněny peníze také pro automobilový průmysl. Vzhledem k přechodu od spalovacích motorů k elektromobilitě čelí automobilový průmysl stejným problémům jako uhelné regiony. Nemluvím o tom, že by peníze měla dostat skupina VW nebo velcí dodavatelé, jako jsou Bosch, Conti nebo Schaeffler, ale jsou tu i malé a střední podniky, které potřebují podporu, aby s přizpůsobily nové situaci.“
 
V EU budou mít výrobci automobilů od příštího roku předepsaný limit průměrných emisí CO2 ze všech prodaných vozů 95 g/km (v letošním roce se do tohoto průměru započítává 95 % z prodaných vozů), v opačném případě se budou uplatňovat velmi drastické sankce. Tento požadavek motivoval automobilový průmysl k rozsáhlým investicím do elektromobility. Jenom VW plánuje v období 2020 až 2024 do elektromobility vložit 33 miliard eur.
 
Německá národní platforma pro budoucnost mobility, ustanovená spolkovou vládou, nedávno zveřejnila drastický scénář, podle něhož by v extrémním případě mohlo být ohroženo až 410 000 pracovních míst pokud by německý průmysl promeškal přechod na výrobu elektromobilů a dodávky články akumulátorů by závisely jen na dodavatelích ze zahraničí.
 
Zástupkyně odborové rady zaměstnanců VW Daniela Cavallová byla velmi opatrná ohledně nadcházejícího jednání o nové kolektivní smlouvě. Na jedné straně je Volkswagen v současné době velmi úspěšný, ale na druhé straně je třeba zohlednit situaci v celém odvětví. Odborová organizace IG Metall souběžně oznámila, že se v nadcházejícím kole kolektivního vyjednávání ​​vzdá konkrétních mzdových požadavků. Místo toho by měl být se zaměstnavateli sjednán „budoucí balíček“ pro zajištění pracovních míst. Mimo jiné by mělo být předneseno více nabídek na další vzdělávání.