name | autoweek.cz

Land Rover Discovery Sport

Land Rover Discovery Sport

04.09.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Land Rover představil prvního představitele nové modelové řady Discovery. Verze Discovery Sport má poprvé u Land Roveru uspořádání sedadel 5+2 a nahradí model Freelander. Do prodeje se dostane začátkem roku 2015 s cenou na českém trhu začínající od 907 500 Kč vč. DPH.

Land Rover odhalil podobu nového modelu Discovery Sport, prvního představitele nové řady modelů Discovery. Řada Discovery se zařadí mezi vyloženě terénní řadu Defender s vysokými užitnými vlastnostmi a luxusní řadu Range Rover. V řadě Discovery by se v budoucnu měl objevit i převážně pro silniční provoz určený crossover vycházející ze základu Jaguaru.

 

Discovery Sport by měl do budoucna nahradit model Freelander (v USA LR2) a stát se konkurentem vozů jako jsou Audi Q5, BMW X3 nebo Volvo XC60. Vůz v pěti- nebo sedmimístné konfiguraci bude mít jako novinku airbag pro chodce. Podobu věrně ukázal koncept Discovery Vision, takže po této stránce nepřichází žádné překvapení.

 

Samonosná konstrukce kombinuje panely z vysokopevnostní oceli, ultrapevné bórem legované oceli a hliníku. To zajišťuje pevnou, tuhou a lehkou nosnou strukturu pro výborné dynamické vlastnosti a vysokou torzní tuhost.

 

Zcela nová víceprvková zadní náprava zvyšuje agilitu, zvětšuje zdvih kol a společně s lehkými hliníkovými komponenty zavěšení a pečlivě nastavenými tlumiči zaručuje vysokou úroveň přizpůsobení bez ohledu na stav povrchu. Nová zadní náprava také snižuje hluk v interiéru a minimalizuje zásah horních uložení zadního zavěšení do zavazadlového prostoru. To bylo klíčové pro vytvoření velkého zavazadlového prostoru a uspořádání sedadel 5+2.

 

Všechny pohonné jednotky jsou vybaveny stop-start systémem, vysokotlakým přímým vstřikováním paliva, komponenty s nízkým třením a inteligentním rekuperačním dobíjením. V nabídce motorů zatím nejsou zástupci zcela nové řady Ingenium, ale stále ještě motory vycházející z konstrukcí Fordu jako Range Rover Evoque.

 

Zážehový celohliníkový čtyřválec Si4 o objemu 2,0 l s přímým vstřikováním paliva má výkon 176 kW (240 k). Další možností může turbodiesel 2,2 l, který je k dispozici ve specifikaci TD4 o výkonu 110 kW (150 k) nebo SD4 o výkonu 140 kW (190 k). Motory TD4 a SD4 nabízí stejný točivý moment 420 N.m a řidiči mohou počítat se spotřebou nafty kolem 5,6 l/100 km. Během roku 2015 bude uveden vznětový motor ED4 se spotřebou 4,5 l/100km a emisemi CO2 jen 119 g/km.

 

Všechny verze motorů lze kombinovat s devítirychlostní samočinnou převodovkou ZF 9HP48. Pro verze se vznětovým motorem je k dispozici také šestirychlostní přímo řazená převodovka M66.

 

Zákazníci si mohou vybrat ze tří různých systémů pohonu. K dispozici je pohon dvou kol, stálý pohon čtyř kol nebo systém Active Driveline. Active Driveline přepíná mezi pohonem dvou a čtyř kol. Systém Terrain Response je standardním prvkem výbavy u všech verzí s pohonem všech kol. K dispozici je pět různých nastavení: běžné, tráva/štěrk/sníh, bláto, vyjeté koleje a písek. Za příplatek je k dispozici také režim Dynamic, který zlepšuje jízdní vlastnosti na silnici a zaručuje přesnější zpětnou vazbu pro řidiče.

 

Důležité ovládací prvky jsou záměrně umístěny tak, aby poskytovaly snadný přístup z pozice řidiče označované jako Sports Command Driving Position. V Land Roveru Discovery Sport je poprvé použit Head Up Display (HUD). Tato vyspělá laserová technologie promítá důležité jízdní údaje včetně rychlosti, zařazeného převodového stupně a pokynů satelitní navigace do oblasti na čelním skle v zorném poli řidiče. Head Up Display poskytuje řidiči bezpečný přístup k informacím, aniž by musel spouštět oči ze silnice.

 

Díky technologii Land Rover InControl nabízí Discovery Sport novou úroveň konektivity. Služba InControl Apps, vyvinutá ve spolupráci se společností Bosch SoftTec, umožňuje zobrazení a ovládání aplikací prostřednictvím chytrých telefonů. Původní vzhled a rozhraní telefonu se zobrazí na osmipalcovém dotykovém displeji multimediálního systému ve voze. Majitelé si jednoduše stáhnou aplikaci Land Rover InControl Apps do svého chytrého telefonu a připojí jej do vyhrazeného USB portu ve vozidle. Díky tomu budou kompatibilní aplikace fungovat na dotykovém displeji Discovery Sport a nový obsah bude dostupný po každé aktualizaci aplikací. Služba Land Rover InControl Remot umožňuje přivolat v případě nutnosti silniční asistenční službu nebo záchrannou službu, zatímco služba InControl Secure sleduje vozidlo v případě krádeže.

 

Vůz Discovery Sport byl navržen a zkonstruován ve vývojovém centru společnosti Land Rover v Gaydonu ve Velké Británii. Vyrábět se bude ve výrobním závodě v Halewoodu nedaleko Liverpoolu. Do prodeje půjde začátkem roku 2015 a bude nabízen společně se stávajícím sedmisedadlovým Land Roverem Discovery na více než 170 trzích po celém světě.