name | autoweek.cz

Marchionne nevěří v elektromobily

Marchionne nevěří v elektromobily

17.01.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Šéf Fiat Chrysler Sergio Marchionne na autosalonu v Detroitu vyjádřil nedůvěru v investice do elektromobilů. Zdánlivě je jedním z mála, kdo to tvrdí. Průzkum KPMG ale dokazuje, že podobný názor má většina šéfů automobilek, byť navenek tvrdí opak.
„Automobily s elektrickým pohonem nepřinášejí zisk a nejsou žádné náznaky toho, že by získaly významnější podíl na trhu, aby stály za vážné investice. Žádný výrobce netuší, jaká ve skutečnosti bude budoucnost robotizovaných a elektrifikovaných automobilů. Proto je bláznovstvím stanovovat si nějaké cíle, týkající se autonomních vozidel a elektromobilů,“ prohlásil v Detroitu generální ředitel Fiat Chrysler Automobiles Sergio Marchionne.
 
„Elektrifikace bude v budoucnosti součástí naší firemní strategie pouze tehdy, když to bude vyžadovat vládní legislativa. Jediný důvod, proč Fiat Chrysler vyrábí nějaké automobily s elektrickým pohonem je splnění vládních předpisů,“ dodal Marchionne.
 
Marchionneho projevu předcházelo jen o 24 hodin dříve na stejném místě prohlášení Billa Forda jr., že společnost Ford Motor investuje 11 miliard dolarů, aby do roku 2022 uvedla na trh 40 nových vozidel s elektrickým pohonem. A jen o týden dříve třetí z detroitské Velké trojky GM na veletrhu CES ohlásilo, že do roku 2023 uvede na trh 20 nových modelů elektromobilů a do roku 2026 bude prodávat milion vozidel s elektrickým pohonem ročně.
 
Marchionneho opovržení nad tím, aby veřejnost seznámil s plány do budoucnosti, je protikladem nejen nedávných prezentací strategií GM, Fordu ale dokonce i Tesly Motors, která zatím nesplnila téměř žádný termín, který její generální ředitel Elon Musk stanovil.
 
„Jak můžete vydělávat peníze na prodeji elektromobilů, pokud jich neprodáváte opravdu velké množství. Přesto na každém novém autosalonu intenzita takových proklamací exponenciálně roste. Tyto proklamace, které slýcháme o nástupu elektromobility a umělé inteligence a nevyhnutelném spojování umělé inteligence s elektromobilitou, jsou přinejlepším jen dohady. Takže učinit na detroitském autosalonu prohlášení, že v nějaké budoucnosti budeme mít X elektrifikovaných vozidel… má ekonomický smysl to říkat? Odpověď je nejspíš že nikoli,“ doplnil Marchionne.