name | autoweek.cz

Mercedes-Benz Vision EQXX ujel 1000 km

Mercedes-Benz Vision EQXX ujel 1000 km

19.04.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Koncepční vozidlo Mercedes-Benz Vision EQXX ujelo na jedno nabití akumulátoru 1008 km. Mercedes-Benz považuje EQXX za nositele technického pokroku ve své firemní strategii.
Při své první jízdě z výrobního závodu v Sindelfingenu přes švýcarské Alpy a severní Itálii do Cassis na Azurovém pobřeží ujel experimentální sedan Mercedes-Benz Vision EQXX v reálném provozu přes 1000 km. Startoval v mrazu a dešti a jel běžnou rychlostí, na německých dálnicích občas v rychlém pruhu až 140 km/h. Stav nabití akumulátoru byl při příjezdu 15 %, což znamená, že zbývající dojezd byl kolem 140 km. Jízda trvala 11 hodin a 32 minut a konečná ujetá vzdálenost byla 1008 km. Průměrná spotřeba elektrické energie byla rekordně nízká 8,7 kWh/100 km. Dálková jízda probíhala se zapečetěnou nabíjecí zásuvkou a doprovázel ji nezávislý odborník z TÜV Süd.
 
Jízda potvrdila, že nový vývojový přístup Mercedesu-Benz má velký potenciál: myslet na efektivitu, přesahující hnací ústrojí a aerodynamiku (cx = 0,17), až do nejmenších detailů a také těsněji než kdy dřív spolupracovat mezi odděleními a s externími partnery (například Bridgestone dodalo pro tento vůz speciálně vyvinuté pneumatiky s nízkým valivým odporem). Vision EQXX je nabitý technickými inovacemi. Jako softwarově optimalizovaný prototyp je součástí dalekosáhlého programu, který kombinuje nejnovější digitální technologie s průkopnickým duchem Mercedesu-Benz a využívá i poznatky z formule 1.
 
Jednou ze zvláštností vozidla je důsledná lehká konstrukce s pohotovostní hmotností 1755 kg (mj. díky rozsáhlému využití kompozitů na bázi uhlíkových vláken), která má pozitivní vliv zejména ve stoupání. Klíčovým faktorem je poměr výkonu a hmotnosti, ale i výdrž a nižší spotřeba energie. Akumulátor, pracující s napětím 900 V, má kapacitu 100 kWh jako v sériovém voze EQS, ovšem při rozměrech jen 200 x 126 x 11 cm, tedy s polovičním objemem a o třetinu nižší hmotností (495 kg). Navíc spotřebu energie za slunečního svitu snižuje 117 solárních článků. Ty dobíjejí 12 V baterii pro pomocné systémy a tím prodlužují dojezd o 2 %.
 
Vůz pohání elektromotor o výkonu 177 kW (240 k) přes převodovku, což umožňuje jízdu na dálnici s minimální potřebou energie, takže účinnost systému pohonu dosahuje 95 %. Akumulátor se chladí pasivně chladicí deskou v podlaze vozu.
 
Posláním vývoje Vision EQXX bylo posouvat hranice toho, co je možné. Jde o ručně vyrobený prototyp speciálně vytvořený pro dosažení extrémně vysoké účinnosti za využití obrovského množství práce mnoha inženýrů v různých vývojových odděleních. Jeho cenu proto nelze stanovit. Ale to, co se dnes jeví jako nedostupné a nesmírně nákladné, se může po několika letech proměnit v dosažitelnou realitu a dostat se i do sériové produkce.