name | autoweek.cz

Mazda a Fiat chtějí spolupracovat

Mazda a Fiat chtějí spolupracovat

23.05.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnosti Mazda Motor a Fiat Group Automobiles uzavřely nezávaznou dohodu o vývoji a výrobě roadsteru pro značky Mazda a Alfa Romeo. Mazda a Fiat plánují jednání o další spolupráci v Evropě. Otevírá se tak cesta ke smysluplnému mezikontinentálnímu partnerství.

Společnosti Mazda Motor Corporation a Fiat Group Automobiles S.p.A. podepsaly tzv. Memorandum of Understaning o vzájemné spolupráci na vývoji a přípravě výroby nových roadsterů. Bude se jednat o novou generaci vozu Mazda MX-5 s pohonem zadních kol.

Mazda a Fiat přijdou se svou variantou stylového odlehčeného roadsteru s pohonem zadních kol. Mazda i Alfa Romeo použijí odlišné motory - každá z automobilek jej vybere ze své nabídky. Projekt předpokládá, že oba automobily se budou vyrábět v továrně Mazdy v Hirošimě. Přípravy zahájení výroby nové Mazdy MX-5 už finišují, zatímco předpokládaný začátek výroby vozu Alfa Romeo je rok 2015. Znamená to, že pro Alfu bude využita už hotová platforma nové Mazdy.

"Vývoj technologií a produktů v alianční spolupráci je jedním z korporátních cílů společnosti Mazda a oznámení o takové spolupráci s Fiatem je velmi důležitým krokem tímto směrem. Je velmi vzrušující pracovat s tak prestižní značkou jako je Alfa Romeo - právě na novém roadsteru který bude vycházet z budoucí generace vozu MX-5. Mazda MX-5 je pro nás ikonou a je známá jako nejprodávanější roadster všech dob," řekl Takaši Yamanouči, předseda představenstva, president a CEO společnosti Mazda.

"Toto ujednání jasně ukazuje náš vztah vůči značce Alfa Romeo a odhodlání růst v opravdu globální značku. Partnerství s Mazdou znamená spolupráci s uznávaným leaderem ve vývoji kompaktních vozů s pohonem zadních kol, která nám pomůže při vývoji vzrušujícího a stylového roadsteru podle tradice Alfa Romeo. Za spolupráci s Mazdou jsme rádi a těšíme se na úspěšný a dlouhotrvající vztah," řekl CEO společnosti Fiat Sergio Marchionne. Naznačil tím, že si Ferdinand Piech bude muset nechat zajít chuť získat pro koncern Volkswagen i svou oblíbenou značku Alfa Romeo.

Fanoušci Alfy Romeo si u nového Spideru nepochybně rádi zvyknou na to, že z jejich nádherných aut už nepoteče olej, nebudou u nich odpadávat díly v interiéru a elektronika nezačne v nejnepříjemnějších chvílích stávkovat. Nebudou už muset závidět bezporuchovost svým kolegům za volantem Mazdy MX-5.

Podpis finální verze smlouvy o spolupráci je očekávám ve druhé polovině roku 2012.

Automobilky Mazda a Fiat také oznámily, že budou jednat o možnostech další spolupráce v Evropě. Spojení těchto dvou automobilek se ale zdá být zcela logické. Mazda se s Fiatem a Chryslerem mohou skvěle doplňovat jak po stránce modelové nabídky, tak i geografického působení. Je jasné, že Sergio Marchionnemu ani Takašimu Yamanoučimu určitě nejde jen o společnou výrobu nevelkých sérií atraktivních spiderů. Podle agentury NHK se jedná o vytvoření možností vzájemné podpory prodeje v zámoří. Šéf Fiatu Marchionne, velký propagátor spojování a spolupráce, říká: "Tato dohoda jasně ukazuje náš zájem vytvořit z Alfy Romeo skutečně globální značku."

Marchionne opakovaně tvrdívá, že šanci na přežití budou mít jen automobilky s roční produkcí nad 6 milionů vozů. Fiat s Chryslerem dohromady prodávají 3,7 milionu aut ročně. Mazda k tomu může přidat asi 1,3 milionu vozů. Podle Marchionneho představ to tedy je stále málo. Bude tedy potřeba najít ještě dalšího partnera. Marchionne už několikrát naznačil, že tím ideálním by byla Suzuki Motor s jejími 2,6 miliony ročně dodaných aut.

Mazda se po rozchodu s Fordem, který snížil svůj majetkový podíl v Mazdě ze 33 na 2 % a ukončil s ní technickou spolupráci, ocitla v kritické situaci. Její výroba v Japonsku je díky kurzu jenu pro vývoz drahá. Za poslední fiskální rok do konce března 2012 Mazda vykázala nejhorší hospodářský výsledek za posledních 11 let - ztrátu ve výši 1,2 miliardy dolarů. To Yamanoučiho vedlo k tomu, aby začal aktivně jednat o možnostech spolupráce.

Mazda je příliš malá na to, aby přežila samostatně v době, kdy všichni kolem uzavírají strategická partnerství. Mazda má dobré produkty a špičkovou techniku, jenže je nedokáže proměnit v zisk. Je příliš malá i na to, aby dokázala zhodnotit náklady na vývoj inovativních technologií motorů a lehkých konstrukcí uváděných pod společným označením SkyActiv. Naopak Fiat i Chrysler nutně potřebují technické inovace, na jejichž vývoj nemají peníze ani kapacity. Navíc spolupráce s japonskou automobilkou pověstnou vysokou kvalitou výroby i spolehlivostí svých vozů může Fiatu i Chrysleru jen prospět a pomoci vylepšit po této stránce nepříliš dobrou pověst. Především se ale Fiat může od Mazdy poučit o efektivním využívání výrobních kapacit a snižování výrobních nákladů. Vzájemně prospěšné by bylo i společné uzavírání smluv s dodavateli, vzájemné výpomoci při výrobě, prodeji a marketingu na trzích, na nichž je některý z partnerů v lepším postavení.

Mazda sice ve své zprávě uvádí, že uzavřená dohoda neznamená žádné majetkové propojení obou společností. Současně ale netvrdí, že by k němu nemohlo dojít.

Yamanouči už delší dobu dává najevo, že by Mazda ráda prodávala licence na své technologie SkyActiv. Od loňského roku Mazda dodává vůz Mazda5 Nissanu aby jej v Japonsku prodával pod vlastní značkou. Naopak Mazda uzavřela dohodu s Toyotou o spolupráci na vývoji hybridních systémů pohonu, což v podstatě znamená přebírání hybridních systémů Mazdou.