name | autoweek.cz

Navzdory problémům VW Group vydělává

Navzdory problémům VW Group vydělává

14.03.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V roce 2016 koncern Volkswagen dosáhl vynikající hospodářské výsledky. Rekordním prodejem 10,3 milionu aut se stal světovou jdničkou a i po odpočtu nákladů na aféru Dieselgate je jeho hospodářský výsledek vysoce ziskový. Pozoruhodné je, že se Škoda stala druhou nejziskovější značkou po Porsche.
Výroční bilanční konference koncernu Volkswagen se navzdory problémům ve Spojených státech nesla v optimistickém duchu. Všechny divize koncernu výrazně posílily, takže i celkový zisk koncernu je natolik dobrý, že se bez zásadních problémů daří zvádat náklady plynoucí z problémů se softwarem vznětových motorů v USA.
 
Ve svém vystoupení koncernový šéf Matthias Müller, stejně jako nedávno v Ženevě, zdůraznil výhlled do budoucna s tím, že se Volkswagen chce aktivně podílet na nastávající proměně mobility (k podrobnější analýze plánů koncernu pro nejbližší roky se ještě vrátíme) s tím, že navzdory potížím VW plánuje invesitce do vývoje ve výši 6 %. V roce 2017 by už podle Müllera nemělo téma Diesel vedení koncernu zaměstnávat tolik jako v posledních měsících.
 
Zisk bez problémů pokrývá náklady Dieselgate
VW AG vykazuje růst na všech rozhodujících trzích - západní Evropě (+3,0 %), Číně (+12,2 %) a dokonce i v USA (+0,8 %), byť objem prodeje v Severní Americe stále zůstává za úrovní jiných částí světa (v USA 0,94 milionu dodaných aut proti 3,5 milionu v zápdaní Evropě a dokonce 4 milionům v Číně).
 
Operativní výsledek 14,6 miliardy eur (o 1,8 miliardy více než se předpokládalo, v roce 2015 to bylo 12,6 miliardy eur) je natolik dobrý, že koncern i po úhradě nákladů spojených s Dieselgate (6,4 miliard eur) a dalšími mimořádnými náklady vykazuje zisk 7,1 miliardy eur.
 
VW Group se v roce 2016 opět rozrostla - divize VW Truck & Bus získala významný podíl v americkém výrobci nákladních vozidel a autobusů Navistar, byla vytvořena nová koncernová značka pro nové formy mobility Moia a navázala se partnerství se společnostmi Nvidia a JAC Motors.
 
Škoda poráží Audi v ziskovosti
Úspěšný byl rok 2016 i pro jednotlivé značky. Značka Volkswagen osobní vozy navzdory negativní publicitě spojené s Dieselgate (tady se říká Diesel Thematic...) zvýšila objem dodávek na 6 milionů vozidel, Audi dosáhlo v objemu prodeje i dodávek nové historické rekordy, Porsche potvrdilo postavení nejziskovější značky koncernu, své hospodářské výsledky posílila i Škoda a po letech vykázal zisk i Seat.
 
Hospodářské výsledky jednotlivých značek ukazují výjimečné postavení značky Škoda, která s 8,7 %. vykazuje v rámci koncernu druhý nejvšší operativní zisk mezi značkami produkujícími osobní vozy. Pouze Porsche je na tom lépe se 17,4 %. Jen těsně za Škodou je Audi (vč. Lamborghini) s 8,2 %, Výsledky Audi rovněž poznamenaly náklady spojené s řešením problémů se vznětovými motory v USA, když Bentley vzhledem k investicím do modernizace výroby a uvádění modelu Bentayga klesl na 5,5 %. Výsledek značky Volkswagen osobní vozy poznamenaly náklady spojené s řešením problémů se vznětovými motory, což se projevilo poklesem operativního zisku na 1,8 %. Hodnota +1,7 % je pro Seat úspěchem, protože znamená o návrat k zisku po mnoha letech.
 
Volkswagen užitkové vozy navzdory investicím do náběhu výroby modelu Crafter v Polsku dosáhl zvýšení ziskovosti na 4,1 %. Mezi výrobci nákladních vozidel vykazuje Scania s 9,5 % podstatně vyšší ziskovost než MAN (2,3 %). Dařilo se i finančním službám – Volkswagen Financial Services vykázal zisk 9,6 %.