name | autoweek.cz

Nissan získal 34 % Mitsubishi Motors

Nissan získal 34 % Mitsubishi Motors

14.05.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Druhá největší japonská automobilka Nissan Motor odkoupila 34 % akcií Mitsubishi Motors. President Nissanu Carlos Ghosn prohlásil, že značka Mitsubishi bude zachována. Za třetinový podíl Nissan dá 1,9 miliardy eur a stane se největším akcionářem MMC.
Carlos Ghosn při tiskové konferenci v Yokohamě prohlásil: „Mitsubishi Motors má plnou podporu Nissanu. Mitsubishi Motors rozšíří naši alianční rodinu s Renaultem, takže se staneme jedním z největších a současně z nejvíce diverzifikovaných globálně působících výrobců automobilů na světě.“
 
Nissan Motor se se 34 % akcií stává největším akcionářem. Rovněž 34 % akcií dohromady kontrolují společnosti patřící do bývalého průmyslového konglomerátu Mitsubishi, jako jsou Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corp. a největší japonská banka Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ.
 
Nissan se nyní připravuje na expertízu managementu Mitsubishi Motors s tím, že Nissan poskytne Mitsubishi pomoc při řešení současných problémů, což nelze vykládat jinak, než že Nissan převezme plnou kontrolu nad Mitsubishi Motors. Nyní je na Nissanu najít možnosti vzájemných synergií.
 
Ghosn dokázal využít dramatického poklesu hodnoty akcií Mitsubishi Motors (od 19. dubna o 43 %) poté, co vyšel najevo skandál s podváděním při měření spotřeby u automobilů určených pro japonský trh. Většinu z těchto vozidel Mitsubishi dodávalo Nissanu, který je prodával pod svou značkou. Aféra nakonec dopadla na Nissan mnohem víc než na Mitsubishi, protože jeho prodej v Japonsku poklesl o 22 %, zatímco Mitsubishi jen o 15 %.
 
Nissan nakupoval akcie za 469 jenů za kus, přičemž ještě v roce 2013 byla jejich hodnota okolo 2000 jenů a ještě v prosinci to bylo 1100 jenů! Nissan na základě této transakce získal odpovídající zastoupení v představenstvu a právo jmenovat jeho předsedu.
 
Převzetím Mitsubishi Nissan resp. celá aliance výrazně posílí své postavení nejen v Japonsku, ale především na významném jihoasijském trhu s rychle rostoucími trhy v Thajsku a Indonésii. Mimochodem - Mitsubishi už pro Nissan v Thajsku vyrábí i pick-up Navara (pro evropské trhy tento model Nissan vyrábí ve Španělsku).
 
Počátek této mimořádné akvizice lze vystopovat do 18. dubna, kdy se předseda Mitsubishi Motors Osamu Masuko přišel osobně omluvit Carlosu Ghosnovi za problémy, do nichž Mitsubishi dostalo Nissan, pro nějž od roku 2010 vyrábí miniauta určená pro japonský trh (kei-cars). Ghosn tehdy Masukovi nabídl maximální pomoc při řešení problému. Masuko připustil, že o možnosti vytvořit alianci s Ghosnem jednal už dřív. Aféra s falšováním spotřeby těmto jednáním otevřela nové možnosti.
 
Spolupráce s postupným propojováním přinese mnoho výhod oběma partnerům. Mistubishi získá možnost využívat nejmodernější technologie, aby své vozy opět učinil více konkurenceschopnými. Na vývoj mnoha systémů japonská automobilka neměla dostatek vlastních prostředků. Jako součást velké globální aliance na tom bude mnohem lépe. V současné době Mitsubishi produkuje svá SUV a kompaktní Lancer s využitím platformy GS, kterou vyvinulo ještě v době neúspěšného partnerství s koncernem DaimlerChrysler počátkem milénia. Mimochodem - tuto platformu stále využívají i Jeep (Compass a Patriot), Chrysler (Sebring) a Dodge (Journey).  
 
Technické výsledky nového partnerství se ale objeví nejdřív za několik let. Mnohem dřív by ale mohly rozšířit nabídku Mitsubishi pohonné jednotky od Nissanu, protože Mitsubishi nemělo dostatek prostředků na vývoj široké škály motorů plnících nejnovější emisní standardy v různých částech světa.
 
Mitsubishi má s modelem Outlander PHEV zdaleka nejúspěšnější plug-in hybrid na evropských trzích. Mitsubishi rovněž patří k nejaktivnějším automobilkám v rozvoji elektromobility (model i-MiEV získal ocenění EcoBest už v roce 2009).
 
Zajímavé bude sledovat, jak se bude vyvíjet spolupráce Mitsubishi Motors s francouzskou PSA Groupe, pro niž dodává jak elektromobily (Citroën C-Zéro a Peugeot i0n), tak SUV (Citroën C-Crosser a Peugeot 4008).
 
Součástí aliance Renault-Nissan jsou i rumunská Dacia, ruská společnost AvtoVAZ, vyrábějící vozy pod značkou Lada, a korejská automobilka Samsung Motors. Aliance navíc spolupracuje s koncernem Daimler, s nímž si vzájemně vyměnila menší množství akcií.