name | autoweek.cz

Obavy německých dodavatelů autodílů

Obavy německých dodavatelů autodílů

03.08.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Transformace zasáhne německý automobilový průmysl mnohem hlouběji, než ukazuje nadšené přijetí elektromobility ze strany společnosti Volkswagen. Němečtí dodavatelé automobilových dílů se obávají, že vyřazováním spalovacích motorů z výroby přijdou o svůj největší zdroj příjmů.
Plán Evropské komise Fit for 55 chce do roku 2035 zcela zakázat prodej vozidel vybavených spalovacími motory. Německé automobilky už tento krok ve svých plánech předcházejí. Navzdory zjevnému nadšení vedení společnosti Volkswagen pokud jde o elektrifikaci mobility v Evropě, jsou její dodavatelé a zaměstnanci touto hlubokou transformací mnohem méně nadšení.
 
Rozdílné pohledy v rámci automobilového průmyslu
Volkswagen přijal přechod na elektricky poháněná vozidla a zavázal se zastavit prodej aut se spalovacími motory v Evropě do roku 2035. „Naše elektrická ofenzíva nabírá na obrátkách,“ prohlásil generální ředitel VW Herbert Diess když jím vedený koncern vykázal vyšší zisk než se očekávalo.
 
„To je nepřátelské vůči inovacím a opak technologické neutrality. Dopady tohoto zákazu na pracovní místa v tomto odvětví budou značné,“ varuje prezidentka Asociace německého automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová. Její reakce ukazuje rozdílné zájmy v rámci VDA: na jedné straně velké společnosti, jako je Volkswagen, které vyrábějí automobily, a na druhé straně starost o dodavatele motorů a jejich komponent.
 
Vyhlídky jsou ale podstatně méně růžové pro německé dodavatele dílů, kteří se v politické diskusi cítí nedostatečně zastoupeni kvůli dominanci automobilových gigantů. Konec spalovacích motorů znamená konec mnoha desetiletí rozvoje technických znalostí a výrobních procesů získaných vysoce specializovanými dodavateli, z nichž mnozí jsou malé a střední podniky.
 
Odbory chtějí být také slyšet
Rozkol mezi výrobci automobilů a dodavateli dílů ještě komplikují starosti jejich zaměstnanců. V roce 2020 zpráva německé národní platformy Future of Mobility (NPM) předpovídala nejhorší scénář, podle něhož by automobilový průmysl mohl ztratit 400 000 pracovních míst. Tato zpráva je velmi sporná a většina odborníků se shoduje, že to se ztrátami pracovních míst nebude tak zlé.
 
Podle odhadu Asociace německého automobilového průmyslu VDA by mohlo o práci přijít nejméně 210 000 z aktuálních 800 000 zaměstnanců v automobilovém průmyslu, tedy téměř třetina. Automobilový průmysl včetně obchodu s motorovými vozidly v Německu zaměstnává celkem 1,6 milionu lidí a dalších 650 000 lidí pracuje v jiných odvětvích ekonomiky, které jsou s výrobou motorových vozidel úzce spjaty.
 
Nejde o odpor odborů proti zákazu spalovacích motorů, které jsou založeny na fosilních palivech a do ovzduší vypouštějí výfukové plyny škodlivé pro klima. Jde o to činit tato rozhodnutí s ohledem na proporce a se vzájemným posouzením příležitostí a rizik. Odborový svaz pracovníků v kovoprůmyslu IG Metall varuje před masivním snižováním počtu pracovních míst v rámci zvýšeného úsilí o ochranu klimatu. Podle IG Metall by se ochrana klimatu mohla stát zabijákem zaměstnanosti. Aby byla zajištěna pracovní místa, IG Metall od politiků požaduje aktivní politiku zaměstnanosti a kvalifikace - pokud svým rozhodnutím zruší spalovací motory, musí také zajistit náhradní zaměstnání.
 
IG Metall uvádí: „Faktický zákaz spalovacích motorů v roce 2035 kvůli požadavku na nulové emise je zbytečný. Podceňuje důležitost, jakou může mít technologie spalování v přechodovém období. Není moudré tímto způsobem úplně zabouchnout dveře pro hybridní technologii a možné směsi klimaticky neutrálních paliv. Zpřísňování limitů vozového parku pro automobilový průmysl je obecně předčasné - poslední zpřísnění je staré pouhé tři roky.“
 
Zvláště tvrdý dopad na některé regiony
„Dodavatelé, soustředění na několika místech, nyní čelí rozsáhlým škrtům s možná katastrofálními výsledky pro některé regiony,“ varoval regionální šéf IG Metall Roman Zitzelsberger. IG Metall varuje, že zejména oblasti kolem Wolfsburgu, Stuttgartu, Kaiserslauternu a Ingolstadtu budou zvláště nepříjemně postižené. Předseda IG Metall Jörg Hoffmann poznamenal, že v regionu spolkové země Sársko pracují čtyři velcí dodavatelé v průmyslu spalovacích motorů Bosch, ZF, Eberspächter a Festo, z nichž všichni mohou ve fázi vyřazení spalovacích motorů z výroby přijít o velké peníze. „Tyto klastry se musí přizpůsobit měnícím se okolnostem a spolupracovat, například vytvořením regionálního klastru palivových článků,“ dodal Hoffmann.
 
Dělnické rady, které společně s odbory zastupují zájmy zaměstnanců, mají při přechodu německého automobilového průmyslu také silné slovo. Mají legálně nařízenou roli při reedukaci zaměstnanců, protože jejich dovednosti se ukončením výroby spalovacích motorů stanou zastaralými.
 
Velké společnosti ovšem budou spalovací motory na benzin, naftu či zemní plyn i nadále vyrábět, a to pro export do zemí mimo Evropskou unii a záchranu budou hledat v elektrickém pohonu, a to zejména v jeho využití ve velkých a drahých automobilech.