name | autoweek.cz

Nová naděje pro rumunské ARO

Nová naděje pro rumunské ARO

01.09.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Rumunský výrobce terénních vozidel ARO zřejmě dostane novou šanci na záchranu.

V současné době v továrně ARO v Campulungu společnost Nobel Automotive Romania vyrábí komponenty pro automobilku Dacia, vlastněnou Renaultem. Syn rumunského exilového politika Iona Ratia (zemřel v roce 2000, roku 1990 neúspěšně kandidoval v prvních porevolučních prezidentských volbách) Nicolae Ratiu v roce 2007 získal práva na výrobu dosavadních modelů značky ARO. Nyní s pomocí zahraničních investorů podniká kroky vedoucí k tomu, aby mohl v továrně tyto vozy znovu začít vyrábět společně s náhradními díly k autům, která jsou stále v provozu. Ratiu tvrdí, že jedná s několika společnostmi, jež mají zájem o výrobu vozidel podobného typu jako byly vozy ARO, tedy jednoduchých a přitom velmi odolných terénních aut umožňujících levnou údržbu. Připomeňme, že ještě v roce 1989 bylo 90 % produkce automobilky vyvezeno do zahraničí, a to nejen do tehdejších socialistických zemí, ale především do Velké Británie (tam se tyto vozy nabízely pod jménem Dacia Duster!), Itálie, Francie, Německa, Španělska a Řecka. Právo na používání značky ale zatím náleží společnosti Landmark Management, která má v plánu využívat pozemky továrny jiným způsobem.

Výroba vozů ARO skončila v roce 2003, kdy bylo 68,7 % společnosti prodáno americké společnosti Cross Lander za 180 000 dolarů (!). Ta v rámci privatizace přislíbila investovat do automobilky dva miliony eur, jenže se tak nikdy nestalo. V roce 2007 Cross Lander ARO opustil a to přešlo pod kontrolu Landmark Management.

Výroba v automobilce ARO Campulung začala v roce 1957 na bázi licenční montáže ruských terénních automobilů GAZ. Později ale Rumuni na tomto základě vyvíjeli vlastní vozy. Celkem automobilka ARO v letech 1957 až 2003 vyrobila 360 000 aut, přičemž podle rumunských údajů je v zemi dosud v provozu 35 000 těchto vozidel.