nový směr? určitě ne | Aktuality | autoweek.cz

Nový směr? Určitě ne

Nový směr? Určitě ne

25.01.2010 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Letošní autosalon v Detroitu se nesl ve znamení malých aut. Pokud něco při představování nových automobilů naopak chybělo, byly to pick-upy. Prohlášení mnoha osobností v Detroitu ale ukazují, že v tom nelze vidět nový trend.

Pro mnoho automobilek se velkou novinkou staly malé automobily. Společnosti Ford Motor, General Motors a Chrysler Group LLC nabízely nové kompaktní a subkompaktní vozy, stejně jako ostatní automobilky z Asie i Evropy. Nejkomentovanějšími novinkami byly Fordy Focus a Fiesta, Chevrolety Cruze a Aveo RS či Lancia Delta přestrojená za Chrysler.

Hnacích sil pro toto směřování k menším vozidlům je několik: měnící se demografie, slabá ekonomika, obava z nestability ceny ropy a nové vládní předpisy. Avšak vzhledem k počtu automobilek, které vsadily na malé automobily, někteří analytici uvažují nad tím, zda automobilky trh dohánějí nebo jej předehnaly.

„Segment kompaktních automobilů nadále poroste,“ uvedl Erich Merkle z Autocomomy.com v Grand Rapids. „Avšak tempo růstu nebude dost velké na to, aby tento segment měl kapacitu pojmout všechny nové konkurenty a výrobky.“

Nejvyšší výkonný představitel Fordu Alan Mulally (na fotografii) řekl, že nové modely, se kterými Ford přichází na domácí trh, jsou zaměřeny na vyvážení modelové řady, ve které příliš dlouho dominovaly velké pick-upy a SUV.

„Někteří lidé to vnímají tak, že sázíme na malé vozy. Řekl bych, že omezujeme rizika společnosti Ford Motor tím, že máme kompletní modelovou řadu,“ řekl. „Byli jsme těmi, kdo si zvolili zaměření na velké SUV a pick-upy proto, že jsme neměli konkurenční strukturu nákladů. Chci zákazníkům poskytnout skvělý výběr z vozidel všech velikostí.“

Průzkum trhu, který si nechala automobilka Ford udělat, ukázal, že američtí spotřebitelé se stále více zajímají o menší a z hlediska spotřeby efektivnější vozidla. Mulally uvedl, že většina Američanů ví, že ceny pohonných hmot opět stoupnou, a chce je proto před tímto rizikem co nejvíce chránit.

Demografické složení populace se však také mění. Mezi dvě největší skupiny zákazníků dnes patří lidé narození v období populační exploze, z nichž řada dává přednost menším vozům, a mladí lidé, kteří rovněž nepotřebují obrovskou přepravní kapacitu větších vozidel. Mulally řekl, že obě tyto skupiny uvažují o koupi menších modelů za podmínky, že budou mít k dispozici stejné pohodlí, prvky výbavy a bezpečnost jaké očekávají u větších automobilů.

Tom Stephens, viceprezident GM pro globální výrobky, řekl, že celosvětová výroba ropy nemůže držet tempo s rostoucí poptávkou, a to zejména až se USA a další státy vymaní z nedávné recese. Povede to k neodvratnému růstu cen benzinu a poptávce po hospodárnějších modelech.

„V budoucnosti budou lidé potřebovat menší automobily,“ řekl Stephens a dodal, že nové kompaktní a subkompaktní vozy od GM se již zaměřují na splnění této rostoucí potřeby.

Sergio Marchionne, nejvyšší výkonný šéf Chrysleru a jeho nové italské mateřské společnosti Fiatu, souhlasí s tím, že v USA se otevírá příležitost prodávat stále více malých automobilů. Připomíná však, že Američané vždy chtěli větší auta než Evropané. „Neměli bychom klást rovnítko mezi cenami benzinu a velikostí automobilu. Souvisí to s účinností systémů, které tyto vozy pohánějí. Na tuto věc je třeba se zaměřit jako na samostatný problém týkající se účinnosti pohonných systémů,“ řekl Marchionne. „Vím, že v Evropě tvoří 50 % trhu automobily ze segmentu C a menší, ale taková je Evropa. Nemáme v úmyslu dělat z Američanů Evropany. Tak by to nefungovalo. Vzdálenosti, které Američani v autech najezdí jsou naprosto odlišné.“

Předseda Střediska pro automobilový průzkum v Ann Arbor David Cole řekl, že je důležité, abychom nepřeceňovali převahu menších automobilů na letošním autosalonu. „V současné době je hospodárnost s palivy v centru pozornosti, protože o tom všichni mluví,“ řekl při komentování přísnějších standardů na efektivnost paliva, které zavedla federální vláda. „Myslím, že příští rok již malé automobily nebudou v centru zájmu. Možná to budou středně velké automobily nebo dokonce velké automobily. Protože záměrem tohoto zákona není přinutit lidi, aby jezdili malými auty, ale aby měli auta, která budou efektivněji využívat palivo.“

Závěrem stojí za připomenutí, že všechny tři nejpopulárnější americké pick-upy, tedy Ford F-150, Chevrolet Silverado a Dodge Ram, se v posledních dvou letech představily ve zcela nových generacích, takže nebylo moc důvodů dělat kolem nich větší rozruch.