name | autoweek.cz

Mitsubishi omezí činnost v Evropě

Mitsubishi omezí činnost v Evropě

28.07.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Japonská společnost Mitsubishi Motors předpověděla, že letos skončí druhý rok po sobě ve ztrátě v důsledku dramatického poklesu prodeje částečně způsobeného pandemií coronaviru. V důsledku toho spustí plán zahrnující i ukončení výroby modelu Pajero a redukci aktivit v Evropě.
Mitsubishi Motors v prvním finančním čtvrtletí, končícím 30. června, vykázala provozní ztrátu 53,3 miliardy jenů (0,43 miliardy eur) poté, co prodej vozidel proti loňskému roku klesl na méně než polovinu - na 127 000 vozů. Japonská automobilka číslo 6 předpokládá na konci finančního roku, končícího v březnu 2021, provozní ztrátu 140 miliard jenů (1,13 miliardy eur). Byla by to největší ztráta společnosti Mitsubishi Motors za nejméně 18 let.
 
Kronavirová krize ještě zhoršila postavení společnosti, která již před tím bojovala s klesajícím prodejem v Číně a jihovýchodní Asii, což je její největší trh, kde prodává čtvrtinu své produkce. V Evropě Mitsubishi dosahuje jen o málo víc než 10 % svého obratu, přičemž nejlépe se zde prodávají modely Space Star a Outlander PHEV.
 
Po náročném začátku roku Mitsubishi Motors nyní představila střednědobý stimulační plán nazvaný „Malý, ale krásný“. V jeho rámci chce nejmenší člen automobilové skupiny Nissan-Renault omezit své aktivity v Evropě i Americe a plně se zaměřit na Asii. Obětí redukce modelové nabídky má být Pajero a uzavřen bude závod v Japonsku, který toto SUV vyrábí. Už jen vzpomínkou zůstane série triumfů na Rallye Dakar, kde je Mitsubishi stále ještě nejúspěšnější značkou, a Pajero se přiřadí k legendám jako byly Lancer Evo, Galant nebo 3000 GT.
 
Mitsubishi si na restartování dává tři roky. Cílem plánu „Malý, ale krásný“, který skončí v roce 2022, je snížit fixní náklady o 20 % a zaměřit svou obchodní činnost na hlavní trh Asii. Plán zahrnuje snížení počtu zaměstnanců, omezení výroby a uzavření neziskových obchodních zastoupení. Plán restrukturalizace má za cíl zvýšit provozní zisk společnosti na 50 miliard jenů (400 milionů eur) v letech 2022/23 a zvýšit provozní marži na 2,3 % ze současných -9,5 %. Aby si uchovala hotovost, automobilka uvedla, že letos nevyplatí dividendu.
 
„Aby byla cesta k zotavení připravena, nejvyšší prioritou všech vedoucích pracovníků je sdílet pocit krize se zaměstnanci, aby realizovali snížení nákladů,“ řekl novinářům generální ředitel Takeo Kato.