name | autoweek.cz

Malé auto, velké ambice: Volkswagen up!

Malé auto, velké ambice: Volkswagen up!

21.08.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen konečně představil městské miniauto nabízející na minimálním půdorysu dostatek prostoru pro čtyři cestující. Vybavil jej několika technickými novinkami. Na stejném základě se brzy představí i miniauto značky Škoda.

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu představí městské miniauto up! Poté, co neuspěl s třídveřovým miniautem Fox z brazilské produkce a předtím se moc neprosadil model Lupo vsadili ve Wolfsburgu na zcela nový koncept, který se stane současně základem podobných modelů značek Škoda a Seat.

Nový up! má všechny předpoklady zaútočit na postavení malých trendy aut jako jsou Renault Twingo, trojčata z TPCA Citroen C1/Peugeot 107/Toyota Aygo či Fiat Panda. Současně může být i mnohem praktičtější alternativou k vozítku smart. Model up! má proto mimořádný strategický význam - měl by se stát jedním z důležitých příspěvků ve snaze Volkswagenu do roku 2018 předstihnout GM a Toyotu. K tomu musí Volkswagen zaplňovat mezery ve své nabídce a jednou z nich bylo chybějící městské miniauto, což je kategorie, o níž v poslední době roste zájem kupujících. Vzhledem k chytré a bezpečné konstrukci bohaté nabídce hi-tech doplňků má up! navíc šanci stát se i ziskovým.

Je nezvyklé, že si sériový vůz ponechal netradiční jméno konceptu z roku 2007, ale ještě více je překvapující, jak mnoho bylo do sériové podoby tohoto vozu přeneseno z jeho designu, včetně horizontální linky na přídi. Změnila se ale koncepce vozu - motor totiž není vzadu, jako u konceptu, ale tradičně vpředu.

Volkswagen up! je s délkou jen 3540 mm a šířkou 1630 mm jedním z nejmenších čtyřmístných aut, ale stále je ještě o 40 mm delší než byla první generace Pola z roku 1975! Jeho karoserie má extrémně krátké převisy a na tak malé auto velmi dlouhý rozvor 2420 mm. To vytváří velký vnitřní prostor (výška vozu je 1480 mm) při minimální vnější obestavěné ploše. Navzdory dostatku místa pro cestující má i zavazadlový prostor větší objem než většina miniaut: 251 l (po úplném složení zadních sedadel může být zvětšen až na 951 l). A mimochodem - Polo v roce 1975 nabízelo 238/840 l při rozvoru 2330 mm.

Šéfdesignér Volkswagenu Klaus Bischoff říká: \"Ideálním tvarem pro maximální využití prostoru v malém automobilu by byla obdélníková krabice. V případě modelu up! se nám podařilo navrhnout šarmantně čistý a designově přitažlivý tvar karoserie, který neztrácí ze zřetele využití vnitřního prostoru. Je to působivý malý vůz s extrémně krátkými převisy, dlouhým rozvorem náprav a širokým rozchodem kol vpředu a vzadu.\"

Současně s modelem up! Volkswagen uvádí do prodeje novou generaci tříválcových zážehových motorů 1,0 l ve dvou výkonových variantách 44 kW (60 k) a 55 kW (75 k). Ve verzi BlueMotion Technology se systémem Stop/Start má varianta 44 kW kombinovanou spotřebu 4,2 l/100 km, čemuž odpovídají emise CO2 pod hranicí 100 g/km. Později bude přidána varianta na stlačený zemní plyn (CNG) s výkonem 50 kW (68 k) a kombinovanou spotřebou plynu 3,2 kg/100 km, což odpovídá emisím CO2 86 g/km, ve verzi BlueMotion Technology dokonce jen 79 g/km. V roce 2013 nabídku doplní také up! s elektrickým pohonem. I ta už byla předvedena v podobě konceptu E-up! Volkswagen sice nic takového neslibuje, ale nemůže být pochyb o tom, že se časem objeví i výkonnější verze, která (či které) už nebudou mít tak extrémně nízkou spotřebu.

Volkswagen up! je prvním malým vozem vybaveným funkcí City Emergency Braking. Systém se automaticky aktivuje při rychlosti jízdy nižší než 30 km/h a za pomoci laserového senzoru sleduje prostor před vozidlem, aby včas detekoval hrozící kolizi. V závislosti na rychlosti jízdy a charakteru situace dokáže tato funkce snížit intenzitu nárazu samočinným brzděním, které může nehodě za určitých okolností dokonce i zabránit.

Interiér modelu up! je přehledný a prakticky uspořádaný. Luxusním dojmem působí prodloužení přístrojové desky před řidičem a spolujezdcem vpředu. V závislosti na výbavové verzi může být v interiéru použit dekorační lak nebo barva karoserie.

Poprvé u značky Volkswagen bude nabízen systém maps + more, jehož základem je mobilní osobní informační a zábavní zařízení PID (Personal Infotainment Device). Toto ekonomicky výhodné řešení bude představovat praktický a uživatelsky vstřícný nástroj pro využívání navigačního systému či telefonu a zároveň i zdroj informací a zábavy. Systém maps + more vznikl jako unikátní dostupný koncept ve spolupráci se společností Navigon. Uživatel jednoduše do držáku nad středovou konzolou vloží zařízení PID. Na rozdíl od jiných podobných systémů tohoto druhu se maps + more dokáže lépe propojit s ostatními systémy vozidla. Díky tomu je možné navigaci, telefon a další informační i zábavní systémy ovládat a sledovat prostřednictvím dotykového displeje PID, který slouží rovněž k zobrazování důležitých provozních informací včetně přepínání do režimu vizuálního displeje systému ParkPilot, který sleduje a ukazuje vzdálenost vozu od překážek při parkování a manévrování. Speciálně vyvinuté aplikace pro up! umožní uživatelům dále rozšiřovat schopnosti systému maps + more k uspokojení jejich vlastních specifických potřeb.

Volkswagen se rozhodl radikálně oddělit podobu vozu podle cílových skupin kupujících do tří verzí: take up! jako základní model, move up! se orientuje na komfort a vrcholnou verzí je high up! Kromě toho budou připraveny i speciální sady doplňků opět cíleně zaměřené na konkrétní skupiny zákazníků jako Kid box pro rodiny s malými dětmi, City box či Travel box. Tady si nelze nevšimnout detailu, který naznačuje, že tento model by měl uspět nejen v Německu: jméno vozu i všechny jeho verze a doplňky jsou v angličtině.

Výroba vozu už se rozeběhla v závodě Volkswagen Slovakia v Bratislavě. První vozy se na vybraných trzích objeví v prosinci se základní cenou kolem 9500 eur (asi 230 000 Kč). Na český trh bude Volkswagen up! uveden na jaře 2012. Jeho sesterská podoba se značkou Škoda by měla být v České republice v prodeji ještě před koncem letošního roku.