na slapech jsme pluli v minibusu | Aktuality | autoweek.cz

Na Slapech jsme pluli v minibusu

Na Slapech jsme pluli v minibusu

17.05.2017 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Na Slovensku mají létající auto, v České republice zase plující minibus. Společnost  Enjoy Tech Limited na Slapech předvedla v akci prototyp obojživelného vozidla Enjoy Sprinter. Měli jsme příležitost zúčastnit se jeho první oficiální plavby.
Na světě existuje několik obojživelných vozidel. Setkat se s nimi lze v USA, ale i v Londýně, Amsterdamu, Rotterdamu nebo Budapešti. Vedoucí organizační složky společnosti Enjoy Tech Limited v ČR Robert Šubík chtěl mít takové vozidlo i u nás. Proto oslovil několik výrobců, ale narazil na mnoho problémů počínaje legislativou (nevyhovují našim dopravním předpisům nebo neplní normy pro lodní dopravu) a konče skutečností, že jsou navrhována pro provoz na moři, což komplikuje nastupování do vozidla. Jenže dosud žádný z obojživelníků nepatří do kategorie minibus - malé plavidlo s délkou do 8 m kvůli možnosti vjezdu do městských center. Především ale nebylo možné vozidlo snadno servisovat.
 
Prototyp na bázi Sprinteru 4x2
Při stavbě prototypu padla volba na minibus Mercedes-Benz Sprinter s pohonem zadních kol. Prototyp byl navrhován pro ověření principů vozidla tak, aby jednotlivé komponenty bylo možné použít i pro jiná vozidla. K výrobě prototypu bylo zapotřebí 8000 hodin. Na jeho vzniku se podílely firmy Glentor (hydraulika), Molpir (multimédia, klimatizace, topení), TVI (implementace nenasákavé pěny), Auto Bus (ozvučení s multimédii) a další dodavatelé.
 
Konstruktéři měli na zřeteli především zajištění maximální bezpečnosti cestujících. Plášť tvoří několik vrstev a komor vyplněných nenasákavou pěnou, oplechovaných a zalitých polypropylénovým nástřikem. Součástí výbavy jsou lodní prvky, jako dvě kotvy nebo plovací vesty pro všechny cestující. V motorovém prostoru a v kabině je umístěno drenážní čerpadlo pro případné odčerpání vody.
 
Nastupování na suchu nevyžaduje, na rozdíl od konkurence, žádná zvláštní zařízení. Cestující mohou nasedat i na vodní hladině pomocí třímetrové hliníkové lávky.
 
Podlaha je z teakového dřeva a zadní nárazník je vyřezávaný z pěny. Nápravy, řízení, hnací hřídel, výfukové potrubí, přední světlomety a další prvky vozidla jsou chráněny před vniknutím vody. Chladič motoru na přídi se ve vodě ochlazuje ve vodní lázni. V noci je plavidlo osvětleno led rampou nad zadním oknem. Obraz ze záďové kamery je přenášen na palubní displej.
 
Společný pohon pro silnici i vodu
Pohonné jednotky pro pohyb ve vodě jsou ovládány unikátním softwarem. Po vjetí do vody řidič vypínačem přepne automobil do plavebního režimu a pak už postačí jen určovat směr a rychlost malým joystickem na dveřích a otáčením volantu. Při natočení volantu do koncových poloh se mezi motory vytvoří jejich vzájemný protitah, díky němuž se plavidlo dokáže otáčet kolem své osy.
 
K  ovládání postačuje kurz vůdce malého plavidla (dá se zvládnout během víkendu) a na silnici řidičský průkaz D1 - klíčovým parametrem proto je omezení na maximální dopravu 12 osob. Servis obojživelného vozidla Enjoy Sprinter zvládne (po demontáži celkem 11 vodotěsných vík) každý autorizovaný autoservis značky Mercedes-Benz bez speciálního školení nebo nářadí.
 
Cílem výroba na bázi vozidla s pohonem 6x6
Společnost hodlá obojživelné mikrobusy vyrábět na prodej, ovšem na rozdíl od prototypu počítá s využitím základu minibusu Sprinter 6x6 od specialisty na pohon všech kol firmy Oberaigner s maximálně možným využitím původních komponent kvůli snadnému servisování u značkových prodejců Mercedesu-Benz kdekoliv na světě. Toto vozidlo by mělo zvládat i jízdu v terénu a ve vodě se pohybovat mnohem rychleji než současný prototyp s pohonem zadních kol.
 
Obojživelný mikrobus lze využít pro volnočasové aktivity nebo jako prestižní pojízdnou kancelář, přičemž není problémem jeho přizpůsobení konkrétním požadavkům zákazníka. Použitelný by měl být například i pro záchranáře, například v případě stále častějších povodní, kdy mají současná obojživelná vozidla záchranářského systému velké problémy. Využití by mohlo být i při dopravě turistů v centrech měst.
 
Technické údaje:
Délka: 7200 mm
Rozvor náprav: 4325 mm
Šířka: 2360 mm
Světlá výška: 160 mm
Ponor: 85 cm
Výtlak tělesa: 5,6 t
Kapacita: 12 osob včetně řidiče
Motor: Mercedes-Benz OM 651 DE 22 LA, Euro 6, výkon 95 kW při 3800/min
Lodní pohon: hydraulický s tahem 2x4,2 kN
Maximální rychlost: 90 km/h s omezovačem
 
  • Na Slapech jsme pluli v minibusu
  • Na Slapech jsme pluli v minibusu
  • Na Slapech jsme pluli v minibusu
  • Na Slapech jsme pluli v minibusu
  • Na Slapech jsme pluli v minibusu
  • Na Slapech jsme pluli v minibusu
  • Na Slapech jsme pluli v minibusu
  • Na Slapech jsme pluli v minibusu
  • Na Slapech jsme pluli v minibusu
  • Na Slapech jsme pluli v minibusu