name | autoweek.cz

Nenápadný revolucionář odchází

Nenápadný revolucionář odchází

22.04.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda Auto se připravuje ukončit výrobu modelu Roomster v závodě Kvasiny. Po devíti letech tak odchází model, jehož význam pro automobilový průmysl byl větší, než si leckdo uvědomuje. Toto dílo konstruktérů z Mladé Boleslavi totiž získalo vysoké uznání u konstruktérů po celém světě.
Na podzim 2003 Škoda Auto na autosalonu ve Frankfurtu překvapila neobvyklým konceptem Roomster. Dílo designérů vedených Thomasem Ingenlathem (dnes je šéfdesignérem Volva) a Peterem Woudou (v současné době šéf designu exteriérů ve středisku Volkswagenu v Postupimi) naprosto vybočovalo z řady vozů a studií vyjíždějících z Mladé Boleslavi.
 
Revoluční koncepce
Se sériovou výrobou se původně nepočítalo, ale ohlas především na prostorové řešení interiéru byl natolik pozitivní, že bylo rozhodnuto koncept proměnit v sériové auto. To ale tým konstruktérů, vedený tehdejším technickým šéfem Haraldem Ludankem, postavilo před takřka neřešitelný úkol - jak geniální prostorové řešení konceptu naroubovat na tehdejší koncernové platformy.
 
V té době všechny velkosériově vyráběné modely koncernu Volkswagen vycházely z principu společných platforem, který byl pod dohledem Ferdinanda Piecha ve Wolfsburgu doveden takřka k dokonalosti. Díky tomuto principu mohly vzniknout i všechny modely značky Škoda, které odstartovaly její vzestup mezi světovou elitu. A do toho přišel Ludankův tým s nápadem tento princip nabourat. Tehdejší šéf Škoda Auto Detlef Wittig se za své konstruktéry postavil a průlomový projekt nakonec dostal ve Wolfsburgu zelenou.
 
Roomster vznikl s využitím platformy A4 (PQ34), převzaté z modelu Octavia I. generace, ale jedinečnost jeho konstrukce spočívala v tom, že k ní byla vpředu připojena přední část platformy A04 (PQ24) z Fabie. Díky tomu získal jen 4055 mm dlouhý Roomster nezvykle dlouhý rozvor náprav 2670 mm. To vytvářelo mimořádný vnitřní prostor, který ještě umocnila další zvláštnost tohoto vozu - podstatně širší rozchod zadních kol (1500 mm) než vpředu (1436 mm).
 
Mimořádně praktické auto s nevyužitým potenciálem
Roomster přišel ještě s dalšími konstrukčními zajímavostmi, jako byly boční posuvné dveře, vyvýšená poloha zadních sedadel, umožňující lepší výhled, a zvětšená okna zadních dveří. Originální byl i koncept zadních sedadel VarioFlex, umožňující jejich velkou variabilitu. Po jejich vyjmutí bylo možné do zavazadlového prostoru, který měl zcela rovnou podlahu, naložit i kompletní jízdní kola.
 
Výroba sériové verze modelu Roomster začala v březnu 2006 v Kvasinách. V letech 2011 až 2013 se přesunula do Vrchlabí, odkud se v roce 2013 vrátila opět do Kvasin. Tam ale nyní musí Roomster udělat místo pro připravovaná SUV, která se tam budou vyrábět, a to nejen se značkou Škoda, ale i Seat.
 
Pro svou mimořádnou praktičnost a variabilitu byl řazen mezi malá MPV, byť se od nich svou vnější podobou značně odlišoval. Roomster bohužel nikdy neměl takovou marketingovou podporu jako Fabia nebo Octavia, takže jeho prodejní potenciál nebyl plně využit.
 
Nový Roomster bude úplně jiný
Jak uvedl šéf Škoda Auto Winfried Vahland na výroční konferenci automobilky, ještě letos bude představen nástupce Roomsteru. Ten se nebude vyrábět v České republice ale v polské Poznani.
 
Poznaň je výrobním závodem zaměřeným především na produkci užitkových vozidel Volkswagen (ve výrobním programu tam jsou modely Caddy, Caddy Maxi a Transporter. To naznačuje, že by se nový Roomster mohl stát dlouho slibovaným, ale i netrpělivě očekávaným, malým lehkým užitkovým vozem značky Škoda, z něhož bude odvozena i osobní verze.
 
Připomeňme, že užitková verze Roomsteru, kterou byl konstrukčně ne zcela dotažený Praktik, si nikdy nezískala větší oblibu srovnatelnou s osobní podobou.
 
Uznání odborníků
Roomster ve stávající podobě tedy končí. Jeho role bořitele zaběhnutých konstrukčních standardů by neměla být zapomenuta. Nekonvenční kombinace dvou platforem totiž otevřela dveře pro vznik zcela nového konstrukčního principu - modulární architektury. Ta umožňuje mnohem variabilnější kombinace konstrukčních prvků, než tomu bylo u klasických platforem tvořených základní podlahovou plošinou.
 
"Roomster je prvním vozem značky Škoda vyvinutým s využitím modulární filosofie. Ta umožní vznik odlišných modelů na stejném základě bez zásadních technických odlišností. To nám dá možnost využívat více inovačních nápadů pro nové modely nebo segmenty," uvedl Harald Ludanek (dnes šéf vývoje společnosti Scania) při premiéře Roomsteru. Britský magazín Auto Express k tomu tehdy uvedl: "Jedná se zřejmě o nejvíce inovativní automobil v celé historii automobilky Škoda."
 
Vyjádření obdivu k tomuto vozu mne překvapilo při několika rozhovorech s významnými osobnostmi různých světových automobilek. Netajili se tím, že konstrukci Roomsteru jejich technici velmi bedlivě prostudovali a v mnohém se z ní inspirovali. Pokud toto řekne i šéfkonstruktér společnosti Jaguar Land Rover Mike Cross, pak je to velké uznání pro mladoboleslavské konstruktéry a vývojáře.
 
Roomster je jasným důkazem toho, že automobilový průmysl v České republice nejsou jen montovny, ale také mimořádně schopní technici.