name | autoweek.cz

Navigace v koronavirové krizi

Navigace v koronavirové krizi

06.04.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prakticky všechny závody na výrobu automobilů v Evropě a USA zastavily výrobu z důvodu pandemie koronaviru. Situaci hodnotí Luca Ciferri pro Automotive News Europe, sám v současné době v karanténě s pozitivním výsledkem testu na Covid-19.
Několik výrobců automobilů a dodavatelů zrušilo své finanční výhledy pro rok 2020 a zdržuje se jakékoli nové prognózy kvůli nejistotě způsobené vypuknutím pandemie koronaviru. BMW Group je pozoruhodnou výjimkou. Německá automobilka předpovídá výrazný pokles prodeje vozidel i celkových výnosů a očekává, že její provozní marže klesne o 4 % na rozmezí 2 až 4 %.
 
Jak špatná je situace v Evropě? Obvykle střídmě se vyjadřující bývalý president Evropské centrální banky Mario Draghi označil tuto krizi za „lidskou tragédii potenciálně biblických rozměrů.“
 
Podle prognózy společnosti IHS Markit globální prodej automobilů za rok 2020 klesne o 12 % na 78,8 milionu. Ve srovnání s její předkrizovou prognózou z ledna to představuje snížení o 10 milionů kusů. Jak IHS varuje, pokles by mohl být mnohem horší než dvouletý pokles o 8 % během globální recese v letech 2008-09. IHS předpovídá, že prodej lehkých vozidel v západní a střední Evropě letos poklesne o 14 % na 15,6 milionu kusů, v Americe klesne o 15 % na 14,4 milionu a poptávka v Číně se sníží o 10 % na 22,4 milionu.
 
Poradenská firma Alix Partners namísto zveřejnění jedné sady čísel formulovala hned tři potenciální scénáře:
 
1) Po dvou až třech měsících přerušení dojde k rychlému zotavení. V důsledku toho poklesne prodej v Číně mezi 7 a 10 %, zatímco Evropa a USA poklesnou o 10 % až 15 %. Globální pokles prodeje bude 9 až 13 %. Tento scénář odhaduje, že se továrny na výrobu motorových vozidel restartují po třech až čtyřech týdnech odstávky, což se podle nejnovějšího vývoje zdá být nepravděpodobně.
 
2) Globální prodej vozidel v letošním roce klesne o 16 %. Továrny zůstanou uzavřené na dva až tři měsíce a zákazníci o dva až tři měsíce odloží nákup automobilů. Ve druhé polovině roku nedojde k viditelnému zotavení. Výsledkem bude, že prodej automobilů v Číně klesne o 8 % až 12 % a pokles v Evropě a USA bude nejméně o 20 %. Podle tohoto scénáře budou Čína, Evropa a USA nuceny podniknout kroky k posílení ekonomiky a automobilový průmysl bude čelit finanční krizi, což zvýší riziko, že na záchranu společností bude zapotřebí státní pomoc.
 
3) Třetí scénář je nejvíce ve shodě s Draghiho obavami. Celosvětová recese potrvá v letech 2020 a 2021 a celosvětový prodej vozidel klesne o 22 %, což v Evropě a USA způsobí propad prodeje o 25 % a v Číně o 15 %. V tomto scénáři zákazníci s omezenými finančními prostředky odloží nákup aut, což způsobí kolaps některých automobilek a dodavatelů jako tomu bylo v letech 2008-09.
 
Vzhledem k tomu, že většina Evropy je stále uspaná, je obtížné posoudit, který ze tří scénářů bude nejspolehlivější. Víme ale, že tentokrát je automobilový průmysl mnohem lépe připraven než v letech 2008-09. V důsledku tvrdých zkušeností, získaných během velké recese, mají výrobci automobilů a dodavatelé ve svých pokladnách více peněz. Také jsou mnohem lepší v práci s hotovostí. Dosáhli toho i přes nátlak finančních analytiků doporučujících jim snížení toho, co tito odborníci považovali za zbytečné hromadění. Výrobci automobilů ovšem odmítli tuto takzvanou „nadměrnou“ hotovost přerozdělit akcionářům. Dnes proto působí jako velmi prozíraví.