name | autoweek.cz

Nový supersport Lexus LFA

Nový supersport Lexus LFA

23.10.2009 | Antonín Matějka | Aktuality

Automobilka Lexus představila na tokijském autosalonu prototyp svého nového supersportovního vozu LFA, který začne vyrábět v sériové podobě na sklonku příštího roku. Lexus LFA bude vyroben pouze v 500kusové limitované edici a jeho přibližná cena se bude pohybovat okolo 375 000 eur.

 

 

Aerodynamicky propracovaný automobil pohání vidlicový desetiválec 4,8 l o výkonu 560 koní pracující ve spojení se šestistupňovou automatizovanou sekvenční převodovkou s řazením pádly pod volantem. Lexus LFA váží 1480 kilogramů, dosahuje rychlost 325 km/h a z 0 na 100 km/h zrychluje za 3,7 s.

 

Silný a lehký


Nově vyvinutý vidlicový desetiválec o objemu 4,8 l se chlubí výjimečným výkonem, nicméně díky použití lehkých materiálů (slitin hliníku, hořčíku a titanu) a velmi kompaktním rozměrům (menším než u běžného V8) bylo možné dosáhnout optimálního rozložení hmotnosti a výjimečného výkonu na jednotku hmotnosti. Kabina z kompozitu s uhlíkovými vlákny přispívá k vysoké tuhosti karoserie a snížení celkové hmotnosti. Jedinečný kokpit je o 100 kg lehčí než srovnatelná kabina vyrobená z hliníku. Díky podrobné analýze a přesnému spojení kompozitních materiálů bylo možné dosáhnout vysoké tuhosti při nízké hmotnosti. Výrobní technologii kompozitů použitou v LFA, včetně jedinečné technologie spojování kompozitu a kovů, vyvinul Lexus vlastními silami.


Vyváženost


Relativně těžší komponenty vozu, jako je motor a převodovka, našly místo mezi nápravami. Ke snížení těžiště vozu napomohlo mazání se suchou klikovou skříní1 a umístění příslušenství (olejové čerpadlo, vodní čerpadlo) za motor. K lepšímu rozložení hmotnosti přispívá i optimální umístění převodovky a palivové nádrže před zadní nápravou. Všechna tato opatření minimalizují posuny hmotnosti při průjezdu zatáčkami a stojí za výtečnými výkonovými parametry a stabilitou jízdy. Lehčí komponenty, jako např. chladič a elektrické ventilátory, jsou umístěny za zadní nápravou. Krátká, široká a nízká karoserie LFA v kombinaci s motorem vpředu a pohonem zadních kol znamená optimální rozdělení hmotnosti v poměru 48:52 mezi přední a zadní nápravu, přesně podle záměru konstruktérů.


Orientace na řidiče


Sedadlo řidiče je umístěno blízko samotného těžiště LFA. Koncepci s centrálním umístěním sedadel (mezi nápravami a blíže k podélné ose vozidla) bylo možné použít díky uložení převodovky před zadní nápravou a svislému uspořádání trubky hnacího hřídele a výfukového potrubí, čímž se celý středový tunel zúžil. Smyslem těchto opatření je nabídnout řidiči maximální zpětnou vazbu od vozidla, zejména pak při sportovní jízdě nebo v situacích, kdy je řidič vystaven silnému přetížení.

 

Vysokootáčkový motor


Titanové ventily, ultralehká vahadla s povrchovou úpravou propůjčující tvrdost diamantu, nebo plně integrovaná spodní část klikové skříně, která snižuje čerpací ztráty ve vysokých otáčkách - to vše umožňuje řidiči vychutnávat si mohutný zátah při akceleraci až do maxima 9 000 ot/min. Vidlicový desetiválec LFA speciální konstrukce nabízí 90 % maxima točivého momentu v pásmu od 3 700 do 9 000 ot/min.


Přesná odezva


Nezávislé škrticí klapky s elektronickým řízením zajišťují přesné dávkování vzduchu do každého z deseti válců, což znamená okamžitou reakci motoru na pokyny od pedálu akcelerátoru. Oproti řešení s jedinou škrticí klapkou bylo možné zkrátit dobu odezvy motoru přibližně na polovinu. U šestistupňové převodovky ASG jsou použity vysoce odolné synchronizační kroužky a zcela nově vyvinutý výkonný člen, díky kterému má řidič pocit výjimečně přímého řazení. K ještě vyšší míře kontroly nad vozem přispívají čtyři volitelné jízdní režimy a volič umožňující výběr ze sedmi různých rychlostí přeřazování, umožňující řadit na vyšší či nižší rychlostní stupeň i během pouhých 0,2 s. O bezpečné zastavení se starají výkonné keramické brzdové kotouče (CCM - carbon ceramic material) dimenzované pro závodní okruhy, propojené se systémem elektronického řízení.


Čitelná ovladatelnost a úchvatná jízdní dynamika


Velmi lehká a tuhá kabina z kompozitu s uhlíkovými vlákny (karbonu) ve spojení s dvojitým lichoběžníkovým zavěšením vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu je zárukou velmi stabilní jízdy plně pod kontrolou řidiče. Výsledkem práce konstruktérů zodpovídajících za aerodynamiku je plochý spodek karoserie, difuzor a zadní přítlačné křídlo aktivované při překročení stanovené rychlosti. Vozidlo tak čitelně reaguje za všech rychlostí a umožňuje dokonalé propojení mezi řidičem a jeho strojem. Integrované řízení dynamiky vozidla (systém VDIM) spojuje několik bezpečnostních funkcí zajišťujících vysokou úroveň stability jízdy a preventivní bezpečnosti, nicméně bez zasahování do záměrů řidiče, zejména pak během sportovní jízdy.


Vzrušující burácení motoru a designová filozofie L-finesse


Vyladěný zvuk mají na svědomí sběrná výfuková potrubí identické délky v kombinaci s dvojicí výfuků stejné délky procházejících vícestupňovým hlavním tlumičem z lehkého titanu. O mohutný zvukový doprovod se stará akusticky vyladěná vyrovnávací komora sání propojená s deseti samostatnými škrticími klapkami. Zvuky doprovázející sání a výfuk se v různých otáčkách překrývají, čímž vzniká skutečně vzrušující a inspirativní zvukové pozadí. Pro design exteriéru je charakteristická pečlivě vyladěná aerodynamika a propracované proudění vzduchu. Díky použití kompozitního materiálu bylo možné nejen zvýšit pevnost a ušetřit hmotnost, ale také libovolně vytvarovat vnější panely vozu, a tak dosáhnout neotřelého vzhledu supersportu v duchu designové filozofie L-finesse. V interiéru se snoubí design a technologie nejmodernějšího přístrojového panelu, které doplňují nejrůznější balíčky individuálních úprav interiéru, umožňující splnit přání i těch nejnáročnějších zákazníků.