name | autoweek.cz

Mahindra převezme Ssangyong

Mahindra převezme Ssangyong

25.08.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Indický výrobce náklaďáků a pick-upů Mahindra&Mahinda uzavřel dohodu o převzetí zkrachovalé korejské automobilky SsangYong.

Prakticky souběžně s tím, jak indická automobilka Mahindra&Mahinda po takřka ročním úsilí konečně dostala povolení od americké organizace pro ochranu ovzduší EPA prodávat v USA své malé pick-upy poháněné vznětovými motory, oznámil v Mumbai president společnosti Mahindra&Mahinda Pawan Goenka podpis dohody o převzetí korejského SsangYongu.

SsangYong zažil velký vzestup díky spolupráci s Mercedesem-Benz. Když se dostal do finančních potíží, získala nad ním kontrolu čínská automobilka Shanghai Automotive (SAIC). Jenže klesající prodej vedl před dvěma roky ke kolapsu a SsangYong se dostal pod nucenou správu. SAIC v roce 2004 získal 49 % akcií SsangYongu za 500 milionů dolarů, jenže poté do korejské automobilky prakticky nic neinvestoval. To vedlo k opakovaným střetům s nespokojenými odboráři a současně k dramatickému poklesu prodeje. V současné době se celková hodnota SsangYongu odhaduje jen na 340 milionů dolarů.

Korejská vláda se snažila pro výrobce vozů s pohonem všech kol najít nového partnera. Nadějně zprvu vypadalo spojení s automobilkou Samsung Motors, patřící do Aliance Renault-Nissan. Jenže Renault nedávno svůj zájem odvolal.

Mezi zbývajícími uchazeči se jako nejnadějnější zdála indická Mahindra&Mahinda. Ta se nakonec skutečně stala většinovým majitelem SsangYongu. Mahindra&Mahinda už na jaře získala kontrolu také nad indickým výrobcem elektromobilů Reva. Indové už oznámili, že hodlají zachovat v SsangYongu korejské vedení. Podrobnosti kontraktu nejsou známé, ale odhaduje se, že Indové za získání majoritního podílu dali okolo 450 milionů dolarů.

Mahindra&Mahinda je největším výrobcem SUV a pick-upů v Indii. Spojení se SsangYongem by Indům mohla umožnit rozšířit svou činnost v této oblasti, protože vozy korejské automobilky s pohonem 4x4 měly velmi dobrou technickou úroveň. Mahindra&Mahinda je sice mnohem menší společností než SAIC, nicméně dosavadní zkušenosti s aktivitami indických společností v automobilovém průmyslu ukazují schopnost Indů využívat maximálně nabízené příležitosti a přitom zachovávat přednosti získaných firem.

SsangYong během prvních letošních sedmi měsíců prodal 43 881 vozů, z čehož bylo 26 190 aut vyvezeno.