name | autoweek.cz

Liftago spouští sdílenou logistiku

Liftago spouští sdílenou logistiku

24.10.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Česká firma Liftago v reakci na růst doručovacích a přepravních služeb a zhoršování dopravní situace spouští logistický systém, který umožňuje přepravcům ve městě sdílet své kapacity. Do systému se zapojily firmy jako jsou Alza, Shoptet nebo Sushitime, další už projevily zájem.
Zahlcenost měst silniční dopravou neustále roste, a to nejen v Praze, ale i dalších velkých českých městech. V ulicích přibývají kurýři, kteří vozí zboží, jídlo nebo převážejí zásilky. Oblast e-commerce v České republice meziročně narůstá o 18 % a tržby českých e-shopů rostou o 17 %. Odhaduje se, že dodávky z e-shopů se mohou během dvou až tří let zdvojnásobit, což přinese dále rostoucí tlak na dopravu. Přibývají nové služby, které zaplňují ulice dalšími vozidly. Přepravu zabezpečují tisíce komerčních řidičů, kteří neustále v ulicích proudí, často ne zcela vytíženi. S rostoucím počtem vozidel je stále těžší městem projet.
 
Ve společnosti Liftago vycítili, že tento rostoucí problém lze řešit jako obchodní příležitost a přitom udržitelně. Sdílením přepravní kapacity přes službu propojující dopravní služby chce tento problém zmírnit a umožnit firmám dále růst. Jde při tom o skutečné sdílení a nikoliv o maskování daňových úniků. V ideálním stavu by mělo být možné maximálně využívat řidiče tak, aby mohli vozit zboží, lidi i jídlo, v ideálním stavu i současně. Proto Liftago vyvíjí nový software s využitím zkušeností z provozu Alza expresů, protože žádná srovnatelná služba zatím není k dispozici. Nejde při tom jen o logistický systém a rychlost dopravy, ale i o zkvalitnění služeb s umožněním přehledu o tom, kde se právě nachází každá zásilka.
 
Firmu Liftago v roce 2012 založili Martin Hausenblas, Juraj Atlas a Ondřej Krátský myšlenkami na autonomní řízení a budoucnost městské mobility. Zprvu se firma zaobírala pouze taxi dopravou. Dalším logickým krokem bylo maximální využití kapacit stávajících řidičů. Proto se Liftago soustřeďuje na vývoj vlastního systému, který umí nejen řidičům taxi, ale všem komerčním řidičům ve městě nabízet zakázky z různých odvětví - od rozvozu lidí až po zásilky - a maximálně tak využít jejich stávající kapacitu bez nutnosti do města přidávat další řidiče a auta, a tím města dále zahlcovat, ale vytvářet plynulejší a efektivnější dopravu.
 
Systém při rozvozu zásilek propojuje jak současné řidiče, kteří dosud v rámci taxislužby Liftago vozí cestující, tak řidiče dalších firem, kteří v průběhu celého dne nejsou plně vytíženi. To se týká například Sushitime, jejichž řidiči jezdí převážně v době oběda či večeře a v mezičase však musejí řidiči čekat.
 
Systém přinese zlepšení životního prostředí ve městech a úlevu dopravě nikoliv tím, že automobilovou dopravu nahradí, ale zefektivní její využívání. Lépe se využijí řidiči s auty, kteří už ve městě jezdí, takže není potřeba přidávat další, a pro řidiče to přinese zvýšení výdělku jízdami v době, kdy by jinak stáli. Služba vychází z logické úvahy, že taxislužba je nejvíc vytížená dopoledne při jízdách do práce (kromě půlnoční „opilecké“ špičky), kurýrní služby mají špičku krátce po zahájení pracovní doby a rozvoz jídla je nejintenzivnější v době oběda a v podvečer.
 
Do logistického systému Liftago se mohou zapojit jak firmy, které potřebují rozvážet vlastní zásilky, jako jsou například e-shopy nebo distribuční firmy, tak přepravci, kteří potřebují více využít kapacitu svých řidičů ať už jde o doručovatele zásilek nebo kurýrní dodavatele jídla.
 
Na straně e-shopů se do spolupráce zapojily největší český e-shop Alza.cz a Shoptet.cz. V současné době probíhají jednání s desítkami dalších možných partnerů, kteří o zapojení do systému projevili zájem. Jedná se o firmy, které potřebují lepší přepravní služby pro svoje zákazníky, ale nechtějí přitom zatížit ulice dalšími přepravními prostředky.