němci preferují výkon a ne nízké emise | Aktuality | autoweek.cz

Němci preferují výkon a ne nízké emise

Němci preferují výkon a ne nízké emise

11.02.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Navzdory všem diskusím o ochraně klimatu Němci kupují automobily se stále větším výkonem a tedy i většími emisemi CO2.
Přes všechny debaty o emisních limitech, znečištění ovzduší a ochraně klimatu analýzy ukazují, že zákazníci v Německu preferují auta s čím dál větším výkonem. Statistiky z České republiky ukazují totéž.
 
Němci nadále upřednostňují výkon nad hospodárností a nízkými emisemi, takže nakupují stále výkonnější automobily. Jak ve své studii uvádí Ferdinand Dudenhoeffer z institutu CAR na univerzitě v Duisburgu-Essenu, v loňském roce měly nově registrované osobní vozy v Německu průměrný výkon 112,75 kW (153,4 k). V porovnání s rokem 2017 se jednalo o nárůst o 1,3 kW (1,8 k), tedy o 1,2 %. Vozy se vznětovými motory byly opět výrazně výkonnější, a to s průměrným výkonem 123,5 kW (168 k), než zážehové motory s výkonem 107 kW (146 k).
 
Podle Dudenhöffera byl trend růstu zájmu o SUV kompenzován klesajícím podílem vznětových motorů. Podle jeho hodnocení se podíl turbodieselů pohybuje kolem 30 % ze všech nových vozů. Vzhledem k tomu, že stále více zákazníků nakupuje těžká SUV, očekává se i v letošním roce další zvýšení průměrné hodnoty výkonu.
 
Podle automobilového experta ani uvažované omezení rychlosti na dálnicích nebude mít na zájem kupujících o automobily s vyšším výkonem žádný vliv. To ukazuje pohled na sousední Švýcarsko s jeho striktními rychlostními limity. Přesto se tam prodávají nová auta s průměrným výkonem 125 kW (170 k). „Německý automobilový průmysl se omezení rychlosti nemusí bát," uzavřel Dudenhöffer.
 
Rostoucí výkon ve spojení s přesunem zájmu kupujících od vznětových k zážehovým motorům se ovšem projevuje na růstu celkových emisí u nových osobních automobilů. Zatímco v období mezi roky 2010 a 2016 se díky vznětovým motorům podařilo snížit průměrnou hodnotu emisí CO2 u nově registrovaných osobních automobilů ze 151,7 g/km na 127,4 g/km, v roce 2017 to bylo 127,9 g/km a vloni už emise opět narostly na 130,1 g/km. Přitom požadavkem EU je dosáhnout do roku 2021 snížení průměrné hodnoty emisí u nově registrovaných aut na 95 g/km. V České republice jsme zaznamenali stejný trend s meziročním růstem emisí CO2 ze 123 na 128 g/km. Podobně tomu bylo i ve Velké Británii, kde se emise CO2 zvýšily na 124,5 g/km ze 120,9 g/km.