name | autoweek.cz

Opel Adam - rozpaky trvají

Opel Adam - rozpaky trvají

13.07.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Opel potřebuje úspěch za každou cenu. Očekává se i od nového miniauta. Jenže ještě než bylo uvedeno do prodeje vyvolává rozpaky - jménem počínaje a cílovou skupinou kupujících konče.

 

Opel zveřejnil první fotografie a detaily nového miniauta Adam. Vyrábět se bude v Eisenachu, veřejnosti se oficiálně představí v září na autosalonu a prodávat se začne počátkem roku 2013. Opel uvádí, že s modelem Adam vstupuje poprvé do segmentu stylových městských automobilů, což je v podstatě pravda, protože městské miniauto Agila, vyvinuté ve spolupráci se Suzuki, moc stylové opravdu nebylo.

Opel při představení novinky uvádí množství předností slibujících přenos špičkových technologií z prémiových kategorií i do segmentu miniaut. Jde především o unikátní informační systém umožňující integraci smartfonu se systémem Android nebo Apple iOS.

Opel Adam si přináší také novou koncepci označování úrovní výbavy. Při individualizaci svého vozu si budou zákazníci vybírat ze třech odlišných základních profilů: Jam má být neortodoxní, módní a barevný, Glam bude elegantní a sofistikovaný a Slam slibuje sportovní nádech. K tomu se přidá nepřebernou nabídka možností individualizace, takže by se neměly vyskytovat dva identické vozy.

Opel Adam chce být konkurentem vozů Citroen DS3, Mini, Fiat 500 nebo Audi A1, tedy prémiových miniaut, čemuž má odpovídat i jeho cena. Zajímavé je, že Opel mezi konkurenty neřadí Volkswagen up! a jeho klony. Po technické stránce, výbavou i designem tomu tak může být. Budou ale opravdu kupující chtít malé prémiové auto se značkou Opel? Mini, Fiat nebo Citroen mají s miniauty tradici, Opel nikoliv. Opel vyrábí auta s atraktivním designem vybavená moderními technologiemi v několika segmentech, ale proti Volkswagenu se s nimi nedokáže prosadit. Jak tedy chce s miniatem zaútočit na Audi A1 nebo Mini?

Opel chce s novinkou oslovit mladé "trendy" obyvatele velkých měst. Proč se tedy toto auto jmenuje tak příšerně konzervativně? Opel v poslední době vykazuje solidnější prodej jen v Německu a jako Vauxhall ve Velké Británii. Jenže pojmenování vozu po zakladateli automobilky Opel Brity rozčílilo. Tradiční značku Vauxhall totiž nezaložil Adam Opel ale Alex Wilson. Jméno nového mini proto je v Británii terčem žertů ("ještě štěstí, že se zakladatel Opelu nejmenoval Günther" nebo "je to cena za to, že GM zavře továrnu v Bochumi a ne v Ellesmere Portu") ale i odsouzení ("i kdyby to bylo sebelepší auto, s tímhle jménem bych si jej nikdy nekoupil"). A označení speciálních verzí Adam Jam, Adam Glam, Adam Slam - to už je pro Brity hodně nejapný žert. Těžko si představit někoho, kdo by se chlubil autem se jménem Adam Jam... Reakce v diskusních fórech ukazuje, že to Adam bude mít v Británii opravdu těžké.

Rozpaky vyvolal i design. Fiat a Mini sázejí u svých miniaut na retrostryl, protože se mají na co odvolávat. Opel se snažil být ultramoderní. Tým vedený Markem Adamsem (v době prezentace tohoto vozu už bude mít na starosti design Buicku a Cadillacu v USA) se vytvořil nekonvenční tvary se zapracováním všech typických stylistických znaků současných vozů Opel. Výsledek každému připomíná jiné auto, ale také (a to poměrně často) se objevují charakteristiky označující Adama za Geely-zovaný Fiat 500 či Ford Ka.

Ale abych jen nekritizoval - interiér ve dvoubarevné kombinaci podle fotografií vypadá opravdu skvěle. Skutečně plní to, čím by Opel chtěl Adama mít - moderní, trendy a přitom je vše přehledné a dostupné.

Dohady kolem jména a designu by za jiných okolností nemusely vadit - hlavně že se o novince diskutuje. Jenže Opel/Vauxhall není v situaci, kdy by si mohl dovolit podobný marketingový omyl, jako kampaň s fiktivní skupinou C`mon při představení modelu Corsa. Přitom se Adam chce orientovat na stejnou cílovou skupinu jako C`mon.

Třídveřový čtyřmístný vůz je dlouhý 3,7 m s rozvorem 2311 mm. Elektrický posilovač řízení EPS (Electric Power Steering) má speciální režim City (jako Fiat 500), který po stisknutí tlačítka zvýší účinek posilovače při manévrování v hustém provozu nebo na parkovištích.

Pohonné jednotky budou na výběr čtyřválce 1,2 l o výkonu 51 kW (70 k) nebo 1,4 l s výkony 64 kW (87 k) resp. 74 kW (100 k). Ty budou kombinovány s pětirychlostní převodovkou. Ke všem půjde objednat technologický komplet ecoFLEX, zahrnující systém Start/Stop a další prvky snižující spotřebu paliva. Později se ještě přidá nová generace hospodárných zážehových motorů s přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním turbodmychadlem. Tyto nové motory se budou kombinovat se šestirychlostní převodovkou nové generace. S turbodiesely se pro tento vůz nepočítá.

Do standardní bezpečnostní výbavy patří mj. čelní, boční a průběžné hlavové airbagy nebo dvoustupňové přepínače bezpečnostních pásů. Z nových technologií, kterými se Adam chlubí, připomeňme parkovací asistenční systém samočinného parkování APA II (Advanced Park Assist) nové generace v kombinaci se systémem monitorování mrtvého úhlu vnějších zpětných zrcátek SBSA (Side Blind Spot Alert). Zajímavostí v tomto segmentu je vyhřívaný volant.