name | autoweek.cz

Nové kolo Dieselgate

Nové kolo Dieselgate

25.09.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Státní návladní Klaus Ziehe v Braunschweigu obvinil bývalé a současné vrcholné představitele Volkswagenu Martina Winterkorna, Hanse Dietera Pötsche a Herberta Diesse z úmyslného klamání akcionářů. Hrozí jim pět až deset let vězení.
Soudce Klaus Ziehe tvrdí, že současný předseda dozorčí rady VW Hans Dieter Pötsch (68), současný generální ředitel VW Herbert Diess (60) a bývalý generální ředitel VW Martin Winterkorn (72) v roce 2015 včas neinformovali investory o hrozbě vysokých finančních nákladů vyplývajících z hrozící aféry sec softwareovým podváděním při měření emisí NOX u vznětových motorů EA189 ve Spojených státech, a tím nezákonně ovlivnili hodnotu společnosti na kapitálovém trhu. Investoři požadují kompenzaci za následný prudký pokles hodnoty jejich akcií.
 
Soudce uvádí, že uvedení tři vrcholní manažeři měli podrobné informace o nastávajícím problému na americkém trhu už před 18. zářím 2015, kdy proti Volkswagenu vznesla obvinění americká asociace pro životní prostředí EPA. Winterkorn měl být informován nejpozději v květnu 2015, Pötsch 29. června 2015 a Diess 27. července 2015. Přesto neinformovali kapitálové trhy.
 
Právní zástupci všech tří manažerů vznesená obvinění odmítají jako neopodstatněná. Pötsch byl v době propuknutí aféry finančním šéfem koncernu, Winterkorn generálním ředitelem a Diess do společnosti přišel teprve v červenci 2015 od BMW na místo šéfa značky Volkswagen. Podle Pötsche byly prvotní odhady nákladů spojených s řešením aféry nejvýše 150 milionů eur, což by nemělo větší dopad na hodnotu akcií. Ve skutečnosti hodnota akcií v roce 2015 během několika dní propadla o 37 %. Pokuty a odškodnění amerických zákazníků dosud VW přišly na více než 30 miliard eur.
 
Podle německých analytiků jim za trestný čin úmyslné manipulace s trhem hrozí až pět let vězení, podle jiných by ale mohli být odsouzeni až na deset let odnětí svobody. Současně jim hrozí vysoké pokuty a společnosti Volkswagen vysoká odškodnění pro akcionáře.
 
Rozhodnutí státního návladního v Braunschweigu Klause Zieheho není žádným překvapením - tato žaloba se očekávala poměrně dlouho. Zvláštní je především její načasování - podobně jako v případě propuknutí aféry Dieselgate bezprostředně po autosalonu ve Frankfurtu, kde se Volkswagen pochlubil novým přístupem k ochraně ovzduší, v letošním roce jednoznačným příklonem k elektromobilitě.
 
Vedení koncernu už oznámilo, že v případě Pötsche a Diesse nevidí důvod k jejich odchodu z funkcí, protože je nutné respektovat presumpci neviny. Poškození reputace žalobou nicméně bude komplikovat jejich práci. Dozorčí rada se proto bude muset rychle rozhodnout, jak bude na obžalobu reagovat. Každopádně měnit oba nejvyšší představitele koncernu v době největší technologické proměny výrobního programu, spojené s přechodem k elektrickému pohonu, by znamenalo obrovské problémy. Vedení VW se i nadále drží vysvětlení, že celá aféra byla způsobena neodpovědným chováním několika techniků, kteří už museli společnost opustit a někteří už čelí žalobám, a že vedení společnosti nebylo o rozsáhlém podvádění informováno.
 
Německá média upozorňují, že z právního hlediska se jedná o velmi složitý případ. Většina případů tohoto druhu dosud obvykle skončila bez šance na usvědčení obviněných jejich osvobozením nebo jen symbolickou pokutou. V případě Winterkorna, Pötsche a Diesse by soudce musel prokázat, že skutečně úmyslně neinformovali kapitálové trhy s jednoznačným cílem ovlivnit hodnotu akcií. To by znamenalo dokázat, že obvinění mohli s vysokou pravděpodobností předvídat, jaký dopad bude mít aféra na hodnotu akcií.
 
Obvinění, spojené s opětovným projednáváním prokázaných podvodů, ovšem opět staví koncern VW do velmi nepříznivého světla v době, kdy usiluje o zcela nový start, dokonce spojený i se změnou loga. To je zvlášť nepříjemné nyní, když je mezi německými politiky i v německých médiích patrný velký tlak na boj s klimatickými změnami a automobilový průmysl je označován za hlavního viníka.