name | autoweek.cz

Naděje pro turbodiesely: Twin Dosing

Naděje pro turbodiesely: Twin Dosing

02.09.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen technologií Twin Dosing prodlouží život vznětových motorů. Díky druhému katalyzátoru na odbourání oxidů dusíku z výfukových plynů je motor 2,0 TDI Evo čistší, a to zejména při jízdě na dálnici. Turbodiesel si tak lépe poradí s nastupující emisní normou Euro6d.
Technologie selektivní katalytické redukce SCR (Selective Catalytic Reduction) se vstřikováním močoviny (AdBlue) výrazně snižuje množství oxidů dusíku ve výfukových plynech. Proto se používá u vznětových motorů, aby splnily stále přísnější emisní normy. Nyní Volkswagen uvádí druhou vývojovou fázi této metody čištění. Kapalina AdBlue (roztok močoviny ve vodě) se vstřikuje cíleným způsobem před dva katalyzátory SCR v uspořádání jeden za druhým.
 
Moderní turbodiesel v porovnání se zážehovými motory produkuje mnohem méně oxidu uhličitého (CO2). Nafta má vyšší energetickou hustotu než benzin a proces spalování je ve vznětovém motoru efektivnější. Proto právě turbodiesely mají potenciál pro plnění stále nižších hodnot flotilových emisí CO2, za jejichž překročení budou automobilky muset platit obrovské pokuty. Jenže v důsledku aféry Dieselgate nastalo bez hlubších vědomostí o této problematice křížové tažení proti turbodieselům.
 
Vznětový motor je z pohledu produkce CO2 vysoce efektivní. Po eliminaci emisí pevných částic (sazí) pomocí filtrů DPF jsou jeho skutečným problémem emise oxidů dusíku (NOx). Většina automobilek pro redukci NOx z výfukových plynů při plnění emisních standardů Euro6 využívá selektivní katalytickou redukci SCR kombinující DPF, SCR katalyzátor a vstřikování vodného roztoku močoviny AdBlue. Močovina se vstřikuje do výfukového potrubí těsně před SCR katalyzátor. Redukční činidlo se odpařuje a štěpí za vzniku čpavku (NH3). Čpavek (amoniak) v katalyzátoru reaguje s oxidy dusíku tak, že vznikají neškodný dusík (N2) a voda. Pokud se teplota výfukových plynů pohybuje v ideálním rozmezí 220 °C až 350 °C dokáže SCR odbourat z výfukových plynů přes 90 % oxidů dusíku. SCR katalyzátor je umístěn co nejblíže k turbu, aby redukce NOx již krátce po nastartování fungovala naplno.
 
Problémem je dlouhodobá jízda vysokou rychlostí po dálnici nebo tahání těžkého přívěsu. Motor pracuje s větším zatížením a teplota výfukových plynů dosahuje až 500 °C, takže množství odbourávaných oxidů dusíku klesá.
 
Nyní Volkswagen přichází s inovací nazvanou Twin Dosing, tedy dvojitým dávkováním AdBlue. Technologie Twin Dosing bude mít premiéru v novém Passatu 2,0 TDI Evo/110 kW (150 k). Motor splňuje budoucí emisní normu Euro 6d protože nemá jeden SCR katalyzátor, ale rovnou dva.
 
Zatímco první se nachází tradičně co nejblíže turbu, druhý je ve výfukovém potrubí umístěn dál. Těch několik centimetrů stačí, aby se výfukové plyny stačily ochladit až o 100 °C. Druhý SCR katalyzátor díky tomu dokáže účinně redukovat emise NOx i při vysoké zátěži motoru a teplotě blízké hodnotě 500 °C. Nic samozřejmě není zadarmo - Volkswagen totiž neuvádí, jak vzroste spotřeba AdBlue.
 
Testy v reálném provozu podle metodiky RDE ukázaly, že Volkswagen Passat s motorem 2,0 TDI Evo/110 kW (150 k) vybavený systémem Twin Dosing vypouští do ovzduší až o 80 % méně NOx ve srovnání s předchozí generací motoru využívající jeden SCR katalyzátor.
 
Volkswagen tak nabízí vznětovému motoru na naftu nový život, protože si mnohem lépe poradí s emisní normou Euro6d, která vstoupí v platnost v roce 2021. Volkswagen motor 2,0 TDI Evo s technologií Twin Dosing použije v připravovaném Golfu VIII. generace.