name | autoweek.cz

Litr, který stojí za to

Litr, který stojí za to

14.05.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Modernizované vozy Škoda Rapid a Rapid Spaceback se všemi pohonnými jednotkami jsme si bohatě vyzkoušeli na klikatých silnicích německého pohoří Taunus, které nám umožnilo dokonale se seznámit se schopnostmi podvozků i pohonných jednotek.
Nový motor 1,0 TSI
Novinkou v modernizovaných modelech Rapid a Rapid Spaceback jsou tříválcové motory 1,0 TSI, které nahrazují motory 1,2 TSI. Jsou v nabídce ve dvou výkonových variantách: 1,0 TSI/70 kW (95 k) s kombinovanou spotřebou 4,4 l/100 km a 1,0 TSI/81 kW (110 k) se spotřebou 4,5 l/100 km. Díky kompaktní konstrukci a klikové skříni ze slitin hliníku má o 17 kg menší hmotnost než motory 1,2 TSI, které nahrazují. Přitom mají klidný a kultivovaný chod ač díky menším volným setrvačným silám nepotřebují vyvažovací hřídel, čímž se nejen snížila hmotnost, ale i ztráty a tím i spotřeba i emise CO2.
 
První dojmy z nového motoru (jezdili jsme s verzí s 81 kW a 200 N.m) jsou velmi pozitivní - ostatně stejný motor nám už dříve prokázal své schopnosti i ve větším modelu Octavia. V serpentinách pohoří Taunus nás přesvědčil, že ani stoupání mu neubírá na agilitě. Díky přeplňování a mnoha chytrým technickým řešením disponuje potřebným točivým momentem v širokém rozsahu otáček. Současně ale po sjetí z kopců nebylo problémem zvolit takový styl jízdy, že nás nový motor přesvědčil i o své mimořádné úspornosti.
 
O tom, že máme k dispozici opravdu jen tři válce a pouhý litr zdvihového objemu nás musel přesvědčit až pohled do TP. Svým zvukem i minimálními vibracemi nám opravdu dal zapomenout na zkušenosti s tříválci nedávné minulosti. U Škody předpokládají, že právě o tento motor bude mezi kupujícími největší zájem. My jsme se přesvědčili, že rozhodně nebudou zklamáni.
 
Další motory v nabídce jsou velmi agilní zážehový čtyřválec 1,4 TSI/92 kW (125 k) a úsporné turbodiesely 1,4 TDI/66 kW (90 k) a 1,6 TDI/85 kW (116 k).
 
Zákazníci navíc mohou volit mezi pěti- resp. šestirychlostní přímo řazenou a sedmistupňovou převodovkou DSG.
 
Nadstandardní vlastnosti
Rapid i Rapid Spaceback jsou speciálně vybaveny ale i připravovány pro specifické požadavky jednotlivých trhů. Vysoká tuhost nosné struktury karoserie přitom vždy nejen zlepšuje deformační chování vozu při nárazu, ale také poskytuje výtečný základ pro velmi dobré jízdní vlastnosti i při standardní koncepci podvozku s přední nápravou typu McPherson s příčným zkrutným stabilizátorem a zadní klikovou s vlečenými rameny (pérování vpředu i vzadu je vinutými pružinami doplněnými teleskopickými tlumiči).
 
Proti jiným podobným tzv. globálním projektům Rapid a Rapid Spaceback zaujmou jízdními vlastnostmi velmi dobře zvládajícími i příčné nerovnosti v zatáčkách a poskytující tak potřebnou jistotu i na nepříliš kvalitních silnicích.