name | autoweek.cz

Mitsubishi Outlander PHEV v Evropě

Mitsubishi Outlander PHEV v Evropě

29.10.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Mitsubishi Motors zahajuje maloobchodní prodej svého hybridního vozidla s možností dobíjení, modelu Outlander PHEV. Problémy s akumulátory u vozů pro japonský trh byly už vyřešeny.

Výroba byla zahájena koncem srpna v továrně MMC v Okazaki poblíž Nagoji. První vozy dorazí do Nizozemí, které bylo určeno pro zahájení prodeje v Evropě. V Nizozemsku má díky výrazné vládní podpoře elektromobility už několik měsíců mnoho čekatelů závaznou objednávku na nový Outlander PHEV.

Evropa se má stát největším globálním trhem modelu Outlander PHEV, na nějž již bylo od prosince 2012 po celé Evropě podepsáno více než 10 000 objednávek.

MMC ve snaze udržet přijatelnou rovnováhu mezi výrobní kapacitou a celkovou poptávkou bude Outlander PHEV na evropský trh uvádět postupně. První na řadě budou Nizozemsko a Skandinávie.

Evropská specifikace Outlanderu PHEV, která je poměrně konkurenceschopná s ohledem na pořizovací cenu a provozní náklady, se od svého ekvivalentu na japonském trhu liší v tom, že splňuje povinné předpisy EU a tím, že podvozek je lépe vyladěn pro evropský styl jízdy.

Outlander PHEV není jen pouhou úpravou současného vozu se spalovacím motorem, ani ukázkou vyspělého systému dobíjecího hybridního elektrického vozidla. Jde především o další variantu nové generace Outlanderu - vedle zážehových nebo vznětových variant. Jako takový byl vyvíjen od počátku programu, současně ale také jako první hybridní vozidlo s dobíjením a stálým pohonem Twin Motor 4WD.

Outlander PHEV je dalším z modelů, které mají potvrdit správnost tvrzení Mitsubishi Motors, že do roku 2020 budou 20 % výroby automobilky představovat vozidla s pohonem elektrickým, hybridním nebo hybridním s dobíjením.

Základní parametry Mitsubishi Outlander PHEV se stálým pohonem Twin Motor 4WD:

maximální dojezd:      824 km

dojezd v čistě elektrickém režimu:    52 km

spotřeba paliva:          1,9 l/100 km

emise CO2:     44 g/km

největší rychlost:        170 km/h (kde je povolena)

dobíjení:

běžné dobíjení (230 V / 10 A)           5 hodin

rychlé dobíjení na až 80 % kapacity (zásuvka standard Chadimo)  30 minut

max. objem zavazadlového prostoru:            463 l

pohotovostní hmotnost:         1810 kg

Mitsubishi Motors formálně na jaře v Japonsku zastavilo prodej  hybridního crossoveru Outlander PHEV poté, co výrobní porucha způsobila roztavení jednoho lithio-ionového akumulátoru a další se vzňal. V Japonsku Mitsubishi svolalo 4313 dobíjecích hybridních vozů Outlander PHEV, které mohly obsahovat vadné akumulátory.

Mluvčí společnosti Mitsubishi Europe uvedl, že svolávací akce Outlanderu PHEV neovlivnila plány s tímto automobilem v Evropě, protože výroba evropské verze SUV začala až v srpnu po vyřešení celého problému.

Akumulátory se ukázaly náchylné ke zkratování ze dvou důvodů. V některých případech pracovníci při výrobě akumulátory upustili, což způsobilo rozlomení článků akumulátoru a jejich kontaminaci. V jiných případech byly akumulátory při screeningu vystaveny nadměrnému zatížení, což rovněž způsobilo vnitřní poškození článků.

Dodavatel akumulátorů, společnost Lithium Energy Japan, zajistil nápravu obou problémů. Společnost omezila postupy, při nichž se akumulátory přenášely v ruce, a změnila své screeningové postupy, aby se zabránilo poškození článků.

Závady byly pro Mitsubishi těžkou ranou, neboť automobily s elektrickým pohonem jsou ústředním bodem snahy automobilky stát se vedoucí značkou v oblasti ekologických vozidel. Staly se rovněž překážkou pro zlepšení prodeje hybridního Outlanderu, jenž se v Japonsku od uvedení na trh těšil velkému zájmu kupujících. Navíc se jedná o první vozidlo, které předvádí přednosti nové hybridní technologie Mitsubishi.

Problémy s akumulátory u Mitsubishi evokovaly podobné potíže Boeingu 787 Dreamliner. Tato letadla musela zůstat na zemi kvůli přehřívání lithio-ionových akumulátorů. Původ akumulátorů Boeingu i Mitsubishi směřuje ke stejnému dodavateli.

Akumulátor automobilky Mitsubishi vyrobila firma Lithium Energy Japan, což je společný podnik s japonským výrobcem akumulátorů GS Yuasa, a akumulátory Boeingu se vyráběly přímo v GS Yuasa. Akumulátory se ale vyrábějí v různých továrnách a je u nich použit odlišný materiál i konstrukce.