name | autoweek.cz

MINI Coupé – kompaktní sportovní vůz

MINI Coupé – kompaktní sportovní vůz

10.06.2011 | Antonín Matějka | Aktuality

Jízdními vlastnostmi a sportovně laděným designem ztělesňuje nové MINI Coupé tradiční hodnoty značky.

Premiéra historicky prvního dvoumístného vozu se značkou MINI se chystá na autosalon do Frankfurtu a již první snímky se zakamuflovanou zádí naznačují, že se bude jednat o stylisticky neobyčejně atraktivní automobil. Mini Coupé by mělo být určeno pro skutečné milovníky sportovní jízdy a tomu do značné míry odpovídá naladění podvozku a výběr čtyř výkonných pohonných jednotek z produkce BMW. Čtyři motory=čtyři různá provedení. Každé z nich má ve svém názvu Cooper, podle slavného konstruktéra Johna Coopera. Základní model MINI Cooper Coupé je vybaven čtyřválcem 1,6 l o výkonu 122 koní,  MINI Cooper SD Coupé má pod kapotou turbodiesel 2,0 l/143 k a MINI Cooper S Coupé dostal do vínku již zmíněný čtyřválec 1,6 l vyladěný na výkon 184 koní. Špičkové provedení MINI John Cooper Works Coupé pohání opět čtyřválcový zážehový motor 1,6 l přeplňovaný turbodmychadlem twin-scroll a přímým vstřikováním paliva, jeho výkon je ovšem díky speciálním úpravám zvýšen až na úžasných 211 koní. Posledně jmenovaný model (se sníženým podvozkem a tvrdšími tlumiči), který může být vybaven elektronickým závěrem diferenciálu, dosahuje největší rychlost 240 km/h a z 0 na 100 km/h zrychluje za 6,4 s. Všechny modely MINI Coupé jsou vybaveny technologiemi z programu MINIMALISM. Jedná se především o systém regenerace kinetické energie, funkci Auto Start/Stop, ukazatel řazení, elektrický posilovač řízení, stejně tak jako parametricky řízené příslušenství motoru. Standardem je šestistupňová manuální převodovka, pro modely MINI Cooper Coupé, MINI Cooper S Coupé a MINI Cooper SD Coupé lze objednat také šestistupňovou samočinnou převodovku (na přání jsou připraveny řadicí páčky umístěné na volantu). MINI dosahuje své agility nejen zásluhou podvozku a předního pohonu, ale také nízko umístěným těžištěm, rozvorem 2467 mm a rozchodem předních/zadních kol 1459/1467 mm. Standardní výbavou je stabilizační systém DSC (Dynamic Stability Control), který modelům MINI Coupé dodává více bezpečnosti, ale rovněž sportovních schopností. Elektrický posilovač řízení může nabízet dvojici pracovních režimů. V případě, že je vůz vybaven tlačítkem Sport (MINI John Cooper Works Coupé standardně, ostatní modely na přání), lze jeho stisknutím zvolit sportovnější charakteristiku, vyžadující na volantu více síly, ale zprostředkovávající více citu. Současně se stiskem tlačítka Sport dochází též k nastavení strmější charakteristiky plynového pedálu. Všechny modely MINI Coupé jsou vpředu vybavené kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením, vyvinutými přímo pro tento model. V závislosti na modelu se jejich průměr pohybuje od 280 do 316 mm. Pro zlepšení obtékání karoserie vzduchem ve vysokých rychlostech je poprvé u značky MINI použit aktivní zadní spoiler, integrovaný do víka zavazadlového prostoru. Automaticky se vysune po překročení rychlosti 80 km/h a opět se vrátí při zpomalení pod 60 km/h.