name | autoweek.cz

Nissan Leaf jedničkou rostoucího trhu s elektromobily

Nissan Leaf jedničkou rostoucího trhu s elektromobily

12.02.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V roce 2018 dosáhl prodej vozidel s elektrickým pohonem v Evropě nový rekord. Tento pozitivní výsledek přišel v době, kdy došlo ke zpomalení růstu celého evropského automobilového trhu v důsledku zavádění WLTP. Evropský trh s elektromobily analyzovala agentura JATO Dynamics.
Registrace nových elektromobilů v Evropě dosáhly nový rekord. Po silném růstu, zaznamenaném v roce 2017, se objem registrací elektromobilů v roce 2018 dále zvýšil o 47 % ze 132 800 vozidel v roce 2017 na nový rekord 195 200 v loňském roce.
 
Rostoucí nabídka modelů
Tento růst lze částečně vysvětlit rozšiřováním nabídky, lepšícími se cenami a větší informovaností spotřebitelů. V loňském roce byly na trh uvedeny tři nové modely. Další tři byly představeny a budou uvedeny na trh v letošním roce. Nabídka se vylepšila i díky příchodu druhé generace Nissanu Leaf, která v prodejnosti překonala Renault Zoe a stala se nejprodávanějším elektromobilem v Evropě.
 
I přes rostoucí množství dostupných modelů jsou spotřebitelé v Evropě stále ještě při hledání čistě elektrického osobního automobilu limitovaní. V roce 2018 se v průběhu roku objevilo pouze 25 modelů, které zaznamenaly prodej více než 10 kusů. V porovnání s tím je nabídka na celém trhu 338 různých modelů. Ještě výraznější je tento nepoměr patrný při pohledu na složení nabídky - k dispozici je pouze pět SUV s elektrickým pohonem.
 
Analýza podle trhů
Největším a nejrychleji rostoucím evropským trhem v Evropě je Norsko. Elektromobily zde v loňském roce dosáhly téměř 31 % z celkových registrací, což z této země činí trh s nejvyšším podílem elektromobilů na světě. Téměř čtvrtina ze všech elektromobilů prodaných v Evropě v loňském roce mířila do Norska. Nejprodávanějším modelem v Norsku byl Nissan Leaf.
 
Došlo také k pozoruhodnému pokroku v Nizozemsku, kde silný růst (+ 202 %!) umožnil zemi poskočit před Spojené království a stát se čtvrtým největším evropským trhem z hlediska objemu s druhým největším podílem čistě elektrických vozidel. Silný růst zaznamenaly také Portugalsko a Švédsko, kde poptávka vzrostla o 149 % resp. 68 %, takže Portugalsko předstihlo Belgii.
 
I přes uvedený růst jsou čistě elektricky poháněné automobily na některých z největších evropských trhů stále vzácností. V Itálii dosáhly pouze 0,26 % z celkových registrací, neboť většina kupujících i nadále preferuje automobily se spalovacími motory, přičemž velký podíl zde zaujímají auta na plyn (LNG i CNG). Španělsko je druhým největším výrobcem automobilů v Evropě, avšak elektromobily zde oblíbené nejsou, což představuje potenciální problém pro španělský automobilový průmysl.
 
Analýza podle modelů
Nissan Leaf se v roce 2018 stal nejprodávanějším elektromobilem v Evropě. Jeho prodej byl podpořen uvedením druhé generace, což tomuto modelu umožnilo předstihnout dlouholetou jedničku Renault Zoe o 623 kusů. Na rozdíl od Zoe, které je silně závislé na francouzském trhu, Leaf zaznamenal rostoucí objem prodeje v mnoha zemích a byl nejprodávanějším modelem v Norsku. Leaf se stal pátým nejprodávanějším modelem značky Nissan v Evropě.
 
Také pořadí na třetí pozici se změnilo - již není obsazena Teslou Model S, protože jej předstihl Volkswagen e-Golf díky zvýšené poptávce ve Velké Británii (+ 976 %), Nizozemsku (+ 139 %) a Německu (+ 91 %). Tento růst je ale v kontrastu s jeho malým podílem v rámci celkového počtu nově registrovaných vozidel Volkswagen Golf - ze 441 600 celkem registrovaných vozů v Evropě bylo poháněno elektromotorem pouze 21 100, neboli 4,8 % z celkového počtu.
 
Stále je to málo
Celkově je, navzdory určitému zajímavému růstu, pronikání elektricky poháněných automobilů stále poměrně malé. Součet celkových registrací tří nejprodávanějších elektromobilů je totiž stále nižší než celkový prodej hybridní verze Toyoty Yaris, nejprodávanějšího vozu s alternativním systémem pohonu v Evropě s více než 163 000 nově registrovanými vozidly.
 
Celkový počet nově registrovaných vozidel s alternativními systémy pohonu v Evropě dosáhl 944 800 kusů, což představuje podíl na trhu 6,1 %. Před deseti lety, v roce 2008, to bylo jen 0,5 %.