name | autoweek.cz

Německo na houpačce (aktualizováno)

Německo na houpačce (aktualizováno)

03.07.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Z pětice největších evropských trhů jen Německo a Velká Británie hlásí mírný růst, zatímco ve Francii, Itálii a Španělsku byl zaznamenán pokles prodeje nových aut, stejně jako v Belgii, Švédsku a Norsku.

Během června bylo v Německu zaregistrováno o 3 % více nových osobních aut než před rokem. Podle agentury pro dopravu KBA se v červnu prodalo 296 800 aut. Z toho plyne, že se v Německu za první pololetí prodalo 1,63 milionu aut, což bylo o 1 % více než v prvním pololetí 2011. Prodejci si v Německu pomáhají vylepšovat prodejní bilanci výraznými slevami. Analytici ale všeobecně nepředpokládají, že by německý trh do konce roku ještě rostl.

Ve Velké Británii, stejně jako v Německu,vykázali během června mírný růst registrací nových vozů. Červnový prodej 189 514 vozů, zaznamenaný společností SMMT, znamená zvýšení proti červnu 2011 o 3,5 %. Růst prodeje ve Velké Británii byl podle SMMT tažen především zvýšeným zájmem ze strany soukromých zákazníků o 9,8 %. Za šest měsíců tak britský trh zaznamenal meziroční zvýšení prodeje o 2,7 % na 1,06 milionu vozů. Podle šéfa SMMT Paula Everitta trh rostl více, než se očekávalo.

Podle asociace francouzských automobilek CCFA prodej lehkých vozidel (tj. osobních a lehkých užitkových) ve Francii v červnu meziročně poklesl o 0,9 % na 248 697 vozů, což je možné pokládat za velmi dobrý výsledek vzhledem ke květnovému propadu o 17 %. Jenže prodejní výsledek ovlivnilo i to, že letos bylo v červnu o jeden pracovní den více než vloni. Po redukci na stejný počet pracovních dní by pokles byl 5,6 %.

Výsledky domácích automobilek byly rozdílné - zatímco PSA/Peugeot-Citroen zaznamenal pokles prodeje o 9,5 % na 63 551 vozů, Renault dosáhl zvýšení o 9,5 % na 50 018 aut, ovšem především díky velkému přínosu levných aut rumunské značky Dacia (+41 % !!!). Za šest měsíců už PSA/Peugeot-Citroen ztrácí proti loňsku o 20 % a Renault 15 %. Přitom ale své postavení v červnu posílila značka Volkswagen s nárůstem (!) prodeje o 10 %. Nejvíce ale ve Francii získává Hyundai (v červnu +84 % a celoročně +35 %).

Ve Španělsku, kde už míra nezaměstnanosti překročila hranici 25 %, pokračuje propad prodeje - v červnu to podle asociace ANFAC bylo o 12,2 % na 73 352 vozů. Nic na tom nemění ani vlna slev nabízených prodejci i dovozci. Podle ANFAC ceny nových aut jsou nyní nejnižší, ale přesto se auta neprodávají - prodejní výsledky jsou nejnižší za 25 let. Sdružení prodejců aut Faconauto proto už vyzvalo vládu aby přijala nějaká podpůrná opatření pro oživení prodeje.Za prvních šest měsíců se ve Španělsku prodalo 406 070 vozů, tedy o 8,2 % méně než vloni. Podle ANFAC se jedná o úroveň jako v roce 1993. Z toho se odhaduje pokles prodeje za celý rok na 750 000 aut, což je méně než polovina z počtu 1,6 milionu vozů prodaných před pěti lety.

Z velkých evropských trhů hlásí největší meziroční pokles Itálie - o 24,4 % na 128 388 vozů, což je nejmenší měsíční prodej od roku 1979. Za šest měsíců to tedy je 814 179 aut, tedy pokles o 19,7 %. Fiat v červnu prodal o 23,4 % méně aut než před rokem.

V Belgii se za první pololetí prodalo 285 116 aut, což bylo o 12,6 % méně než vloni.

Také ve Švédsku v červnu zaznamenali pokles prodeje - o 7 % na 25 562 vozů. Podobný výsledek zaznamenali i Norové - pokles o 6,8 % na 11 053 prodaných vozů během června.