name | autoweek.cz

Odškodnění za Dieselgate je nejisté

Odškodnění za Dieselgate je nejisté

01.10.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vyšší krajský soud v Braunschweigu řeší, zda majitelé vozů Volkswagen poháněných turbodiesely s podvádějícím softwarem skutečně utrpěli nějakou škodu. Rozhodnutí ovlivní podobné žaloby a snahy o odškodnění po celé Evropě.
Okolo 470 000 majitelů automobilů Volkswagen s motory TDI, kteří se přihlásili k žalobě proti skupině Volkswagen, se zatím může cítit zklamáno poté, co německý soud zpochybnil, zda skutečně něco ztratili kvůli podvádějícímu softwaru snižujícím emise při měření jejich vozidel. Majitelé těchto vozidel totiž mohli svá auta bez omezení používat, takže není opodstatněné ústřední téma jejich žaloby. Při prvním slyšení to konstatoval předsedající soudce Michael Neef. Dodal ale, že rozhodnutí soudu zatím není jednoznačné.
 
Soud přezkoumává, zda ztráta hodnoty při opětovném prodeji vozidla je skutečně spojena pouze s hrozícím zákazem jejich provozu, k němuž došlo pouze dva roky po propuknutí aféry. I když soud zjistí, že utrpěli škody, jejich nároky budou sníženy, proto že svá auta v průběhu času používali, upozornil Neef: „Nedává nám smysl, aby majitelům bylo garantováno používat automobily zdarma. Jinak bychom museli zaručit represivní náhradu škody, která podle německého práva neexistuje.“
 
Neef, který mluvil za všechny tři soudce projednávající případ, připustil i skutečnost, že připuštění nároků na náhradu škody vůči společnosti VW Group bude obtížné, protože většina zákazníků uzavřela svou kupní smlouvu nikoliv se skupinou, ale s jednotlivými prodejci.
 
„Pondělní komentáře jsou předběžné a mohou se stále změnit,“ doplnil Neef. Soud všechny otázky přezkoumá a dále je projednává na svém jednání 18. listopadu v Braunschweigu nedaleko Wolfsburgu.
 
Státem financovaná organizace na ochranu spotřebitelů VZBV ovšem vyjádřila důvěru v to, že může tuto při vyhrát nebo dosáhnout urovnání. Přitom poukazuje na skutečnost, že většina místních a vyšších regionálních soudů dosud rozhodovala ve prospěch majitelů vozidel. Organizace VZBV uvedla, že jejím cílem je poukázat na to, že majitelé automobilů značek Volkswagen, Audi, Škoda a Seat vybavených vznětovými motory typu EA 189 byli záměrně poškozeni použitím softwaru, který byl použit k podvádění při měření emisí.
 
„Vyšší krajský soud v Braunschweigu vyslal docela pozitivní signály postiženým spotřebitelům, kteří se připojili k soudnímu řízení. VZBV připomíná, že Volkswagen úmyslně a nemorálně poškodil své zákazníky. Předpokládáme, že VW za to musí zaplatit náhradu. Senát dnes oznámil, že tato tvrzení je třeba brát velmi vážně,“ konstatoval předseda VZBV Klaus Müller.
 
Když skandál v roce 2015 propukl, bylo na německých silnicích 2,4 milionu aut s podvádějícím softwarem. Od té doby jich 99 % prošlo aktualizací softwaru a jsou plně v souladu s předpisy.
 
Skupina Volkswagen odmítla výzvu předsedajícího soudce, aby urovnala svůj spor se zákazníky na základě podané žaloby a uvedla, že nemá důvod na ni odpovědět: „Vozidla jsou denně provozována stovkami tisíc zákazníků, a proto věříme, že nedochází k jejich poškozování a není tedy důvod k reklamaci.“
 
Je velká pravděpodobnost, že žaloba bude postoupena ke Spolkovému soudu, takže jednání bude uzavřeno až za několik let.
 
Téměř všichni vlastníci postižených automobilů v USA - zhruba 500 000 majitelů - v roce 2016 souhlasili s odškodněním, které dosáhlo celkové výše 25 miliard USD a zahrnovalo nabídku zpětného odkupu vozidla a výplatu dalších kompenzací. Společnost VW odmítá kritiku, že kompenzace pro majitele automobilů v USA nebyla rozšířena na jiné jurisdikce s odůvodněním, že v důsledku rozdílů v právních předpisech neexistuje žádný právní podklad pro to, aby se spotřebitelé například v Německu mohli domáhat náhrady.