name | autoweek.cz

Land Rover vstupuje do modelového roku 2012

Land Rover vstupuje do modelového roku 2012

08.11.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Land Rover představil modernizovanou podobu modelových řad Defender, Discovery, Range Rover a Range Rover Sport pro modelový rok 2012. Přicházejí s vybranější výbavou pro zábavu a především s motory produkujícími méně emisí.

Listopad si spojujeme se sychravým počasím, deštěm a blátem. Listopad ve Skotsku znamená ještě více deště a bláta. Pokud se za těchto podmínek chcete vydat na cestu, pak si nemůžete vybrat nic lepšího než některý z vozů v nabídce Land Roveru.

My jsme měli štěstí, že nám ve Skotsku v listopadu svítilo slunce. Bláta a záludností terénu jsme si i tak užili až dost. Členové týmu Land Rover Experience na soukromých pastvinách a v lesích zámeckého parku vévody z Roxburghe připravili tak náročné trasy, že by většinu z nich jen těžko dokázal překonat automobil od jiného výrobce - snad s jednou či dvěma výjimkami. Během dvou dní a několika hodin během noci jsme projeli místy, o nichž bych se do té domníval, že tam nelze autem ze sériové produkce vůbec projet. A abychom si vyzkoušeli i úplný extrém, jedno stoupání bylo možné vyjet jedině s Defenderem a pomocí navijáku.

Opět jsme se mohli překvapit o dávno známé skutečnosti - pokud chcete mít jistotu, že se vždy dostanete do cíle ať už počasí vyvádí cokoliv, pak potřebujete Land Rover či Range Rover.

Šéf komunikace Land Roveru Frank Klaas nám mohl s hrdostí říci: \"Navzdory hospodářské krizi se značce Land Rover mimořádně daří a zvyšuje objem prodeje. V dnešní nejisté době ji zákazníci berou jako symbol stability a jistoty. Range Rover se v současné době prodává už deset let. Přesto jeho prodej stále roste a letos dosahuje nových rekordů.\"

U Land Roveru hodně zapracovali na plnění standardu Euro 5 a snižování emisí CO2, což znamená snížení spotřeby. Všechny turbodiesely jsou proto vybaveny filtrem pevných částic DPF a recirkulací spalin EGR.

 

Range Rover 12MY

Nejluxusnější SUV na světě navzdory svému služebnímu věku (je na trhu už 10 let) neustále posiluje své postavení. Nabízí bezkonkurenční kombinaci luxusu a mimořádných schopností jízdy v terénu. Důležitá je i skutečnost, že se Range Rover už trvale udržuje na vedoucí příčce hodnocení spolehlivosti J. D. Power. To je výsledek nyní už několikaleté systematické práce v této oblasti.

Důležité pro modelový rok 2012 nejsou ani tak drobné kosmetické úpravy vzhledu (nejvýraznější z nich jsou nová 20\" kola) jako zvýšení možností vylepšit si svůj vůz o další doplňky. Jsou připraveny nové sady doplňků pro verze Vogue a Autobiography. Nově je možné získat i vrcholnou audio soustavu Harman Kardon High Dynamics Audio System 1200 W, 8\" obrazovku pro promítání videa z DVD a všechna vyhřívaná sedadla.

Pohonné jednotky jsou nezměněné a plní Euro 5. Jde především o speciálně pro Range Rover navržený 4,4 LR-TDV8 o výkonu 230 kW (313 k) a poskytující točivý moment 700 N.m v rozsahu 1500 až 3000/min. Ten je kombinován s osmirychlostní samočinnou převodovkou ZF.

Mechanickým dmychadlem přeplňovaný zážehový 5,0 LR-V8 Supercharged má 375 kW (510 k) a 625 N.m při 2500 až 5500/min. V nepřeplňované verzi LR-V8 má 276 kW (375 k) a 510 N.m. Za zmínku stojí, že přeplňovaný motor má mechanicky poháněné dmychadlo systému Twin Vortex (TVS) z něhož stlačený vzduch proudí do dvojice vodou chlazených mezichladičů. Další zajímavostí motoru je natáčení všech čtyř vačkových hřídelů, což dopomáhá ke snížení spotřeby, stejně jako proměnitelná délka sacího potrubí v závislosti na otáčkách motoru.

 

Je veřejným tajemstvím, že v roce 2012 se představí zcela nová generace Range Roveru, přinášející ještě více nových technických vymožeností.

 

Range Rover Sport 12MY

Podle šéfa Land Roveru Johna Edwardse posílí úpravy Range Roveru Sport jeho postavení jako vysocevýkonného SUV zlepšením hospodárnosti turbodieselů. Nepřináší navenek viditelné úpravy až na nová 20\" kola. Největší změnou je použití samočinného otevírání víka zavazadlového prostoru.

Nejvýznamnější proměnu prodělal informační a zábavný systém s vylepšenou nabídkou kvalitnějších audio systémů MOST Hi ICE a Premium 14 doplněnou o hudební server HDD (Hard Disc Drive). Vrcholem nabídky je audiosystém Premium Harman Kardon Logic 7. K dispozici je i nová navigace s hlasovým ovládáním. Pro zpříjemnění času na cestách lze pro cestující vzadu získat 8\" obrazovku s dálkovým ovládáním s dotykovým displejem.

Upraveny byly pohonné jednotky. U výkonnější verze turbodieselu 3,0 LR-TDV6 vzrostl výkon ze 180 kW (245 k) na 188 kW (256 k) při současném snížení spotřeby. U druhé verze  zůstal výkon 155 kW (211 k) nezměněn, ale snížila se spotřeba.

U obou motorů se zkrátila i reakční doba pomocí tzv. sekvenčního turbodmychadla (STD), jak u Land Roveru označují systém se dvěma turbodmychadly o různých průměrech pracujícími pro různé rozsahy otáček. Největší točivý moment se dosahuje už při 2000/min a úctyhodná hodnota 500 N.m je k dispozici během 500 ms. Přispělo k tomu použití piezoelektrických vstřikovačů pracujících s tlakem 200 MPa. K tomuto motoru je nově přiřazena samočinná osmirychlostní převodovka ZF s ovládáním rotačním ovladačem nahrazujícím tradiční volicí páčku. Proto je nyní systém Terrain Response Optimisation vybaven tlačítkovým ovladačem místo dřívějšího otočného.

Motor 5,0 LR-V8 Supercharged (375 kW/625 N.m) i nepřeplňovaný 5,0 LR-V8 (276 kW/510 N.m) jsou shodné s motory Range Roveru. Oba jsou kombinovány se šestirychlostní samočinnou převodovkou ZF, jejíž činnost optimalizovali technici Land Roveru.

Pohon všech kol je samozřejmě s mezinápravovým diferenciálem, přičemž pro jízdu v terénu jsou k dispozici funkce v rámci programu Terrain Response. Pro jízdu v terénu byly doplněny o dvě nové funkce - Hill Start Assist, který řidiči umožňuje přesun nohy z pedálu brzdy na pedál akcelerátoru aniž by hrozilo rozjetí vozu dozadu, a Gradient Acceleration Control, zajišťující bezpečnost v případech, kdy řidič nemá zapnutý systém pro samočinné sjíždění ze svahů Hill Descent Control.

Pro vozy poháněné výkonnější motory 5,0 LR-V8 SC a 3,0 LR-TDV6 je připraveno doplnění systému Dynamic Response vzduchového pérování Adaptive Dynamics upravující charakteristiku tlumení na základě sledování jejich reakce v intervalu 500x za sekundu. V takovém případě je vůz vybaven i vysoceúčinnou brzdovou soustavou s čelistmi Brembo. Range Rover Sport má i systém Roll Stability Control reagující na natočení volantu v souvislostí s rychlostí jízdy individuálním přibrzďováním jednotlivých kol v případě, že je detekována možnost přílišného náklonu hrozící převrácením vozu.

Pro Range Rover Sport je připravena i nová speciální výbava Limited Edition s řadou prvků pro vylepšení vzhledu navenek i uvnitř.

 

Land Rover Discovery 12MY

Nejvšestrannější víceúčelový automobil je ve své čtvrté generaci v prodeji od roku 2009 a od té doby sbírá samou chválu a ocenění. Úpravy pohonných jednotek jsou stejné jako u Range Roveru Sport s tím rozdílem, že Discovery se nenabízí s přeplňovaným zážehovým pětilitrem.

Mnoho drobných vylepení doznal podvozek s cílem vylepšit stabilitu ve velkých rychlostech a zlepšit ovladatelnost při velkém rejdu. K tomu se přidávají i výkonnější brzdy. Program pro jízdu v terénu Terrain Response je opět doplněn systémy Hill Start Assist a Gradient Acceleration Control jako Range Rover Sport.

Více změn, i když opět jen detailních, najdeme uvnitř vozu. V tomto případě ale nešlo o vzhled, ale o vylepšení ergonomie. Také zde se objevují vylepšené informační a zábavné systémy poprvé s kombinovaným rádiem a navigací v systému MOST Gen 2.1 či špičkovým Premium Harman Kardon Logic 7 s 825 W.

 

Land Rover Defender 12MY

Nezdolný Defender, který je nepřekonatelný v překonávání těch nejtěžších terénních překážek, dostal novou energii, když už dokáže splnit emisní standard Euro 5, o němž se předpokládalo, že bude znamenat jeho konec.

Postaral se o to nový motor 2,2 l nahrazující motor 2,4 l. I zde je vybaven částicovým filtrem DPF, takže se s ním podařilo snížit emise škodlivých látek i CO2 při současném vylepšení momentové charakteristiky. Zasloužilo se o to především nové turbodmychadlo s proměnným nastavením statorových lopatek VNT a použití vyššího vstřikovacího tlaku. U tohoto robustního motoru se díky novému setrvačníku zlepšila i odolnost proti zhasnutí při jízdě v těžkém terénu. Motor má nyní výkon 90 kW (122 k) při 3500/min a točivý moment 360 N.m při 2000/min. Šestirychlostní přímo řazená převodovka zůstala zachována, stejně jako manuální ovládání redukční převodovky a uzávěrky diferenciálu. Zajímavé je, že zdánlivě malé změny si vynutily dosti zásadní proměnu uspořádání prostoru pod kapotou. S tím souvisela i úspěšná snaha o snížení hluku a vibrací.

Kromě toho se rozšířila nabídka sad doplňkových výbav, které jsou orientovány především na to, aby se tento vůz stal přitažlivějším pro fleetové zákazníky.