name | autoweek.cz

Nový Prius Plug-in Hybrid

Nový Prius Plug-in Hybrid

29.03.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na autosalonu v New Yorku se představuje druhá generace Toyota Prius Plug-in Hybrid (PHEV), nabízející výrazně delší dojezd, větší výkon a vyšší maximální rychlost při jízdě čistě na elektřinu.
Na evropském trhu Toyota nabídla plug-in hybridní model (s možností dobíjení ze zásuvky) jako vůbec první. Celosvětový prodej modelu Prius Plug-in Hybrid byl zahájen v roce 2012 v návaznosti na předcházející rozsáhlý projekt omezeného pronájmu vozů PHEV po dobu pěti let.
 
Nový Prius Plug-in Hybrid vychází ze standardního Priusu nejnovější generace s platformou TNGA (Toyota New Global Architecture) a novým systémem plně hybridního pohonu.
 
Systém pohonu Hybrid Synergy Drive v Toyotě Prius Plug-in Hybrid používá větší Li-Ion akumulátor o kapacitě 8,8 kWh, a tak umožňuje delší dobu využívat režim čistě elektrické jízdy (EV). Odhadovaná kombinovaná spotřeba jen 1,4 l/100 km (emise CO2 32 g/km) je nejmenší ze všech současných vozů typu plug-in hybrid. Nový Prius Plug-in Hybrid umožňuje rozjezd až do 135 km/h v režimu elektromobilu. Dojezd v režimu EV činí více než 50 km, což je zhruba dvojnásobek oproti předchůdci.  I přes nárůst kapacity akumulátorového modulu vyžaduje jeho dobití pouze 2,3 hodiny při použití běžné domovní zásuvky 230 V a dobíjecího kabelu Mennekes.
 
Zážehový čtyřválec 1,8 l VVT-i pracuje s Atkinsonovím cyklem. Díky vysoké kapacitě systému recirkulace výfukových plynů (EGR), vyšší účinnosti spalování a pokrokovým metodám tepelného managementu a snižování třecích sil má maximální termodynamickou účinnost 40 %, což představuje nejvyšší hodnotu mezi sériově vyráběnými zážehovými motory. Prius Plug-in Hybrid jako první vůz značky Toyota používá systém pohonu s duálním motorgenerátorem.
 
Aerodynamické tvary Priusu Plug-in Hybrid společně s nízkou hmotností mimořádně tuhé nosné struktury karoserie stojí za sníženou spotřebou energie. Ke snížení hmotnosti napomohlo použití vysokopevnostní oceli v nosné struktuře karoserie, hliníková kapota a výklopná záď vyrobená z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP). Zlepšení aerodynamiky se projevilo ve snížení součinitele aerodynamického odporu Cx na hodnotu 0,24.
 
Inteligentní automatická klimatizace S-Flow dokáže rozpoznat, zda jsou obsazena sedadla vpředu i vzadu, a minimalizuje proudění vzduchu na prázdná sedadla. Tento systém, nasazený výhradně v Toyotě Prius Plug-in Hybrid, jako první na světě používá tepelné čerpadlo se vstřikováním plynu. To dovoluje chlazení nebo naopak vyhřívání kabiny v době, kdy se vůz pohybuje čistě na elektřinu bez zapnutého spalovacího motoru.
 
Prius Plug-in Hybrid se na evropských trzích začne prodávat koncem letošního roku.