name | autoweek.cz

Největší výrobci akumulátorů pro elektromobily na světě

Největší výrobci akumulátorů pro elektromobily na světě

28.11.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Některé automobilky se obávají, že nebude dostatek akumulátorů pro všechny elektricky poháněné automobily, které plánují v příštích letech uvést na trh. Situaci na trhu může ještě zhoršit soudní spor mezi mezi jihokorejskými společnostmi SK Innovation a LG Chem.
Agentura Reuters shromáždila informace o předních světových výrobcích akumulátorů pro elektrifikovaná vozidla s podrobnostmi o jejich zákaznících a plánech na další rozšíření produkce.
 
CATL
Čínská společnost Contemporary Amperex Technology (CATL) je v současné době největším dodavatelem akumulátorů pro elektrifikovaná vozidla na světě. Své výrobky dodává společnostem BMW, Volkswagen, Daimler (Mercedes-Benz), PSA, Volvo, Toyota Motor a Honda Motor. Vedoucí postavení získala částečně díky politice Pekingu dotovat na největším světovém trhu, kterým je Čína, pouze vozidla vybavená čínskými akumulátory. Peking v příštím roce zruší dotace pro elektromobily. CATL, která provozuje továrny v Číně, staví svůj první zámořský závod v Německu a zvažuje výstavbu továrny v USA.
 
Panasonic
Japonský Panasonic, dodavatel průkopníka elektromobility americké společnosti Tesla Motor, uvádí, že instaloval zařízení pro zvýšení výroby v závodě Tesly v Nevadě na 35 GWh ze současné produkce kolem 30 GWh. Panasonic uvedl, že do továrny investuje asi 1,6 miliardy dolarů. Panasonic také vyrábí akumulátory v Japonsku a Číně a plánuje přesunout některé ze svých závodů do nového společného podniku s Toyotou. Mezi zákazníky společnosti Panasonic patří také Honda a Ford Motor.
 
BYD
Čínský BYD, který je podporován americkým investorem Warrenem Buffettem, je jedním z největších výrobců akumulátorů na světě. Používá je hlavně pro vlastní automobily a autobusy dodávané pro domácí trh. BYD minulý rok uvedl, že zvažuje produkci článků v Evropě.
 
LG Chem
Jihokorejská firma se zařadila mezi průkopníky tohoto průmyslového odvětví když v roce 2008 získala kontrakt na dodávku pro Chevrolet Volt koncrnu General Motors. Dodává také pro Ford, Renault, Hyundai Motor, Teslu, Volkswagen a Volvo. Investuje 2,8 miliardy USD do výstavby a rozšíření výrobních zařízení v blízkosti nově budovaného závodu Tesla Motor v Šanghaji. V Číně má společný podnik s Geely Automobile Holdings, který vyrábí vozy Volvo/Polarstar a londýnská taxi, a jedná s dalšími výrobci automobilů o společných podnicích na hlavních světových trzích. Společnost zvažuje výstavbu druhé továrny v USA, kde už má závod v Michiganu, a rozšiřuje svůj závod v Polsku.
 
Samsung SDI
Samsung SDI, pobočka jihokorejského technologického gigantu Samsung Electronics, má závody na výrobu akumulátorů pro elektrifikované automobily v Jižní Koreji, Číně a Maďarsku. Ty zásobují zákazníky, jako jsou BMW, Volvo a Volkswagen. Společnost Samsung SDI investuje přibližně 1,2 miliardy eur (1,3 miliardy USD) do rozšíření továrny v Maďarsku, ačkoli EU zkoumá, zda je finanční podpora Budapešti v souladu s pravidly státní podpory. Společnost Samsung zahájila výrobu v maďarském závodě v loňském roce. Bude zde vyrábět akumulátory pro 50 000 vozidel ročně.
 
SK Innovation
Společnost SK Innovation sídlí v Soulu jako společnosti LG Chem a dodává akumulátory společnostem Volkswagen, Daimler a Kia Motors, jakož i pro Jaguar Land Rover a Ferrari. Společnost, provozující rafinérie na zpracování ropy, se mezi výrobce akumulátorů zařadila pozdě, nicméně nyní investuje 3,9 miliardy dolarů do výstavby tří závodů ve Spojených státech, Číně a Maďarsku s cílem rozšířit do roku 2022 svou roční výrobní kapacitu na 33 GWh. SKI v současné době provozuje jedinou továrnu na výrobu akumulátorů v Jižní Koreji s kapacitou 4,7 GWh ročně. V srpnu 2018 SDI založila společný podnik s automobilkou Beijing Automotive Industry Corporation (BAIC) v Číně spolu s dalším čínským partnerem. Jedná s Volkswagenem o společném podniku na výrobu akumulátorů a za 1,7 miliardy dolarů staví továrnu v americkém státě Georgia nedaleko továrny Volkswagenu ve městě Chattanooga.
 
Soudní spor mezi korejským firmami hrozí narušit dodávky
V roce 2018 jihokorejská společnost SK Innovation porazila svého místního rivala LG Chem v souboji o mnohamiliardovou (v dolarech) smlouvu o dodávkách akumulátorů pro Volkswagen ve Spojených státech. SK Innovation (SKI) s velkou slávou v březnu zahájila výstavbu nové továrny v Georgii budované s investicí ve výši 1,7 miliardy dolarů, a to 200 km od výrobního závodu Volkswagenu v Tennessee ve městě Chattanooga, který se má stát výroby elekrifikovaných automobilů koncernu VW pro USA.
 
Poražená společnost LG Chem (LGC) v dubnu u soudu ve Spojených státech obvinila SKI ze zneužití obchodního tajemství, protože tato nová firma, sídlící v Soulu na druhém břehu řeky Han, získala do svých služeb jejích 77 bývalých zaměstnanců. Sedmiměsíční soudní spor mezi jihokorejskými firmami o porušení patentů na akumulátory nyní hrozí narušením uvádění nových elektrifikovaných modelů několika předních světových automobilek. Obě společnosti se totiž snaží navzájem zabránit si v dovozu a prodeji akumulátorů určených pro SUV Volkswagenu, ale i pro Chevrolet Bolt koncernu GM, připravovaný pickup značky Ford a vozy Jaguar I-Pace, Audi e-tron a Kia Niro.
 
V sázce je nejen schopnost korejských firem dodávat akumulátory výrobcům automobilů ve Spojených státech, ale i možnost pro automobilky, které se v očekávání prudkého růstu poptávky po elektromobilech snaží uzavřít výhodné smlouvy na dodávky.
 
„Ten, kdo prohraje, utrpí smrtelnou ránu, ledaže by obě strany dosáhly urovnání. Bude to také překážka pro výrobce elektromobilů,“ komentuje situaci Cho Jae-phil, profesor Národního ústavu vědy a technologie v Ulsanu, který dříve pracoval u jiného korejského rivala Samsung SDI.