name | autoweek.cz

Německo se vrací k normálu

Německo se vrací k normálu

05.10.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Německý trh s novými automobily se zvolna vzpamatovává z kocoviny, která nastala poté, co byl nadopován šrotovným. Dokládají to data Kraftfahrtbundesamt hodnotící registrace nových vozů.

Nových aut se sice v září v Německu prodalo o 17,8 % méně než během téhož měsíce v roce 2009. Ale proti roku 2008 byl tento pokles už jen o 0,6 %. V součtu prvních devíti měsíců roku se v Německu prodalo o 27,5 % aut méně za stejné období loňského roku, kdy po většinu času nákup nových aut motivovala šrotovací prémie, ale jen o 8,6 % méně než v roce 2008 bez šrotovného.

Zatímco vloni trhu dominovaly malá auta, nyní se kupující opět vracejí k těm velkým. Hospodárnost už není tématem dne a kupující opět vzali na milost SUV, kterých se prodalo o 12,8 % více než před rokem, i sportovní vozy, které poskočily dokonce o 24 %. V důsledku toho hlásí největší meziroční nárůst objemu prodeje Land Rover (+33,4 %). Dařilo se i Jaguaru (+9,0 %) a Nissanu (+6,4 %). Naopak poražených je celá řada, nicméně nejhůř si vede Opel s poklesem prodeje o 37,0 %. Nic na tom nemění ani fakt, že mnohé značky vykázaly ještě větší propad prodeje (Fiat o 55,0 %, Suzuki o 52,8 %, Toyota o 49,6 %, Kia o 39,9 %). Během září už si proti loňskému roku polepšily Mitsubishi (+51,0 %), BMW (+17,7 %), Land Rover (+17,6 %), Porsche (+14,6 %), Smart (+12,4 %), Audi (+11,8 %), Chevrolet (+9,7 %), Seat (+7,6 %) a Mercedes-Benz (+3,1 %). Pořadí nejprodávanějších značek v září bylo Volkswagen, Mercedes-Benz, Opel, BMW, Ford, Audi a Škoda.

Šrotovací prémie ale je hodnocena vesměs jako úspěch. Stát nestála žádné investice, neboť ji pokrylo DPH. Automobilkám (a to nejen německým) v kritickém období pomohla především tím, že ke koupi auta přiměla především ty, kteří by si nové auto nejspíš nekoupili.