name | autoweek.cz

Nové BMW X1

Nové BMW X1

05.06.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Představuje se druhá generace kompaktního SUV BMW X1. První generace se prodalo více než 730 000 těchto vozů. Oficiální prezentace druhé generace proběhne na autosalonu ve Frankfurtu a do prodeje přijde od října 2015. Výroba bude v továrně BMW Regensburg.
Druhá generace BMW X1 je prostornější ale i lehčí než ta stávající. Jde o třetí model značky BMW vytvořený na nové platformě UKL vyvinuté pro vozy s pohonem předních kol a umožňující i pohon všech kol (před tím na platformě UKL vznikly modely řady 2 Active Tourer a GT).

Nová generace nejvíc narostla do výšky (o 53 mm). S délkou 4439 mm, šířkou 1821 mm a výškou 1598 mm se podařilo získat více prostoru v interiéru.

Systém iDrive se ovládá pomocí kontrolního displeje, a to buď v sériovém 6,5" provedení, nebo v rámci volitelné výbavy jako 8,8" samostatně stojící kontrolní displej. Rozsáhlá nabídka z programu BMW ConnectedDrive zahrnuje BMW Head-Up displej, BMW Driving Assistant a Driving Assistant Plus, parkovací asistent s automatickým podélným a příčným parkováním a navigační systém s dálkovou aktualizací mapových podkladů.
 
Nový podvozek a asistenční systémy
Nově vyvinutý podvozek zajišťuje lepší ovladatelnost a výrazně zvyšuje komfort jízdy. Tomu napomáhá nízká poloha těžiště a optimální rozložení hmotnosti 50:50.

Nové BMW X1 je standardně vybaveno posilovačem řízení s proměnným účinkem Servotronic, zatímco novinkou ve volitelné výbavě je sportovní řízení VSS s proměnlivým účinkem (Variable Sports Steering). V rámci nadstandardní výbavy se nabízejí i aktivní tlumiče Dynamic Damper Control a podvozek M Sport.
 
Volič jízdních režimů na středové konzoli umožňuje řidiči nastavit vůz do různých režimů, od sportovnějšího charakteru přes komfortní nastavení až po hospodárný provoz. Volbou módu COMFORT, SPORT nebo ECO PRO se stisknutím tlačítka změní reakce pedálu plynu, řízení a pokud je vůz vybaven odpovídajícími prvky výbavy, změní se také nastavení tlumičů a reakce samočinné převodovky.
 
Stabilizační systém DSC v sobě zahrnuje také protiblokovací systém (ABS), dynamický protiprokluzový systém Dynamic Traction Control (DTC), řízené brzdění v zatáčkách Cornering Brake Control (CBC), dynamické ovládání brzd Dynamic Brake Control (DBC), funkci kompenzace brzdného účinku, sušení brzd či asistent rozjezdu. Mezi další nabízené technické vymoženosti patří funkce stabilizace přívěsu, funkce aktivních závěrů diferenciálů Active Differential Brake (ADB) a Performance Control. Pokud je deaktivován systém DSC, zasahuje uzávěrka předního diferenciálu, známá jako Electronic Differential Lock Control (EDLC).
 
 
Nejnovější generace čtyřválcových motorů a převodovek
Nové BMW X1 bude zpočátku nabízeno se dvěma zážehovými a dvěma vznětovými čtyřválci o objemu 2,0 l vybavenými technologiemi BMW TwinPower Turbo.
 
Motor pohánějící BMW X1 xDrive25i má maximální výkon 170 kW (231 k) a točivý moment 350 N.m mezi 1250 a 4500/min.
 
Modely BMW X1 xDrive20i a BMW X1 sDrive20i pohání nová generace čtyřválcového zážehového motoru o výkonu 141 kW (182 k), jehož točivý moment 280 N.m je k dispozici již od 1250/min. Tento motor je standardně spojen s osmirychlostní převodovkou Steptronic.
 
Vznětové motory mají přímé vstřikování systémem Common rail s elektromagnetickými vstřikovači. Pod kapotou nového BMW X1 xDrive25d je vícestupňové přeplňování s variabilní geometrií lopatek u obou turbodmychadel, tedy vysoko- i nízkotlakého, což zajišťuje potřebný výkon v širokém rozsahu otáček. Vstřikovací systém pracuje s tlakem až 2500 bar. S maximálním výkonem 170 kW (231 k) je zatím nejvýkonnějším čtyřválcovým vznětovým motorem BMW, přičemž točivý moment vrcholí hodnotou 450 N.m, která je k dispozici mezi 1500 až 3000/min.
 
Vznětové motory v BMW X1 xDrive20d a BMW X1 sDrive18d mají turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek a vstřikovací systém Common rail s maximálním tlakem 2000 bar. Výkon je 140 kW (190 k), resp. 110 kW (150 k), točivý moment 400 resp. 330 N.m.
 
Nabídka pohonných jednotek se v listopadu 2015 rozšíří o varianty poháněné tříválcovými motory BMW X1 sDrive18i s výkonem 100 kW (136 k) a BMW X1 sDrive16d s výkonem 85 kW (116 k).
 
Inteligentní pohon všech kol xDrive
Inteligentní pohon všech kol xDrive je ve druhé generaci BMW X1 ve zdokonalené podobě. Kompaktní, lehký a hospodárný systém pohonu všech kol rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu přesně podle potřeby. Propojení se stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control) umožňuje systému jednat v předstihu a reagovat tak na jakékoliv náznaky přetáčivosti či nedotáčivosti.
 
Systém xDrive v novém BMW X1 sestává z jednostupňového diferenciálu s kuželovým ozubením vpředu a elektrohydraulicky ovládané vícelamelové spojky na zadní nápravě. Tyto prvky jsou propojeny dvoudílným spojovacím hřídelem.
 
BMW X1 ve verzích sDrive20i a BMW X1 sDrive18d má jako první model BMW řady X dynamicky optimalizovaný pohon předních kol.