name | autoweek.cz

Lausitzring se promění

Lausitzring se promění

24.07.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Rána plánům ministra Ťoka: východoněmecký areál EuroSpeedway bude na konci sezony 2017 uzavřen pro veřejnost a veškeré sportovní aktivity. Novým majitelem areálu se stala německá organizace DEKRA, která jej promění v testovací areál pro vývoj inovací pro automobilový průmysl
Vedení společnosti DEKRA oznámilo, že od 1. listopadu 2017 převezme závodní areál EuroSpeedway, známý víc jako Lausitzring (Lužický okruh). DEKRA už zde od roku 2003 provozuje testovací areál DTC. Nyní své aktivity zde dále rozšíří, protože závodní trať má být proměněna ve zkušební areál zaměřený především na testování mobility budoucnosti, především autonomních vozidel. Půjde o zdaleka největší areál tohoto druhu v Evropě.
 
V první fázi DEKRA do přestavby investuje okolo 30 milionů eur. Vybudovány zde budou dva městské okruhy, okruh odpovídající venkovské krajině a rychlostní ovál bude využit pro simulaci dálnice. Navíc jsou pro další využití ideální rozsáhlé asfaltované plochy. DEKRA nyní bude pracovat na potřebném zázemí pro komunikaci V2V (Vehicle-to-Vehicle) i V2X (Vehicle-to-Infrastructure). Proměna závodního areálu v testovací by měla být dokončena do konce roku 2018. EuroSpeedway Lausitzring má v současné době 48 zaměstnanců. K těm by se brzy mělo přidat dalších 70 specialistů.
 
Areál u obce Klettwitz nedaleko Drážďan byl vybudován v prostoru bývalého povrchového hnědouhelného dolu. Byl otevřen v roce 2000. Konalo se zde mnoho významných mezinárodních i národních podniků včetně pravidelných závodů šampionátů jako DTM, ADAC GT Masters i závodů amerického mistrovství Champ Car. Tribuny byly několikrát využity i pro velké koncerty (například skupinou Die Puhdys z bývalé NDR), naposledy ale v roce 2006. Třikrát se zde také konal letecký závod Red Bull Air Race.
 
EuroSpeedway má formu rychlostního oválu trojúhelníkovitého tvaru se třemi mírně klopenými zatáčkami a délkou 2 míle (3,256 km). Uvnitř oválu je několik zatáček umožňujících vytvoření různých variant silničního okruhu - automobilového se 14 zatáčkami a délkou 4,345 km nebo motocyklového se 13 zatáčkami a délkou 4,297 km. Ovál obklopují tribuny pro 120 000 diváků, kteří mají odevšad vynikající přehled o veškerém dění.
 
Vedle areálu pro motorsport se nachází testovací rychlostní ovál se dvěma rovinkami a dvěma klopenými zatáčkami, který se ale nikdy nevyužíval k závodům. V roce 2001 zde při testování závodního Audi R8 zahynul italský vítěz pěti velkých cen F1 Michele Alboreto.
 
Rozhodnutí organizace DEKRA vybudovat nedaleko za našimi hranicemi areál pro testování autonomních vozidel je velkou ranou pro plány ministra dopravy Dana  Ťoka. Ten chtěl podobný areál vybudovat u nás, nejlépe rovněž v prostoru určeném pro rekultivaci po těžbě. Jenže Lausitzring bude připraven k použití automobilkami i technologickými firmami daleko dřív, než se u nás stačí vyřídit potřebná povolení. Výhodou Lausitzringu je skutečnost, že areál je obklopen vysokými tribunami, takže velmi dobře chráněn před nežádoucími zvědavci. Rovněž logistické a technické zabezpečení tratě je na vynikající úrovni a prakticky okamžitě využitelné pro nové účely.