name | autoweek.cz

Most mezi minulostí a budoucností

Most mezi minulostí a budoucností

02.09.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Škoda Auto v Praze při představení nového kompaktního SUV s elektrickým pohonem Enyaq iV nabídla motoristickým novinářům z několika zemí světa dvojnásobný výlet v čase.
Po takřka půl roční přestávce si zástupci médií v Praze připomenuli, jak vypadá opravdu velkorysá prezentace nového modelu. Představení modelu Enyaq navíc Škoda spojila s připomínkou 125 let od vzniku společnosti, která v Mladé Boleslavi začala s výrobou jízdních kol aby se přes produkci motocyklů dopracovala až k výrobce automobilů.
 
Ohlédnutí do minulosti i výhled do budoucna
V novém komplexu víceúčelového kongresového centra O2 Universum v Praze bylo několik set návštěvníků, včetně předsedy vlády České republiky Andreje Babiše, svědky velkolepé show, při jejíž první části měla hlavní roli legendární výrobky z historie české automobilky. Choreografie více než dvou desítek vozidel pohybujících se po ploše byla obdivuhodná.
 
Nový generální ředitel společnosti Škoda Auto Thomas Schäfer na úvod připomenul, že i v současné mimořádně obtížné situaci na evropských trzích Škoda ukazuje svou sílu - jako jedna z mála značek v první polovině roku vykázala pozitivní zisk a v současné době její výroba opět běží na plný výkon. Zároveň se již dívá do blízké budoucnosti, přičemž má obzvlášť dobrou výchozí pozici pro začátek transformace automobilového průmyslu.
 
Hlavní část večera už patřila představení nového modelu Enyaq iV. Ten je pro Škodu mimořádně významný, protože se jedná o první čistě elektricky poháněný vůz, který byl zkonstruován a bude se vyrábět v Mladé Boleslavi (mini elektromobil Škoda Citigoe iV pro vyrábí Volkswagen na Slovensku v Bratislavě).
 
Důležité hrálo i načasování premiéry v době, kdy se po změně na místě generálního ředitele začalo, jako ostatně v minulosti už mnohokrát, začalo mluvit o snaze mateřské společnosti VW posunout značku Škoda do pozice výrobce levných automobilů. V tomto ohledu Enyaq iV ukazuje pravý opak, protože počínaje designem a konče technickými parametry přináší další nezanedbatelný krok směrem k prémiovosti.
 
Nejde o levné auto pro každého
Kompaktní elektrické SUV Enyaq je založeno na modulární platformě pro elektromobily MEB koncernu VW. Jedná se však o typický vůz značky Škoda - s vynikajícím poměrem ceny a hodnoty, se spoustou chytrých řešení a atraktivním designem. Díky architektuře MEB přichází s vnějšími rozměry jako Octavia a přitom poskytuje vnitřní prostor jako Kodiaq.
 
Cílem konstruktérů bylo navrhnout Enyaq iV tak, aby jej zákazníci vyhledávali proto, že jej opravdu chtějí. Praktický, mimořádně prostorný automobil je proto koncipován tak, aby podle výrobce zaujal každého - od mladých rodin až po důchodce. Ve skutečnosti ale bude oslovovat především firemní zákazníky, o čemž svědčí jeho cena, která začíná na 1 059 900 Kč. Převyšuje tedy i svého sourozence VW ID.3. Enyaq ovšem je podstatně větší s délkou 4649 mm proti 4262 mm u kompaktního hatchbacku ID.3.
 
Vstup do éry elektromobility
Příchod nového modelu Enyaq iV je označen jako začátek nové éry a není to jen prázdná fráze. Jedná se o první a po dlouhou dobu jediný automobil navržený s využitím architektury VW Group MEB, který se nebude vyrábět v Německu.

Nová éra pro značku Škoda ale nezačíná jen představením nového modelu. Když se v roce 2012 objevila malá série experimentálních vozů Škoda Octavia Green e-Line s elektrickým pohonem, nešlo o testování budoucí nové verze. Elektricky poháněné Octavie byla zapůjčeny různým zákazníkům a poté se analyzovaly jejich zkušenosti s využíváním elektromobilu. Díky tomu se v Mladé Boleslavi hodně dozvěděli co vše je třeba zařídit před uvedením prvního modelu s elektrickým pohonem na trh.
 
Následovalo v roce 2016 vytvoření týmu elektromobility. Ten měl na starosti nejen přípravu výroby (Škoda Auto investovala do nové linky v Mladé Boleslavi pro Enyaq 32 milionů eur), ale především systematickou přípravu prodejců a servisních partnerů na vše potřebné spojené s elektromobilitou. K tomu se přidaly další nezbytné doprovodné služby zákazníkům označované jako Škoda iV Ecosystem. Díky tomu jsou partneři společnosti Škoda mnohem lépe připraveni na prodej a servis automobilů s elektrickým pohonem než jejich konkurenti a také zákazníci mohou do nové éry vjet bez obav ve voze slibujícím jim pozitivní energii. K tomu přispívá i použití udržitelných materiálů v interiéru, rozsáhlé možnosti individualizace či karta myŠkoda Power Pass, umožňující nabíjení vozu u naprosté většiny stanic po celé Evropě.