lotus před velkým skokem | Aktuality | autoweek.cz

Lotus před velkým skokem

Lotus před velkým skokem

02.11.2010 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Automobilka Lotus šokovala na pařížském autosalonu představením hned pěti konceptů. Její nový šéf Dany Bahar přitom ohlásil nový vzestup značky. A rozhodně mu při tom nechyběly velké ambice. Zda se vše podaří uskutečnit je otázkou.

Lotus Group odstartovala na autosalonu v Paříži novou éru. Očekávalo se, že v Paříži odhalí dvě nové verze modelu Evora, nové GT s motorem vpředu s osvědčeným názvem Elite a možná nový Esprit. Skutečnost však předčila očekávání. Pod plachtou se nacházelo rovnou pět zcela nových automobilů.

To, co následovalo, bylo opravdu překvapující. Nejvyšší šéf Lotusu Dany Bahar oslovil zástup novinářů a hostí oznámením, že Lotus vstupuje do nové etapy. Po chvíli se začaly objevovat koncepty Esprit, Elan, Elite, Elise a Eterne. Při každém dalším ohlášeném názvu vozu dav překvapením zalapal po dechu. Nebylo to jen prosté představení konceptu. Bylo to předvedení naprosté proměny a důkladné revitalizace značky, jejího nového uvedení spojené se znovuzrozením legendární automobilové společnosti.

Z představené nové modelové řady je patrné, že Lotus chce postoupit do vyšší ligy mezi legendární jména Ferrari, Lamborghini, Maserati a Aston Martin. Bahar vloni při nástupu do funkce oznámil, že chce s Lotusem vyrazit touto cestou, ale nikdo neočekával, že se tak stane skokem.

Otázkou ovšem je, zda je to pro Lotus opravdu ten správný směr. Existuje pro malou anglickou značku vlastněnou malajsijskou automobilkou Proton dostatečný prostor, aby mohla uspět v každém z vyvolených segmentů? Opravdu může Lotus Esprit konkurovat McLarenu MP4-12C  nebo Ferrari 458 Italia? Sktečně se najde někdo, kdo bude volit mezi Ferrari 599 GTB, Aston Martinem DBS a Lotusem Elite?

Lotus dosud byl značkou pro pár nadšenců, které oslovovala svými lehkými a obratnými sporťáky, které v podstatě neměly konkurenci. To sice odůvodňovalo jejich vysokou cenu, ale také bránilo v tom, aby značka dosáhla optimálního objemu prodeje, který by jí zajistil dostatečné příjmy pro zabezpečení její existence. Proto od smrti svého zakladatele Colina Chapmana vystřídala několik majitelů než skončila v majetku malajsijské státem kontrolované automobilky.

Nový šéf Lotusu Dany Bahar není mužem, za nímž by byly patrné výsledky jeho práce. Jako marketingový specialista v posledních letech svá zaměstnání velmi čile střídal a o automobilovém průmyslu toho ví jen velmi málo. Přesto je přesvědčen, že může své rivaly porazit. Lotus pod jeho vedením v Paříži představil pět nových vozů, dvě přepracované verze současných modelů a k tomu ještě koncept městského minivozu. Přidal přepychový časopis, zcela novou webovou stránku a tři samostatné řady propagačního oblečení. Jenže není tak těžké předvést prototypy, ale něco úplně jiného je zahájit sériovou výrobu takových automobilů. Investoři z Malajsie jsou ochotni během tří let do Baharova plánu investovat 450 milionů dolarů. Bude trvat několik let, než se všechny představené modely stanou skutečností - pokud se tak vůbec stane. Baharovu plánu realizovat všech pět konceptů během pěti let nevěří opravdu nikdo. Podle informací z Norfolku ve skutečnosti má Lotus podmínky a peníze jen k dokončení vývoje modelu Esprit do roku 2013.

Puristé nepochybně řeknou, že by se Lotus měl držet stejných vozů, které stavěl v minulosti. Co by konec konců milovník lehkých konstrukcí Colin Chapman řekl na kupé s hmotností přes 1600 kg? Teprve čas ukáže, zda příznivci Lotusu přijmou jeho nový směr a především zda se podaří oslovit nové zájemce.

Lotus Elan

Dvousedadlový s možností uspořádání 2+2 má přijít do prodeje na podzim 2013. Pohánět jej má za sedadly umístěný motor V6 4,0 l o 330 kW (450 k) spojený se sedmirychlostní dvojspojkovou převodovkou. Na přání bude k dispozici i hybridní systém rekuperace kinemtické energie KERS. Styl Elanu se hlásí k odkazu legendárního monopostu F1 Maria Andrettiho z roku 1978 - prvního wing-caru. Pohotovostní hmotnost je 1293 kg a cena vozu má být okolo 120 000 dolarů (2 miliony Kč).

Lotus Esprit

Nový Esprit V8 5,0 l Lotus označuje za nejlepší superautomobil. Dvoumístný vůz má přijít do prodeje na jaře 2013. Jeho motor V8 5,0 l/455 kW (620 k) je za zadními sedadly a pohání zadní kola. Převodné ústrojí je sedmirychlostní dvojspojkové. Na přání se bude dodávat i KERS, jenž z modelu Esprit vytvoří hybrid. Hmotnost bude kolem 1445 kg a cena má začínat na 173 000 dolarů (3 milionu Kč).

Lotus Elite

Sportovní vůz s motorem vpředu a pohnem zadních kol se má představit na jaře 2013. Motor V8 5,0 l/455 kW (620 k). Hmotnost vozu 2+2 bude kolem 1630 kg a cena má začínat na 181 000 dolarů (3,1 milionu Kč).

Lotus Elise

Přepracovaný Lotus Elise má přijít na trh na jaře 2015. Čtyřválcový dvoulitr o výkonu 235 kW (320 k) je umístěn za sedadly a prostřednictvím šestirychlostní přímo řazené převodovky pohání zadní kola. Na přání bude k dispozici i dvojspojková převodovka. Pohonná jednotka modelu Elise bude vybavena funkcí Start/Stop za účelem snížení emisí. Pohotovostní hmotnost je kolem 1087 kg a očekávaná cena je 55 000 dolarů (950 000 Kč).

Lotus Eterne

Automobilka Lotus uvádí, že i se čtyřmi dveřmi bude opravdovým sportovním automobilem. Uveze čtyři osoby, má, motor V8 5,0 l/455 kW (620 k) pod přední kapotou a k dispozici bude s pohonem zadních nebo všech kol. Na přání lze získat i hybridní verzi se systémem KERS. Při hmotnosti 1812 kg z klidu na 100 km/h zrychlí za 4 s. Vůz by se měl začít prodávat na jaře 2015 za zhruba 189 000 dolarů (3,3 milionu Kč).

Lotus City Car

Kromě pětice sportovních vozů Lotus v Paříži předvedl i ukázku svých vývojových prací oddělení Lotus Engineering a Lotus Design v podobě městského minivozu. Třídveřový čtyřmístný vůz má hybridní pohon, přičemž tříválec 1,2 l/35 kW (47 k) na etanol nebo metanol zde zastává roli jako tzv. range extender systém Lotus, tedy jen pro pohon generátoru. Vůz je poháněn trakčním elektromotorem o 54 kW (73 k) napájeným z akumulátorů o kapacitě 14,8 kWh. Vůz o hmotnosti 1400 kg zrychluje z 0 na 100 km/h a dosahuje největší rychlosti 170 km/h. Jen na akumulátory ujede 60 km, ale s range extenderem 500 km.

 

  • Lotus před velkým skokem
  • Lotus před velkým skokem
  • Lotus před velkým skokem
  • Lotus před velkým skokem
  • Lotus před velkým skokem
  • Lotus před velkým skokem
  • Lotus před velkým skokem
  • Lotus před velkým skokem
  • Lotus před velkým skokem
  • Lotus před velkým skokem
  • Lotus před velkým skokem
  • Lotus před velkým skokem
  • Lotus před velkým skokem
  • Lotus před velkým skokem
  • Lotus před velkým skokem
  • Lotus před velkým skokem
  • Lotus před velkým skokem